Sunday, June 14, 2009

Την «πρωτιά» έχει ο Καββαδίας

  • Για τις δύο συναυλίες του στο Ηρώδειο, τα τραγούδια που έχει επιλέξει να παρουσιάσει και για την πορεία του Φεστιβάλ Αθηνών μιλά ο Θάνος Μικρούτσικος

«Στο Ηρώδειο αποφάσισα να παρουσιάσω τη δουλειά μου που είναι βασι­σμένη στο τραγούδι» λέει ο Θάνος Μι­κρού­τσικος. Γι’ αυτό στις δύο βραδιές (23, 24/6) στο Ρωμαϊκό Ωδείο θα ακουστούν ο «Σταυρός του Ν
«Στο Ηρώδειο αποφάσισα να παρουσιάσω τη δουλειά μου που είναι βασι­σμένη στο τραγούδι» λέει ο Θάνος Μι­κρού­τσικος. Γι’ αυτό στις δύο βραδιές (23, 24/6) στο Ρωμαϊκό Ωδείο θα ακουστούν ο «Σταυρός του Νότου - Γραμ­μές των Οριζό­ντων» του Νίκου Καββα­δία και μια πρωτότυπη εργασία του συνθέτη για φωνή και ορχήστρα με τη Ρίτα Αντωνοπούλου και την Καμεράτα.

«Με ηχογραφείς; Γιατί μιλάω γρήγορα». Αυτή είναι πάντα η πρώτη ερώτηση του Θάνου Μικρούτσικου όταν κάνουμε μια συνέντευξη. Το περίεργο, όμως, είναι πως όσο γρήγορα και περιεκτικά κι αν μιλάει, ο μακροσκελής λόγος του έχει σχεδόν μια ανεξήγητη λιτότητα. Δεν σε μπερδεύει, δεν σε κάνει να χάνεσαι, αντιθέτως σε καθοδηγεί, όπως ακριβώς και η μουσική του. Αποτέλεσμα; Τα περισσότερα από αυτά που λέει τα θυμάσαι σχεδόν απ’ έξω!

Τη μουσική και τα τραγούδια του, που σίγουρα τα γνωρίζετε καλά, μπορείτε να τα απολαύσετε στις δύο συναυλίες που θα δώσει στις 23 και 24 του μήνα στο Ηρώδειο.

  • Κάθε φορά που ετοιμάζετε μια μεγάλη συναυλία πόσο δυσκολεύεστε να επιλέξετε από το σύνολο της δημιουργίας σας τα έργα εκείνα που θα παρουσιάσετε;

Αγαπάς όλα τα τραγούδια σου γιατί σημαίνουν πράγματα για σένα, ακόμα κι αν δεν έχουν να πουν κάτι στους άλλους. Εγώ έχω ένα μεγάλο φάσμα δημιουργίας από το απλό τραγούδι μέχρι τις πιο σύνθετες πειραματικές φόρμες. Στις μεγάλες μου συναυλίες δεν έχω το άγχος να παρουσιάσω ένα κομμάτι από κάθε ενότητα της δημιουργίας μου. Είμαι χορτασμένος απ’ αυτά. Στο Ηρώδειο, λοιπόν, αποφάσισα να παρουσιάσω τη δουλειά μου που είναι βασισμένη στο τραγούδι. Βασικό κριτήριο για τη διαμόρφωση του προγράμματος ήταν το κάθε μέρος να βασίζεται σε μια συγκεκριμένη ενότητα.

  • Τι θα ακούσουμε, λοιπόν αυτές, τις δύο βραδιές στο Ηρώδειο;

Το πρώτο μέρος θα περιλαμβάνει μια πρωτότυπη εργασία μου σε τραγούδια για φωνή και ορχήστρα. Είναι η δεύτερη φορά που παρουσιάζεται αυτή η εργασία και το γεγονός αυτό την καθιστά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Βασική σολίστ θα είναι η Ρίτα Αντωνοπούλου, την οποία επέλεξα γιατί μου έχει αποδείξει πως μπορεί να ανταποκριθεί άριστα στις απαιτήσεις των έργων μου, αλλά και γιατί επιτέλους πρέπει να δίνουμε χώρο και στους νέους ανθρώπους. Να τους παρουσιάζουμε και στο Ηρώδειο. Μαζί μας θα είναι η Καμεράτα. Και εδώ θέλω να ομολογήσω πως στο παρελθόν ήμουν τελείως αντίθετος με το να παρουσιάζονται ελληνικά τραγούδια με μεγάλες ορχήστρες. Ελεγα ότι το ελληνικό τραγούδι μεγαλούργησε στην Ελλάδα με γκρουπ πέντε έως οκτώ ατόμων. Το 2000 πιέστηκα από τον Αλέξανδρο Μυράτ και τη Χαρούλα Αλεξίου να κάνω μια ενορχήστρωση για τη φωνή της Χαρούλας. Εγώ τότε τους είπα ότι αυτό μοιάζει με 12ώροφη πολυκατοικία, στην Αγία Παρασκευή, σε νησιώτικο στυλ. Το εξαιρετικό αποτέλεσμα, όμως, με διέψευσε.

  • Και στο δεύτερο μέρος της συναυλίας;

Εκεί θα παρουσιαστεί η αιχμή του δόρατός μου στο τραγούδι: «Σταυρός του Νότου - Γραμμές των Οριζόντων», ολόκληρος ο Καββαδίας του Θάνου Μικρούτσικου. Και προλαβαίνω την ενδεχόμενη ερώτησή σου «πάλι ο Μικρούτσικος κάνει Καββαδία», απαντώντας: Παρότι αυτά τα τραγούδια είναι ιδιαίτερα δημοφιλή, είναι μόλις η δεύτερη φορά που παρουσιάζονται όλα μαζί. Ερμηνευτές θα είναι ο Γιάννης Κούτρας, ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Χρήστος Θηβαίος. Εκανα, λοιπόν, αυτήν την επιλογή γιατί ήθελα να επιβεβαιώσω ότι ο Καββαδίας περνά στην τρίτη γενιά.

  • Ο δημιουργός μπορεί να είναι αντικειμενικός κριτής των έργων του;

Είναι πολύ δύσκολο να είσαι αντικειμενικός κριτής του έργου σου. Ωστόσο, στον τομέα της κλασικής μουσικής, όταν αισθάνεσαι σε δύο, τρεις περιπτώσεις ότι ξεπερνάς τα όριά σου, μπορείς να το δηλώσεις. Και αυτό το έχω νιώσει. Στο τραγούδι την πρωτοκαθεδρία έχει ο Καββαδίας γιατί είναι τρεις γενιές που ακουμπούν στο σύνολο αυτής της δουλειάς.

  • Υπάρχουν έργα σας τα οποία εσείς θεωρείτε εξαιρετικά και δεν έτυχαν ανάλογης υποδοχής από κοινό και κριτικούς;

Οι κριτικοί απέρριψαν όλο τον Καββαδία όταν βγήκε! Εμένα με ενδιαφέρει η κριτική με επιχειρήματα.

  • Οι δύο συναυλίες σας στο Ηρώδειο πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Πώς κρίνετε την πορεία του θεσμού τα τελευταία χρόνια;

Απολύτως θετική. Και το ίδιο θα σου απαντούσα αν δεν με είχαν συμπεριλάβει στο πρόγραμμα. Εχουν γίνει κάποια πράγματα τα οποία αποτελούν πάγιες θέσεις μου: ένα φεστιβάλ πρέπει να έχει συγκεκριμένη διάρκεια και να εκτείνεται σε πολλούς διαφορετικούς χώρους. Θεωρώ ότι πρέπει να προστεθούν κι άλλοι χώροι φιλοξενίας εκδηλώσεων.

Το τρίτο θετικό είναι ότι κυρίως στον χορό και στο θέατρο βλέπουμε κάποια από τα σημαντικότερα πράγματα που γίνονται στην Ευρώπη. Από κει και πέρα υπάρχουν δύο στοιχήματα για τον πρόεδρο του Φεστιβάλ Αθηνών. Το πρώτο είναι να στρώσει η Επίδαυρος, δηλαδή να βρεθεί μια δεύτερη σκηνή που θα φιλοξενεί παραστάσεις αρχαίου δράματος σε σύγχρονες προσεγγίσεις. Το δεύτερο στοίχημα, που αν κερδηθεί θα κάνει το Φεστιβάλ μοναδικό στην Ευρώπη, είναι να φτιάξει εντός των κόλπων του ένα ειδικό φεστιβάλ στο οποίο να προταθεί ένα είδος, μια μοναδικότητα.

  • Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

«Ταξιδεύοντας» με τον Θάνο Μικρούτσικο. Ερμηνεύουν Ρίτα Αντωνοπούλου, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Γιάννης Κούτρας, Μίλτος Πασχαλίδης, Χρήστος Θηβαίος. Συμμετέχει η Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ. 23 & 24 Ιουνίου στο Ηρώδειο. 9.00 μ.μ. Εισιτήρια: € 60, 50, 40, 30, 20, 15 και € 10 (φοιτ.).

  • Αναστασία Κουκά, ΕΘΝΟΣ, 14/6/2009

No comments: