Wednesday, June 17, 2009

Ο Γιάννης Βακαρέλης με τη Philarmonia

  • Ο Ελληνας πιανίστας απόψε στο Ηρώδειο σε μια συναυλία υπό τον Εsa-Pekka Salonen

ΣYNENTEYΞH. Ο Γιάννης Βακαρέλης δεν χρειάζεται πολλές συστάσεις. Οντας ένας από τους σημαντικότερους σολίστ του πιάνου που έχουμε, ο Γ. Βακαρέλης υπηρετεί τη μουσική και ως καλλιτεχνικός διευθυντής του μουσικού φεστιβάλ του Ναυπλίου, το οποίο ανοίγει μάλιστα τις πύλες του αυτή την Παρασκευή.

Απόψε όμως θα είναι μια ξεχωριστή βραδιά για τον Ελληνα πιανίστα: θα ερμηνεύσει στο Θέατρο Ηρώδου Αττικού το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα υπ’ αριθμ. 2 σε λα μείζονα του Φραντς Λιστ, συνοδεία της ιστορικής Philharmonia Orchestra, υπό τη μουσική διεύθυνση ενός εξαιρετικού μαέστρου, του Φινλανδού Esa-Pekka Salonen. «Το 2ο κοντσέρτο του Λιστ είναι πραγματικά ένα πολύ αγαπημένο μου έργο», μας είπε τηλεφωνικά απ’ το Παρίσι ο Γ. Βακαρέλης. «Το έχω ερμηνεύσει πολλές φορές, το έχω ηχογραφήσει με την Royal Orchestra του Λονδίνου. Ο Λιστ χαρακτηρίζει το έργο αυτό «συμφωνικό κοντσέρτο», εύστοχα, διότι διαθέτει μεγάλη ισορροπία ανάμεσα στο σολιστικό και στο ορχηστρικό μέρος. Στο 1ο κοντσέρτο του για πιάνο, το σολιστικό μέρος ήταν πιο ανεπτυγμένο, ενώ εδώ υπερισχύει ο διάλογος πιάνου-ορχήστρας. Βέβαια, έχει κρυμμένες παγίδες για τον πιανίστα: πρέπει να αναδείξει το όργανο απέναντι σε μια ολόκληρη συμφωνική ορχήστρα».

  • «Αντιπιανιστικός»

Ζητάμε από τον Γ. Βακαρέλη, να συγκρίνει το έργο αυτό με άλλα κοντσέρτα του 19ου αιώνα. «Θα ακουστεί περίεργο αυτό που θα πω, αλλά ο Μπετόβεν, τόσο στις σονάτες του όσο και στα κοντσέρτα του, είναι κάπως “αντιπιανιστικός”. Τον ενδιέφερε πώς θα ακουστεί η σύνθεση, αλλά όχι και πώς θα την πραγματώσει ο πιανίστας. Συνθέτες όπως ο Σοπέν και ο Λιστ ξέρουν πώς να γράψουν για το πιάνο - ήταν εξάλλου βιρτουόζοι».

Ο Γ. Βακαρέλης μιλάει με πάθος για τη μουσική, αλλά δεν είναι αισιόδοξος για το μέλλον της. «Εχει γίνει κάτι σαν αξεσουάρ πια. Σήμερα, καμία εταιρεία δεν ηχογραφεί, πού και πού συναυλίες μόνον. Παρήλθαν οι εποχές που οι εταιρείες μάζευαν έναν μαέστρο, μια ορχήστρα κι ένα σολίστ για 2-3 μέρες σε ένα στούντιο για να βγει ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα. Υπάρχει το Διαδίκτυο, όμως άλλο η πρόσβαση στην πληροφορία κι άλλο η γνώση. Σήμερα περνάει κανείς τον καιρό του, ακόμα και με την κλασική μουσική». Και οι νέοι σολίστ; «Είναι πιο άρτιοι τεχνικά. Αλλά η μουσική έχει γίνει ολυμπιακό άθλημα: ο πιο γρήγορος, ο πιο δυνατός, αυτός που εντυπωσιάζει το κοινό. Αν το κοινό εντυπωσιαστεί, αυτό σημαίνει εισιτήρια, κι αυτό μετράει μόνον. Αλλά συνεχίζουμε. Και στο Ηρώδειο, θα έχω τη σπάνια ευκαιρία να παίξω με μια μεγάλη ορχήστρα και έναν εξαιρετικό μαέστρο. Από τις πολύ ωραίες στιγμές για έναν καλλιτέχνη».

Να σημειώσουμε ότι η αποψινή συναυλία θα κλείσει με ένα από τα σημαντικότερα έργα του Γκούσταβ Μάλερ, τη Συμφωνία υπ’ αριθμ. 6 σε λα ελάσσονα, επονομαζόμενη «Τραγική».

  • Του Ηλια Mαγκλινη, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 17/6/2009

No comments: