Όσο ζούσε είχε μια μοναδική σχέση με τους νέους. Δεκαπέντε χρόνια μετά το χαμό του (15/6/1994), ο Μάνος Χατζιδάκις μοιάζει να μην έφυγε ποτέ. Εξακολουθεί να στέλνει τα μηνύματά του στη νεολαία, να μοιράζεται τους προβληματισμούς της, να γίνεται ο μπροστάρης, ο οδηγός, αλλά και ο συμπαραστάτης της. Η σχέση του με τους νέους παραμένει ακόμα και σήμερα ζωντανή και παλλόμενη. Ενα αόρατο νήμα συνδέει τον ίδιο και τη δημιουργία του, ακόμη και με τις γενιές που δεν τον γνώρισαν. Απόδειξη αυτής της μαγικής σχέσης είναι και το γεγονός ότι ένα δικό του άρθρο γραμμένο και δημοσιευμένο στο περιοδικό «Τέταρτο», για τα επεισόδια που έγιναν το Μάιο του 1986, με τίτλο «Μια μωβ σκιά…», έγινε τον προηγούμενο Δεκέμβριο παντιέρα στα blogs των νέων, καθώς ο διαχρονικός λόγος του συνθέτη μπορούσε να εκφράσει τον τρόπο σκέψης τους, 22 χρόνια μετά.
Η ζωντανή σχέση του Μάνου Χατζιδάκι με τους νέους τού σήμερα φαίνεται και από το ότι εκείνοι εξακολουθούν να τον ανακαλύπτουν και να αγοράζουν τους δίσκους και τα CD του, διατηρώντας το όνομά του πρώτο στη λίστα των πωλήσεων των Ελλήνων συνθετών στη χώρα μας.
«Οι νέοι κάθε ηλικίας, οι νέοι που προορίζονται να κουβαλήσουν την ευαισθησία μιας ολόκληρης γενιάς, της γενιάς τους, με καταλαβαίνουν και συνομιλούν μαζί μου θαυμάσια. Ακόμη και όταν διαφωνούν. Γι’ αυτούς τους νέους ενδιαφέρομαι. Γι’ αυτούς που μ’ επιλέγουν κι επιλέγω. Και που δεν έχουν ηλικία», έλεγε ο ίδιος σε συνέντευξή του, απελευθερώνοντας την αληθινή νιότη από το στενό πλαίσιο της ηλικίας.
«Ο Χατζιδάκις αποτελεί πλέον, πέρα από σταθερή αξία για την ελληνική δισκογραφία, ένα φαινόμενο που ξεπερνάει τη σύνθεση», λέει στον ΕΤ.Κ ο Χρήστος Ασημακόπουλος, υπεύθυνος ελληνικού ρεπερτορίου της δισκογραφικής αλυσίδας Metropolis. «O μύθος του έχει επεκταθεί πέρα από το έργο του και στον τρόπο που σκεφτόταν και τον τρόπο που ζούσε. Πάντα είχε δίπλα του νέους ανθρώπους τους οποίους ενθάρρυνε. Αυτή η καλή σχέση του με τους νέους εξακολουθεί να υφίσταται και σήμερα. Το ότι το έργο του παραμένει τόσο ζωντανό οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί και κυρίως νέοι άνθρωποι άρχισαν να ανακαλύπτουν τον ίδιο ή και τις διαφορετικές πτυχές του έργου του μετά το θάνατό του. Αναζητούν να αγοράσουν τα έργα του σε όλες τους τις μορφές και τις επανεκδόσεις και τις προσφορές και τις κασετίνες και τα βινίλιά του.
Ο Μάνος Χατζιδάκις είναι ο πρώτος σε πωλήσεις συνθέτης ακόμα και σήμερα, παρόλο που η δισκογραφία του είναι μικρότερη από αυτή του Μίκη Θεοδωράκη για παράδειγμα. Κάθε χρόνο, αρκετά από τα έργα του είναι στο τοπ 100 της χρονιάς με πρώτα το “Χαμόγελο της Τζοκόντας” και το “Μεγάλο Ερωτικό”.
Μάλιστα, τον Απρίλιο στο νέο κατάστημα του Metropolis, επί της οδού Πανεπιστημίου και Εμμανουήλ Μπενάκη, προτείναμε το έργο του Μάνου Χατζιδάκι με αποτέλεσμα τρία έργα του, “Το χαμόγελο της Τζοκόντας”, ο “Μεγάλος Ερωτικός” και η “Οδός Ονείρων”, να καταλάβουν αντίστοιχα την τρίτη, την έκτη και την έβδομη θέση στο τοπ 10 των πωλήσεων του μήνα».
Πολύ δημοφιλή επίσης έργα του Μάνου Χατζιδάκι είναι η «Μυθολογία» και η «Αθανασία», ενώ πρόσφατα επανεκδόθηκε σε βινίλιο η «Οδός Ονείρων» σε περιορισμένα αντίτυπα, 500 προς 9,90 ευρώ, και έγινε ανάρπαστη. Να σημειώσουμε επίσης ότι το κοινό αγοράζει τα έργα του Μάνου και στις ακριβές τους εκδοχές (των 18, 19, 20 ευρώ), καθώς οι εκδόσεις είναι πάντα πολύ περιποιημένες, με ένθετο υλικό και φωτογραφίες το οποίο επιμελείται ο γιος του Γιώργος Χατζιδάκις.
Οταν το Πάσχα ήρθαν και οι προσφορές της ΕΜΙ προς 12,90 ευρώ το «Χαμόγελο της Τζοκόντας» και η «Οδός Ονείρων» εκτοξεύτηκαν, απόδειξη της διαρκούς και διαλεκτικής σχέσης του Μάνου Χατζιδάκι με το ακροατήριο, ανεξάρτητα από γενιές.
Χαρακτηριστικό αυτής της σχέσης είναι και ένα, ας πούμε, «πείραμα» που κάνουν στο Metropolis, όταν νέοι που δεν ακούν ελληνική μουσική ζητούν ένα δίσκο ελληνικής μουσικής για να αποκτήσουν την πρώτη τους επαφή με το είδος: «Τους δίνουμε συνήθως το “Μεγάλο Ερωτικό”. Ετσι, η ελληνική μουσική και το έργο του Μάνου κερδίζουν έναν ακόμα ακροατή, γιατί πάντα οι αντιδράσεις είναι πολύ θετικές».
Η ζωντανή σχέση του Μάνου Χατζιδάκι με τους νέους τού σήμερα φαίνεται και από το ότι εκείνοι εξακολουθούν να τον ανακαλύπτουν και να αγοράζουν τους δίσκους και τα CD του, διατηρώντας το όνομά του πρώτο στη λίστα των πωλήσεων των Ελλήνων συνθετών στη χώρα μας.
«Οι νέοι κάθε ηλικίας, οι νέοι που προορίζονται να κουβαλήσουν την ευαισθησία μιας ολόκληρης γενιάς, της γενιάς τους, με καταλαβαίνουν και συνομιλούν μαζί μου θαυμάσια. Ακόμη και όταν διαφωνούν. Γι’ αυτούς τους νέους ενδιαφέρομαι. Γι’ αυτούς που μ’ επιλέγουν κι επιλέγω. Και που δεν έχουν ηλικία», έλεγε ο ίδιος σε συνέντευξή του, απελευθερώνοντας την αληθινή νιότη από το στενό πλαίσιο της ηλικίας.
«Ο Χατζιδάκις αποτελεί πλέον, πέρα από σταθερή αξία για την ελληνική δισκογραφία, ένα φαινόμενο που ξεπερνάει τη σύνθεση», λέει στον ΕΤ.Κ ο Χρήστος Ασημακόπουλος, υπεύθυνος ελληνικού ρεπερτορίου της δισκογραφικής αλυσίδας Metropolis. «O μύθος του έχει επεκταθεί πέρα από το έργο του και στον τρόπο που σκεφτόταν και τον τρόπο που ζούσε. Πάντα είχε δίπλα του νέους ανθρώπους τους οποίους ενθάρρυνε. Αυτή η καλή σχέση του με τους νέους εξακολουθεί να υφίσταται και σήμερα. Το ότι το έργο του παραμένει τόσο ζωντανό οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί και κυρίως νέοι άνθρωποι άρχισαν να ανακαλύπτουν τον ίδιο ή και τις διαφορετικές πτυχές του έργου του μετά το θάνατό του. Αναζητούν να αγοράσουν τα έργα του σε όλες τους τις μορφές και τις επανεκδόσεις και τις προσφορές και τις κασετίνες και τα βινίλιά του.
Ο Μάνος Χατζιδάκις είναι ο πρώτος σε πωλήσεις συνθέτης ακόμα και σήμερα, παρόλο που η δισκογραφία του είναι μικρότερη από αυτή του Μίκη Θεοδωράκη για παράδειγμα. Κάθε χρόνο, αρκετά από τα έργα του είναι στο τοπ 100 της χρονιάς με πρώτα το “Χαμόγελο της Τζοκόντας” και το “Μεγάλο Ερωτικό”.
Μάλιστα, τον Απρίλιο στο νέο κατάστημα του Metropolis, επί της οδού Πανεπιστημίου και Εμμανουήλ Μπενάκη, προτείναμε το έργο του Μάνου Χατζιδάκι με αποτέλεσμα τρία έργα του, “Το χαμόγελο της Τζοκόντας”, ο “Μεγάλος Ερωτικός” και η “Οδός Ονείρων”, να καταλάβουν αντίστοιχα την τρίτη, την έκτη και την έβδομη θέση στο τοπ 10 των πωλήσεων του μήνα».
Πολύ δημοφιλή επίσης έργα του Μάνου Χατζιδάκι είναι η «Μυθολογία» και η «Αθανασία», ενώ πρόσφατα επανεκδόθηκε σε βινίλιο η «Οδός Ονείρων» σε περιορισμένα αντίτυπα, 500 προς 9,90 ευρώ, και έγινε ανάρπαστη. Να σημειώσουμε επίσης ότι το κοινό αγοράζει τα έργα του Μάνου και στις ακριβές τους εκδοχές (των 18, 19, 20 ευρώ), καθώς οι εκδόσεις είναι πάντα πολύ περιποιημένες, με ένθετο υλικό και φωτογραφίες το οποίο επιμελείται ο γιος του Γιώργος Χατζιδάκις.
Οταν το Πάσχα ήρθαν και οι προσφορές της ΕΜΙ προς 12,90 ευρώ το «Χαμόγελο της Τζοκόντας» και η «Οδός Ονείρων» εκτοξεύτηκαν, απόδειξη της διαρκούς και διαλεκτικής σχέσης του Μάνου Χατζιδάκι με το ακροατήριο, ανεξάρτητα από γενιές.
Χαρακτηριστικό αυτής της σχέσης είναι και ένα, ας πούμε, «πείραμα» που κάνουν στο Metropolis, όταν νέοι που δεν ακούν ελληνική μουσική ζητούν ένα δίσκο ελληνικής μουσικής για να αποκτήσουν την πρώτη τους επαφή με το είδος: «Τους δίνουμε συνήθως το “Μεγάλο Ερωτικό”. Ετσι, η ελληνική μουσική και το έργο του Μάνου κερδίζουν έναν ακόμα ακροατή, γιατί πάντα οι αντιδράσεις είναι πολύ θετικές».
- ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ, Ελεύθερος Τύπος, 14.06.09
No comments:
Post a Comment