- Η σχέση του Μανώλη Μητσιά με το κοινό του κρατάει σαράντα χρόνια και γίνεται όλο και πιο δυνατή. Αποτέλεσμα; Ανάρπαστα έχουν γίνει τα εισιτήρια για τη συναυλία της Κυριακής με τίτλο «Από την Ελευσίνα στο Ηρώδειο»
- «Σαράντα Χρόνια. Από την Ελευσίνα στο Ηρώδειο» βάφτισε ο Μανώλης Μητσιάς τη μεγάλη συναυλία, που θα δώσει την Κυριακή στο Ηρώδειο με σπουδαίους προσκεκλημένους. Ευνόητη η αναφορά. Από την «Ελευσίνα μια φορά» ξεκίνησε επισήμως το 1969 η δισκογραφική παρουσία του Μητσιά και η καριέρα του, χάρη στον Δήμο Μούτση, στον Τάκη Λαμπρόπουλο και στην «Columbia». Από εκεί και μέχρι το Ηρώδειο του 2009, η «σκάλα» που τον ανέβασε μεταξύ των κορυφαίων μας ερμηνευτών φτιάχτηκε από σπουδαία τραγούδια και συνεργασίες με μεγάλους συνθέτες, ποιητές και στιχουργούς.
- Υπήρξαν πότε πότε και λιγότερο καλά τραγούδια. Αλλά η κοινή συνισταμένη ήταν ένα ρεπερτόριο κυριολεκτικά μοναδικό. Δεν ξεκίνησε, όμως, από την Ελευσίνα στα τέλη της δεκαετίας του '60, αλλά από τη Χαλκιδική λίγο νωρίτερα. Εκεί στα καπνοχώραφα του τόπου του καλλιεργήθηκε η σχέση του με τη μουσική. Πρώτες προσλήψεις τα παραδοσιακά, όπως «Ο Ντούλας», σχεδόν απαραίτητο «εφόδιο» στα προγράμματά του. Και σχεδόν ταυτόχρονα και η βυζαντινή μουσική, οι ψαλμωδίες στην εκκλησία του χωριού και στο καφενείο του πατέρα του τα σμυρναίικα («Ιμιτλερίμ»), τα λαϊκά της δεκαετίας 1950-60 και ό,τι άλλο έπαιζε το ένα και μοναδικό ραδιόφωνο της περιοχής. Από κοντά κι η φωνή του Μπιθικώτση.
- Αυτά τα ακούσματα διαμόρφωσαν πρώτα τη συνείδησή του ως ακροατή. Με δικές του ανακαλύψεις τα τραγούδια του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι, πήγε λίγο μετά στη Θεσσαλονίκη για να σπουδάσει. Και συμμετείχε στην άνθηση των μπουάτ. Σε μια τέτοια τον άκουσε ο έτερος φωτισμένος παραγωγός της εποχής, ο Αλέκος Πατσιφάς της «Λύρας», και τον συμβούλεψε να κατεβεί στην Αθήνα. Ενα χρόνο αργότερα γνωρίστηκε με τον Μούτση...
- Η εποχή, παρ' ότι σκοτεινή, ευνοούσε την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ ανθρώπων που συμφωνούσαν στις πολιτικές επιδιώξεις και στον κοινό αγώνα κατά της χούντας, αλλά και στις πολιτιστικές προθέσεις που έχριζαν την τέχνη είδος πρώτης ανάγκης. Ο δρόμος για έναν νεαρό ταλαντούχο ερμηνευτή ίσως να ήταν απ' αυτή την άποψη «προδιαγεγραμμένος». Τον ίδιο τον Μητσιά τον οδήγησε σε πρόσωπα-σταθμούς στην καριέρα του. Πρώτα π.χ. στον Λουκιανό Κηλαηδόνη, στον Λογό, στην Κωστούλα Μητροπούλου. Στον Νίκο Γκάτσο, βέβαια, και στη συντροφιά που σύχναζε στο πατάρι του «Φλόκα» - ένα «πανεπιστήμιο» μόνος του. Στον Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη και τον Ξαρχάκο αργότερα.
- Από τους ανθρώπους που κατ' εξοχήν διαμόρφωσαν την καλλιτεχνική του προσωπικότητα ήταν βέβαια ο Γκάτσος και ο Χατζιδάκις. Οχι μόνον για όσα αφομοίωνε στις παρέες τους. Αλλά και για τα αβίαστα «διδάγματα». «Θα το πεις συνωμοτικά», του 'χε πει ο Χατζιδάκις όταν του εμπιστεύτηκε τον «Γιάννη το Φονιά». Κι έτσι έμαθε ο Μητσιάς πως «τα αληθινά τραγούδια δεν έχουν ανάγκη από μπιχλιμπίδια: αρκεί ένα μουσικό όργανο κι ένας τραγουδιστής στο ρόλο του αφηγητή. Η θεατρικότητα που θα δώσει, βάσει της φωνής του, δεν εξαρτάται μόνον από τον ίδιο αλλά και από αυτόν που τον δίδαξε. Ο Χατζιδάκις, ο Μίκης, ο Ξαρχάκος, ο Μούτσης, ο Μαρκόπουλος, ο Μικρούτσικος, ο Κραουνάκης, ξέρουν πώς να ερμηνεύουν τον λόγο. Πώς να τον σκηνοθετούν».
- Κοντά σ' αυτούς ο Χρήστος Λεοντής, ο Ηλίας Ανδριόπουλος, ο Λίνος Κόκοτος έβαλαν τις δικές τους «αποχρώσεις» στην παλέτα του ρεπερτορίου του Μητσιά. Και ως ξεχωριστό κεφάλαιο ο Ακης Πάνου... Αν το σκεφτεί κανείς, το προσωπικό του ρεπερτόριο είναι μια ζωντανή και πλήρης καταγραφή της μουσικής ιστορίας της Ελλάδας - κι όχι μόνον την τελευταία 40ετία.
- Για την αναπαράσταση όχι μόνον της προσωπικής του διαδρομής, αλλά της ιστορίας, δίπλα στον Μητσιά θα σταθούν την Κυριακή και οι Μαρία Φαραντούρη, Λίνα Νικολακοπούλου, Λουκιανός Κηλαηδόνης, Χρήστος Λεοντής, Λίνος Κόκοτος, Σταμάτης Κραουνάκης, Ηλίας Ανδριόπουλος, Κώστας Μακεδόνας και η 7μελής ορχήστρα του. Τη σκηνοθετική επιμέλεια έχει ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης, τη σκηνογραφία έχει κάνει ο Αλέκος Φασιανός, το σενάριο των τραγουδιών ο Παύλος Αγιαννίδης και τις ενορχηστρώσεις ο Αχιλλέας Γουάστωρ.
**Τα εισιτήρια στοιχίζουν 60, 50, 40, 30 και 20 ευρώ. Προπωλούνται εδώ και μέρες στα ταμεία του Φεστιβάλ Αθηνών (Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου ή στο τηλέφωνο 210-3272000) αλλά επειδή έχουν μείνει ελάχιστα, σπεύστε. *
No comments:
Post a Comment