Saturday, June 6, 2009

ΣΙΝΕΝΤ Ο΄ ΚΟΝΟΡ: «Δεν έχω τίποτε κοινό με τους ποπ σταρ»

  • Με αφορμή τη συναυλία της στις 12 Ιουνίου στο Στάδιο Καραϊσκάκη, η ιρλανδή τραγουδίστρια που κάποτε έσκιζε τη φωτογραφία του Πάπα μιλάει στο «Βήμα» για τη θρησκεία, τα παιδιά της και τον λόγο για τον οποίο αποφάσισε να επιστρέψει στη μουσική

«Η επιτυχία του “Νothing compares to you” μου προσέφερε τη δυνατότητα να μπορώ να αντιπαρέρχομαι κάθε λογής πιέσεις, αλλά και να μπορώ να μεγαλώσω τα παιδιά μου, να τα στείλω σε καλά σχολεία, να έχω μια ζωή άνετη» λέει η πάλαι ποτέ οργισμένη (και ξυρισμένη) Σινέντ Ο΄ Κόνορ
Η Σινέντ Ο΄ Κόνορ θα αποτελεί μονίμως έναν γρίφο για τα δεδομένα της ποπ μουσικής. Κάποτε ήταν η ταλαντούχα ιρλανδή τραγουδίστρια με το ξυρισμένο κεφάλι που με κάθε νότα που ξεστόμιζε προκαλούσε ανατριχίλες, για να εξελιχθεί σε μια άκρως μπερδεμένη προσωπικότητα που κανείς δεν ξέρει πώς να αντιμετωπίσει, αφού τη μια εμφανίζεται ως Μητέρα Μπερναντέτ Μέρι, με το κομποσκοίνι να απορροφά την έμφυτη ευαισθησία της και τις αμφιταλαντεύσεις του πληγωμένου από την παιδική ηλικία ψυχισμού της, και την άλλη ως οργισμένο θηλυκό που ερμηνεύει τραγούδια διαμαρτυρίας. Σήμερα κανένας δεν μπορεί να προσδιορίσει με ακρίβεια το προφίλ της Ο΄ Κόνορ, αφού τα αμιγώς ποπ-ροκ άλμπουμ που συνήθιζε να κυκλοφορεί κάποτε έχουν δώσει τη θέση τους σε δουλειές με τον γενικό τίτλο «Τheology» που δεν είναι παρά το... σάουντρακ των θρησκευτικών αναζητήσεών της.

Παιδί χωρισμένων γονιών και προσωπικότητα διχασμένη όσον αφορά τη σχέση της μαζί τους- σε ηλικία 13 ετών άφησε τη μητέρα της για να ζήσει με τον πατέρα της - αλλά και ως προς την πίστη της στον καθολικισμό, καθώς πότε σκίζει δημοσίως τη φωτογραφία του Πάπα και πότε χειροτονείται από τη σχισματική Ανεξάρτητη Καθολική Εκκλησία.

Η αλήθεια είναι ότι το ξεκίνημα της καριέρας της έγινε με τον καλύτερο τρόπο: το άλμπουμ «Τhe Lion Αnd Τhe Cobra» περιείχε εξαιρετικά τραγούδια, όπως τα «Μandinka», «Ι Want Υour Ηands (on me)» και φυσικά το «Τroy», ιδανικά για να αναδείξουν την εξαιρετική φωνή της και το ρέμπελο ύφος των πρώτων ημερών. Η συνέχεια υπήρξε ακόμη καλύτερη, με το άλμπουμ «Ι Do Νot Want What Ι Ηaven΄t Got» να περιέχει μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της δεκαετίας του 1990, τη διασκευή στο τραγούδι του Πρινς «Νothing compares to you»: την έκανε διεθνώς γνωστή ανεβαίνοντας στο Νο 1 των τσαρτς ολόκληρου του πλανήτη.

Α πό εκεί και πέρα τα πράγματα αρχίζουν να μπερδεύονται. Στο αμερικανικό τηλεοπτικό σόου «Saturday Νight Live» και ενώ ερμηνεύει το τραγούδι του Μπομπ Μάρλεϊ «War» σχίζει τη φωτογραφία του Πάπα, στην 30ή επέτειο της καριέρας του Μπομπ Ντίλαν γιουχάρεται από το αμερικανικό κοινό και αφήνει κλαίγοντας τη σκηνή, ενώ λίγο αργότερα αρνείται να ακουστεί- όπως συνηθίζεται- ο αμερικανικός εθνικός ύμνος πριν από την εμφάνισή της στο Garden State Αrts Center του Νιου Τζέρσι. Ολα αυτά προτού βρει την εσωτερική γαλήνη- όπως η ίδια ισχυρίζεται- στη θρησκεία. Λίγο αργότερα μυείται στις θεολογικέςφιλοσοφικές αρχές των ρασταφάρι, κυκλοφορεί ένα ρέγκε άλμπουμ, για να καταλήξει στο «Τheology». Στις 12 Ιουνίου η Σινέντ Ο΄ Κόνορ θα εμφανιστεί μαζί με τον Φίλιππο Πλιάτσικα στο γήπεδο «Γ. Καραϊσκάκης», όπου θα παρουσιάσει ένα σετ αποτελούμενο από παλιότερες επιτυχίες και πιθανόν κάποια από τα νέα τραγούδια που ηχογραφεί αυτό το διάστημα.

- Ηταν στις προθέσεις σας να μπλέξετε σε τέτοιον βαθμό την προσωπική ζωή σας με την καριέρα σας στη μουσική;

«Είναι αλήθεια ότι συνέβη αυτό. Ηταν ίσως αναπόφευκτο αφού ήμουν πολύ μικρή και τα πολύ σημαντικά προβλήματα που είχα στη ζωή μου έκανα το λάθος να τα συζητώ δημοσίως. Με τον καιρό όμως έμαθα να εστιάζω περισσότερο στη μουσική και να αφήνω την προσωπική ζωή μου στην άκρη».

- Πώς κρίνετε το γεγονός ότι οι περισσότεροι τείνουν να ξεχνούν τη μουσική σας και να μιλούν κυρίως για συμβάντα όπως το σκίσιμο της φωτογραφίας του Πάπα ή την άρνησή σας να παίξετε σε στάδιο της Αμερικής αφού πρώτα ακουστεί ο αμερικανικός εθνικός ύμνος;

«Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω πια τη χρονική πολυτέλεια να ασχολούμαι με άλλα θέματα ή ακόμη με το τι λένε οι άλλοι για εμένα. Το 90% της ζωής μου είναι αφιερωμένο στα παιδιά και στο μεγάλωμά τους και μόνο ένα μικρό ποσοστό στη Σινέντ Ο΄ Κόνορ. Η ζωή μου δεν έχει τίποτε το κοινό με αυτήν των ποπ σταρ».

- Στην καριέρα σας μετράτε μια σειρά πολύ σημαντικές συνεργασίες, οι οποίες μάλιστα πρόσφατα κυκλοφόρησαν σε ένα CD. Από τη στιγμή που ζείτε μια αντισυμβατική για τα δεδομένα του σταρ σύστεμ ζωήπώς είναι οι σχέσεις σας με άλλους ροκ σταρ;

«Συνήθως μου ζητούν να τραγουδήσω σε ένα κομμάτι τους ή να δώσω μια ιδέα για κάποιο άλλο. Ξέρετε, όταν βρίσκομαι με έναν άλλον τραγουδιστή, είμαστε απλώς δύο άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τη μουσική και τίποτε περισσότερο».

- Πριν από μερικά χρόνια είχατε ανακοινώσει ότι αποσύρεστε από τη μουσική. Τελικά γιατί συνεχίζετε;

«Το είπα διότι ήθελα να βρω εσωτερική ειρήνη και κυρίως επειδή ήθελα να μεγαλώσω τα παιδιά μου. Δεν ξέρω, ίσως τελικά να μην μπορείς να αρνηθείς αυτό για το οποίο είσαι προορισμένος σε αυτόν τον κόσμο. Η ανάγκη μου να εκφραστώ μέσα από τη μουσική έγινε ακόμη πιο έντονη μόλις την παράτησα. Ο περίγυρός μου, η οικογένειά μου και οι φίλοι μου έβλεπαν ότι χωρίς τη μουσική γινόμουν πιο δυστυχισμένη και με προέτρεψαν να ξαναρχίσω».

- Τι προσπαθείτε να πείτε στο κοινό σας με όλες αυτές τις εναλλαγές στα θρησκευτικά πιστεύω σας;

«Δεν άλλαξαν καθόλου οι θρησκευτικές πεποιθήσεις μου, ωστόσο αυτές δεν είναι κάτι που θέλω να συζητώ δημοσίως. Αφορούν μόνο εμένα και τη σχέση που διατηρώ με τον Θεό και το Αγιο Πνεύμα. Είναι ξέχωρες από τις δουλειές της Σινέντ Ο΄ Κόνορ και κάτι αρκετά πολύτιμο για να το συζητώ».

- Ηταν τελικώς κατάρα ή ευλογία για την καριέρα σας η επιτυχία του «Νothing compares to you»; «Ηταν ευλογία, χωρίς αμφιβολία. Αυτό το τραγούδι μού προσέφερε οικονομική ανεξαρτησία έτσι ώστε να μπορώ να αντιπαρέρχομαι κάθε λογής πιέσεις αλλά και να μπορώ να μεγαλώσω τα παιδιά μου, να τα στείλω σε καλά σχολεία, να έχω μια ζωή άνετη».

Η Σινέντ Ο΄ Κόνορ εμφανίζεται την Παρασκευή 12 Ιουνίου στο γήπεδο «Γ. Καραϊσκάκης» μαζί τον Φίλιππο Πλιάτσικα και τον Γκόρντον Γκάνο των Violent Femmes.

  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Σ. ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Σάββατο 6 Ιουνίου 2009

No comments: