Ο ΖΜΠΙΓΚΝΙΕΦ ΠΡΑΪΣΝΕΡ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Μ.Κ., ΤΑ ΝΕΑ: Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2008
«Η μουσική δεν είναι πια αυτό που ήταν. Σημασία έχει αν είναι... οικονομική» λέει ο Πολωνός (κινηματογραφικός κυρίως) συνθέτης Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ που ήρθε στην Ελλάδα για συναυλίες. Αγαπάει την κινηματογραφική μουσική και πώς όχι άλλωστε, αφού έγινε γνωστός παγκοσμίως μέσω αυτής. Ωστόσο, ο Πολωνός συνθέτης Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ φοβάται για το μέλλον της. «Σήμερα κυριαρχούν ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και τα μουσικά εφέ. Η σύνθεση της μουσικής από δημιουργό είναι πλέον σπάνιο φαινόμενο. Πολύ φοβάμαι ότι κάποια στιγμή η δραστηριότητα αυτή θα εκλείψει» είπε από τη Θεσσαλονίκη, όπου βρέθηκε εν όψει της αποψινής συναυλίας του στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης Δημήτρια. «Η μουσική σύνθεση δεν είναι πια αυτό που ήταν. Τον κυριότερο ρόλο παίζει πόσο γρήγορα και πόσο οικονομικά γράφεις», συμπλήρωσε. Το όνομα του Πράισνερ είναι συνώνυμο των μεγάλων κινηματογραφικών επιτυχιών του Κριστόφ Κισλόφσκι, την τριλογία «Μπλε», «Λευκή», «Κόκκινη ταινία», τη «Διπλή ζωή της Βερόνικα» και τον «Δεκάλογο». Ο ίδιος θεωρεί μεγάλη τύχη το γεγονός ότι γνώρισε έναν τόσο σπουδαίο σκηνοθέτη. «Με παρότρυνε να συνεχίσω τη σύνθεση σε μία εποχή που είχα λίγα εισοδήματα», εξηγεί. «Η συνεργασία με τους σκηνοθέτες είναι δύσκολη. Πρέπει να βρεις αυτά τα λεπτά νήματα που συνδέουν τις αισθήσεις των ανθρώπων. Αυτό εξάλλου συμβαίνει με όλες και όλων των ειδών τις σχέσεις και τις συνεργασίες. Εκεί τελικά είναι και το ενδιαφέρον...». Λιγότερο γνωστή στο ελληνικό κοινό είναι η μουσική που συνέθεσε για μια ελληνική παραγωγή, το «Κουαρτέτο σε τέσσερις κινήσεις» της Λουκίας Ρικάκη. Ο ίδιος δηλώνει λάτρης της ελληνικής κουλτούρας, συμπληρώνοντας: «Θαυμάζω τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, του Βαγγέλη Παπαθανασίου και του Μάνου Χατζιδάκι. Επίσης, κάθε φορά που βρίσκομαι εδώ, ακούω ελληνικό ραδιόφωνο. Στην Πολωνία δεν υπάρχει αυτή η ευκολία να ακούσεις στους σταθμούς όποια μουσική θελήσεις». Στη συναυλία του ο Πράισνερ θα παρουσιάσει, εκτός από τις γνωστές κινηματογραφικές μουσικές του, και το πιο πρόσφατο έργο του «Σιωπή, νύχτα και όνειρα», βασισμένο σε κείμενα από το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο και το Βιβλίο του Ιώβ. «Αν και δεν είμαι πολύ θρήσκος, τα κείμενα αυτά είναι πολύ κοντά σε μένα, χωρίς να μπορώ να εξηγήσω το γιατί. Είναι αληθινά και με εκφράζουν». Τον συνθέτη θα συνοδέψει επί σκηνής η πρώην ερμηνεύτρια των -αγαπημένων του ελληνικού κοινού- Πορτογάλων Μadredeus, Τερέζα Σαλγκέιρο, η οποία πλέον ακολουθεί σόλο καριέρα. Επίσης, στη συναυλία θα συμμετάσχουν η σοπράνο Ελζμπιέτα Τοβάρνικα, η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Βόλου και η Μεικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης.
1955. Στο Μπιέλσκο-Μπιάλα της Πολωνίας γεννήθηκε ως Ζμπίγκνιεφ Αντόνι Κοβάλσκι. Το όνομα Πράισνερ ανήκε στη σύζυγό του και το υιοθέτησε επισήμως μετά τον γάμο τους.
1975. Σπούδασε Ιστορία και Φιλοσοφία στην Κρακοβία.
1983. Αρχίζει η συνεργασία του με τον αείμνηστο Κριστόφ Κισλόφσκι στην πρώτη ταινία της τριλογίας των «Χρωμάτων»: «Μπλε». Όπου χρησιμοποιεί και ελληνικά, από την Προς Κορινθίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου.
1983. Στην τριλογία του Κισλόφσκι «εφευρίσκει» μαζί με τον σκηνοθέτη το άλτερ έγκο του: έναν φανταστικό Ολλανδό συνθέτη του 17ου αιώνα, ονόματι Βαν νεν Μπουντενμάγιερ, στον οποίο αποδίδει πολλές συνθέσεις του.
1993. Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα τον καλεί να γράψει μουσική στην παραγωγή του «Ο μυστικός κήπος», σε σκηνοθεσία Ανιέσκα Χόλαντ. Κέρδισε δύο γαλλικά (κινηματογραφικά) βραβεία Σεζάρ και την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου. 1994. Έγραψε μουσική για τη σειρά ντοκιμαντέρ 26 επεισοδίων του ΒΒC και του αμερικανικού ΡΒS «Ρeople΄s Century». 1998. Γράφει το μεγαλόπνοο έργο «Ρέκβιεμ για τον φίλο μου», αφιερωμένο στη μνήμη του Κισλόφσκι.
2003. Συνεργάστηκε και με τον Δανό σκηνοθέτη Τόμας Βίτεμπεργκ στο «Όλα για την αγάπη».
2007. «Σιωπή, νύχτα και όνειρα» ονομάζει μεγαλόπνοο έργο του, βασισμένο στο Βιβλίο του Ιώβ.
ΙΝFΟ: Συναυλία Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ, απόψε, στις 21.00, στο Θέατρο Γης της Θεσσαλονίκης (Νταμάρι Τριανδρίας, τηλ. 2310-
206.730). Εισιτήρια: 65, 50, 35 και 25 ευρώ.
Με μια ματιά
1955. Στο Μπιέλσκο-Μπιάλα της Πολωνίας γεννήθηκε ως Ζμπίγκνιεφ Αντόνι Κοβάλσκι. Το όνομα Πράισνερ ανήκε στη σύζυγό του και το υιοθέτησε επισήμως μετά τον γάμο τους.
1975. Σπούδασε Ιστορία και Φιλοσοφία στην Κρακοβία.
1983. Αρχίζει η συνεργασία του με τον αείμνηστο Κριστόφ Κισλόφσκι στην πρώτη ταινία της τριλογίας των «Χρωμάτων»: «Μπλε». Όπου χρησιμοποιεί και ελληνικά, από την Προς Κορινθίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου.
1983. Στην τριλογία του Κισλόφσκι «εφευρίσκει» μαζί με τον σκηνοθέτη το άλτερ έγκο του: έναν φανταστικό Ολλανδό συνθέτη του 17ου αιώνα, ονόματι Βαν νεν Μπουντενμάγιερ, στον οποίο αποδίδει πολλές συνθέσεις του.
1993. Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα τον καλεί να γράψει μουσική στην παραγωγή του «Ο μυστικός κήπος», σε σκηνοθεσία Ανιέσκα Χόλαντ. Κέρδισε δύο γαλλικά (κινηματογραφικά) βραβεία Σεζάρ και την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου. 1994. Έγραψε μουσική για τη σειρά ντοκιμαντέρ 26 επεισοδίων του ΒΒC και του αμερικανικού ΡΒS «Ρeople΄s Century». 1998. Γράφει το μεγαλόπνοο έργο «Ρέκβιεμ για τον φίλο μου», αφιερωμένο στη μνήμη του Κισλόφσκι.
2003. Συνεργάστηκε και με τον Δανό σκηνοθέτη Τόμας Βίτεμπεργκ στο «Όλα για την αγάπη».
2007. «Σιωπή, νύχτα και όνειρα» ονομάζει μεγαλόπνοο έργο του, βασισμένο στο Βιβλίο του Ιώβ.
No comments:
Post a Comment