Monday, September 15, 2008

Ομποε, έγχορδα και το κοινό


Της ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ

Τι περίεργο μουσικό όργανο ήταν αυτό που το βράδυ της Παρασκευής ακολουθούσε το όμποε και τα έγχορδα, συνταξιδεύοντας προς τα Κύθηρα, επιβάτης στις νότες της Ελένης Καραΐνδρου; Ηταν ένα διακριτικό μουρμούρισμα που, με σεβασμό στους μουσικούς, έφτανε από κάθε γωνιά του Θεάτρου των Βράχων, λες και 2.800 άνθρωποι είχαν μπροστά τους την παρτιτούρα και ήξεραν πού θα κατεβάσουν τον τόνο για να αφήσουν τον Βαγγέλη Χριστόπουλο να κορυφώσει τη σολιστική του δεξιοτεχνία.
Κατεξοχήν σύμβολο της μουσικής ενέργειας και της προσωπικότητας της Ελένης Καραΐνδρου, το «Ταξίδι στα Κύθηρα» έχει πετύχει κάτι μοναδικό: να είναι τόσο άρρηκτα δεμένο με την ταινία τού Θόδωρου Αγγελόπουλου ώστε, αν κάποιος αποφασίσει να τη δει βουβή, η μουσική να «ακούγεται», και αυτή με τη σειρά της να ανακαλεί κινηματογραφικές εικόνες σε μια αέναη σχέση ισότιμης αναταλλαγής.

Η μουσική για τη «Σκόνη του Χρόνου», τη νέα ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, έκλεψε την παράσταση. Η Μαρία Φαραντούρη, όμως, αποθεώθηκε όταν ερμήνευσε το «Τραγούδι της λίμνης», που η Καραΐνδρου έχει γράψει για παράσταση του «Γλάρου», σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασσέν
Όμως, ακόμα και οι μουσικές από τη «Σκόνη του Χρόνου» του Αγγελόπουλου, που ακούστηκαν για πρώτη φορά σ' αυτή τη συναυλία, χαρίζοντας στο Φεστιβάλ του Υμηττού το προνόμιο μιας παγκόσμιας μουσικής πρεμιέρας (πριν από την προβολή της ταινίας), και μάλιστα με τον εκλεκτικό παραγωγό της ECM Μάνφρεντ Αΐχερ παρόντα να εγγυάται τον άψογο ήχο και τον Αντώνη Αντύπα τη λιτή σκηνοθεσία, έτσι αντιμετωπίστηκαν. Σαν ένα ήδη δημόσιο απόκτημα, ικανό να διαχέει ένα αίσθημα λεπτό, ακριβό, πολιτισμένο και τόσο υπέροχα αρμονικό, όσο η συνάντηση του βιολιού με την άρπα ή η σύμπραξη των πνευστών με τα έγχορδα για το Θέμα της Αναζήτησης ή το Θέμα του Χορού. Κρίμα που δεν ήταν παρών ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος καμία από τις δύο βραδιές, να δει πόσο ανταποκρίθηκε ο κόσμος.
Οι συνθήκες, πάντως, ήταν ιδανικές. Το σχεδόν γεμάτο φεγγάρι που πρόβαλε πάνω από τους βράχους. Η λευκοντυμένη ευγενική παρουσία της Καραΐνδρου στον, επιπλέον ρόλο, της πιανίστα εναλλάξ με τη Ναταλία Μιχαηλίδου. Μία συστράτευση από εκπληκτικούς μουσικούς, η Καμεράτα υπό τον Αλέξανδρο Μυράτ, δεκαπέντε σολίστ, ένα κουαρτέτο τζάζ και ένα σύνολο λαΐκών οργάνων με το μαγικό μπουζούκι του Σπύρου Γκούμα στην υπηρεσία των μελωδιών απ' το «Δέκα». Και, στο δεύτερο μέρος, η φωνή της Μαρίας Φαραντούρη και η Χορωδία της ΕΡΤ υπέρ της «Ρόζας», της «Τιμής της αγάπης» ή μιας ακόμα πιο τζαζ εκδοχής απ' αυτή που ξέραμε για το «Ταξίδι στα Κύθηρα».
Επίτευγμα της πολυπρόσωπης συναυλίας ότι παρέμεινε λιτή και περιεκτική, με μία σοφή δομή που σεβάστηκε τον χρόνο (δεν ξεπέρασε το δίωρο), κατορθώνοντας να αγκαλιάσει το σύνολο της μουσικής προσωπικότητας της Καραΐνδρου (θέματα από όλες τις ταινίες του Αγγελόπουλου, σχεδόν πλήρες το τηλεοπτικό «Δέκα», «Αφρικάνα», «Γλάρος», κ.τ.λ.). Και όλα αυτά κεντημένα σε μία καινούργια σουίτα που έρρεε, περνώντας απολύτως φυσιολογικά από το λαΐκό στο τζαζ, από το αντάτζο στο βαλς, από το ροκ στο συμφωνικό, χωρώντας ακόμα και την εκπληκτική αυτοσχεδιαστική συνομιλία πιάνο-σαξόφωνο της Καραΐνδρου με τον Ντέιβιντ Λιντς.
Ο επίλογος με το «Τραγούδι της λίμνης» σε μια από τις λυρικότερες ερμηνείες της Μαρίας Φαραντούρη έφερε τις επευφημίες, ένα ανκόρ από το «Δέκα» και ένα μεγάλο μπουκέτο λουλούδια για τη συνθέτρια από τον Δήμαρχο Υμηττού, Χρήστο Ζούπα, και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Υμηττού, Παρασκευά Καρασούλο. Ηταν, ακόμα, εκεί η Κική Δημουλά, η Μαρία Δαμανάκη, ο Γιώργος Λιάνης, η Ελευθερία Αρβανιτάκη, ο Δημήτρης Καταλειφός, η Ράνια Οικονομίδου, κ.ά. *

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 15/09/2008

No comments: