Sunday, September 28, 2008

ΕΝΙΟ ΜΟΡΙΚΟΝΕ: «Εμπνεύστηκα από την αρχαία ελληνική μουσική»

ΠΡΟΣΩΠΟ

Ο διάσημος συνθέτης θα παρουσιάσει στο Ηρώδειο, σε πρώτη παγκόσμια, το έργο του «Sicilo e altri frammenti»

ΣΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Ενας από τους διασημότερους και πιο παραγωγικούς συνθέτες κυρίως της κινηματογραφικής μουσικής, ο Ενιο Μορικόνε, έρχεται και πάλι στην Αθήνα για δύο συναυλίες στο Θέατρο Ηρώδου Αττικού. Στις δύο ξεχωριστές φθινοπωρινές βραδιές ο μεγάλος μουσικός θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα με συνθέσεις που έχει γράψει για ταινίες του ευρωπαϊκού και του αμερικανικού κινηματογράφου και σε πρώτη παγκόσμια παρουσίαση το ελληνικής έμπνευσης έργο του «Sicilo e altri frammenti». «Οταν ερωτήθηκα προ τριετίας αν γνωρίζω περί της ελληνικής μουσικής, απάντησα πως ξέρω λίγα και αυτά περιορίζονται στο κινηματογραφικό έργο του Θεοδωράκη. Εννοούσα φυσικά ότι δεν ξέρω τίποτε για τη σύγχρονη μουσική. Ξέρω όμως για την αρχαία ελληνική μουσική και ειδικότερα για την επιτύμβια στήλη του Σεικίλου από τον οποίο εμπνεύστηκα και το έργο που θα παρουσιάσω στο Ηρώδειο» είπε μιλώντας σχετικά.

Οι περισσότεροι στο άκουσμα του ονόματός του δικαίως ανασύρουν τις υπέροχες στιγμές που μας χάρισε μέσα από τα σπαγγέτι γουέστερν του Σέρτζιο Λεόνε. Ταινίες όπως το «Για μια χούφτα δολάρια» και «Κάποτε στη Δύση» παραμένουν μυθικές στη μνήμη των φίλων του κινηματογράφου για το μοναδικό πάντρεμα της εικόνας του Λεόνε και της μουσικής του Μορικόνε.
Ο Μαέστρος, όπως τον αποκαλούν οι συνάδελφοί του από σεβασμό και δέος, δείχνει πλέον να έχει ξεπεράσει το ξέσπασμά του 2001 στα βραβεία Οσκαρ όταν για μία ακόμη φορά το έχανε για την ταινία «Μαλένα». Εχει προταθεί πέντε φορές για Οσκαρ και δεν το έχει κερδίσει ποτέ, παρά μόνο ένα τιμητικό το 2007, το οποίο και του παρέδωσε ο Κλιντ Ιστγουντ. «Οταν έρχονταν οι πέντε υποψηφιότητες η μία μετά την άλλη, όλοι γύρω μου ψιθύριζαν ότι το Οσκαρ δεν θα αργήσει να έλθει. Δεν μπορώ να πω ότι ήταν αυτό το άγχος της καριέρας μου. Κάποιος συνθέτει και ηχογραφεί μουσική γιατί πρωτίστως την αγαπά και όχι για τις βραβεύσεις. Οταν αυτές έλθουν καλώς να έλθουν, όπως συνέβη με το τιμητικό Οσκαρ. Δεν μπορώ όμως να περιμένω για το επόμενο» δήλωσε ερχόμενος στην Αθήνα την Παρασκευή. Γι' αυτό προφανώς και δίνει τόση σημασία πλέον παρά τα 80 χρόνια του στις συναυλίες επιθυμώντας, όπως έχει δηλώσει, την επαφή με το κοινό του.
Ο Ενιο Μορικόνε στην αρχή της πορείας φανέρωνε σημάδια μίμησης των βημάτων του πατέρα του Μάριο αφού το πρώτο όργανο που έμαθε και πήρε το δίπλωμά του το 1946 ήταν η τρομπέτα, όπως και ο πατέρας του. Η πρώτη σύνθεση που έγραψε όμως ήταν το «Πρωινό» την ίδια χρονιά, ένα κομμάτι για φωνή και πιάνο, το οποίο σαφώς φανέρωνε το πηγαίο ταλέντο του για τη σύνθεση αλλά και τον λυρισμό που πλημμύριζε τη γραφή του. Η συνέχεια ήταν σχετική με συνθέσεις όπως οι «Imitation», «Intimita» ή η πολύ όμορφη βαρκαρόλα «Baracarola Funebre» του 1952. Προτού ξεκινήσει τη συνεργασία του με την τηλεόραση της RAI στα μέσα της δεκαετίας του '50, ο νεαρός τότε Μορικόνε έπαιζε τρομπέτα σε αρκετά από τα τζαζ κλαμπ της Ρώμης. Ως τα μέσα της δεκαετίας του '60 εργάστηκε ως ενορχηστρωτής σε τραγούδια που ερμήνευαν ο Μάριο Λάντζα και η Ρίτα Παβόνε και τον ελεύθερο χρόνο του άρχισε να συνθέτει μουσική για θεατρικά έργα αλλά και για μπαλέτο. Το 1958 παρακολουθεί σεμινάρια του Τζον Κέιτζ και παρουσιάζει το έργο του Λουίτζι Νόνο «Cori Di Didone». Από τo 1964 αρχίζει τη συνεργασία του με τον Σέρτζιο Λεόνε και τον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι ενώ γίνεται ένας από τους μόνιμους συνθέτες της εταιρείας RCA. Στα σαράντα χρόνια που γράφει για τον κινηματογράφο έχει μόνο ένα παράπονο: ότι δεν έγραψε τη μουσική για το «Κουρδιστό πορτοκάλι» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Αχάριστος όμως δεν είναι, γι' αυτό και χαίρεται ακούγοντας ξανά τις συνθέσεις για τις ταινίες «Η αποστολή», «Σινεμά ο Παράδεισος», «Κάποτε στην Αμερική», «Μπάγκσι», «Οι αδιάφθοροι» και «Φράντικ» μεταξύ πολλών άλλων. Γοητευτικό ήταν το πρόσφατο έργο του «Focus», μια συνεργασία του ιταλού συνθέτη με τη νέα «ιέρεια» των φάντος Ντούλτσε Πόντες. Ο Ενιο Μορικόνε, παρά τις όποιες χολιγουντιανές συνεργασίες του, θα παραμείνει πάντα ο πιο Ιταλός των ιταλών κινηματογραφικών συνθετών. Οση φήμη και αν απέκτησε, όσες συνεργασίες, πάντα είχε κατά νου τη συνέχιση της μουσικής παράδοσης της χώρας του, έστω και μέσα από τη φόρμα της κινηματογραφικής μουσικής.
  • Ο Ενιο Μορικόνε εμφανίζεται για δύο συναυλίες στο Θέατρο Ηρώδου Αττικού σήμερα (28/9) και αύριο (29/9). Εισιτήρια: Πανεπιστημίου 39, τηλ. 210-3272.000.

Το ΒΗΜΑ, 28/09/2008

No comments: