Monday, July 7, 2008

ΟΡΝΕΤ ΚΟΛΜΑΝ: «ΠΡΟΤΙΜΩ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΟΧΙ ΤΟ ΣΤΙΛ»

«Νιώθω συνεπαρμένος που έρχομαι στην Ελλάδα, πρόκειται μάλιστα να παρουσιάσω και το νέο μου υλικό». Εντυπωσιακό να τ' ακούς αυτό από έναν 78χρονο «θρύλο της τζαζ». Οι «θρύλοι», όταν σ' αυτή την ηλικία αποφασίζουν να περιοδεύσουν, συνήθως παρουσιάζουν ένα ποτ πουρί από γνωστά κομμάτια του λαμπρού παρελθόντος τους. Ομως, ο Ορνέτ Κόλμαν που ακούγεται από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, λίγες μέρες πριν από την παρθενική του εμφάνιση στη χώρα μας (11 Ιουλίου, Παλλάς 9.30, εισιτήρια 40, 50, 80, 100 ευρώ), δεν είναι τυχαία περίπτωση. Ο άνθρωπος που άλλαξε τη γλώσσα της τζαζ επεκτείνοντας τη λογική του Τσάρλι Πάρκερ -που πρώτος είχε τολμήσει να σπάσει τις κλίμακες-, εγκαινιάζοντας έτσι τη σχολή που ονομάστηκε «free jazz» και αλλάζοντας ουσιαστικά τον τρόπο με τον οποίο ακούμε μουσική, στα 78 του είναι ενεργός και δημιουργικός. Με την ευκαιρία, μάλιστα, του τελευταίου του δίσκου «Sound Grammar», τιμήθηκε πέρσι με το βραβείο Γκράμι για τη συνολική του προσφορά στη μουσική.
Η ποιότητα είναι η λέξη-κλειδί για τον κόσμο του Ορνέτ: «Από την εποχή που άρχισα να ολοκληρώνομαι ως άνθρωπος αυτό αναζητούσα, την ποιότητα στα ανθρώπινα όντα. Αλλά, δυστυχώς, το να είναι κανείς ζωντανός έχει ελάχιστη σχέση με την ποιότητα στις ανθρώπινες σχέσεις, με το τι κάνει, δηλαδή, κανείς για να γίνει πιο ουσιαστική η σχέση του με τον διπλανό του. Είναι δύσκολο αυτό, ιδιαίτερα σήμερα, εποχή παντοδυναμίας των ΜΜΕ, που παίρνεις τόσες πληροφορίες χωρίς τελικά να μάθεις τίποτα γι' αυτά που πραγματικά θα ήθελες. Αλλά, ό,τι και να είμαστε ως ανθρώπινα όντα, το πρώτο που οφείλουμε είναι να κάνουμε τη γη έναν καλύτερο τόπο για όλους και να χαιρόμαστε γι' αυτό που κάνουμε».
Πρωτοπόρος της free jazz

Ο Κόλμαν μεγάλωσε στη δεκαετία του '30 στο Φορτ Γουόρθ, μια μικρή πόλη του Τέξας κι εκεί ξεκίνησε παίζοντας σαξόφωνο σε μια μπάντα ριδμ εν μπλουζ.
«Ηταν μια κλασική πόλη καουμπόηδων με γελάδια και νυχτερινή ζωή που δεν είχε τόση σχέση με τη μουσική. Είχα, όμως, την τύχη να συνεργαστώ με σπουδαίους μουσικούς και να μάθω για τον Τσάρλι Πάρκερ. Αρχισα να εξερευνώ το be bop μόνος μου και τότε είδα πως είχε την ίδια δομή με τη χορευτική μουσική που έπαιζα ώς τότε, οι νότες ήταν ίδιες, η ιδέα διαφορετική. Κατάλαβα πως στην πραγματικότητα μάθαινα για το στιλ της μουσικής και όχι για την ίδια τη μουσική. Το στιλ, μερικές φορές γίνεται πιο δυνατό από την ιδέα της μουσικής κι εγώ προτιμώ να υπηρετώ την ίδια τη μουσική παρά το στιλ. Ηθελα να καταλάβω τι είναι αυτό που έλεγαν «τζαζ». Ετσι έφτασα στην ιδέα των Harmolodics».
Ο Κόλμαν συνέλαβε την έννοια μιας μουσικής έκφρασης πάνω και πέρα απ' οποιοδήποτε γνωστό στιλ, τζαζ, κλασική ή κάντρι εν γουέστερν. Στόχο του έκανε το πώς θα έβρισκε μουσικούς που χωρίς να είναι απαραίτητο να ξέρουν να διαβάζουν, να μπορούν να παίζουν το όργανό τους για τη δική τους ευχαρίστηση και να δέχονται την πρόκληση ν' ανοιχτούν στο πέλαγος της μουσικής. Το παίξιμό του ήταν ανορθόδοξο, η προσέγγισή του στην αρμονία ιδιαίτερη, τόσο που σε αρκετούς μουσικούς ηχούσε φάλτσος, έτσι δυσκολευόταν να βρει συνεργάτες. Αυτό έγινε πολύ αργότερα στο πρόσωπο του Πολ Μπλέι, ενός από τους πρώτους που αναγνώρισαν την ιδιοφυΐα του Κόλμαν. Η πρώτη του ηχογράφηση, το «Something Else: The music of Ornette Coleman» έγινε το 1958, στο Λος Αντζελες. Σ' αυτήν ο Κόλμαν σόκαρε τους πάντες παίζοντας μ' ένα πλαστικό σαξόφωνο! Την επόμενη χρονιά, όμως, υπέγραψε συμβόλαιο με την Atlantic που του έδωσε τη δυνατότητα να ηχογραφήσει μια σειρά από καθοριστικούς για την εξέλιξη της τζαζ δίσκους. Το σταθερό κουαρτέτο του Κόλμαν περιελάμβανε τότε τον τρομπετίστα Ντον Τσέρι, τον μπασίστα Τσάρλι Χέιντεν και τον ντράμερ Μπίλι Χίγκινς.
Οι κριτικοί άρχισαν να μιλούν για τη γέννηση της αβανγκάρντ τζαζ, ενώ ένα καινούριο είδος που περιείχε όλα τα ώς τότε γνωστά στιλ τζαζ υπερβαίνοντάς τα, πήρε τ' όνομά του από τον ομώνυμο δίσκο του Ορνέτ Κόλμαν: Free Jazz!
«Ακουγα, τότε», λέει ο Κόλμαν, «τόσα διαφορετικά είδη μουσικής να παίζονται από τις ίδιες νότες. Το εντυπωσιακό, βεβαίως, είναι πως αυτό ισχύει ακόμα και σήμερα. Η ποιότητα, όμως, μιας ιδέας τρέφει την επανάσταση των συναισθημάτων».
  • Είναι λοιπόν οι μουσικοί, σκλάβοι του στιλ;
«Μπορείς να το πεις αυτό και νομίζω πως ισχύει γιατί σ' αυτό που ονομάζουμε πολιτισμό, το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής παίζεται για την ευχαρίστηση μιας ομάδας ανθρώπων, όχι για την ιδέα της ανύψωσης της συνείδησης σ' ένα βαθύτερο επίπεδο».
  • Πώς σας φαίνεται η ποπ που προβάλλεται από τα ΜΜΕ;
«Νομίζω πως στην εμπορευματοποιημένη ποπ έχει χαθεί ο τόνος, αυτό που προωθείται πια ως τόνος δεν είναι η νότα αλλά ο ήχος. Φανταστείτε πόσες γλώσσες υπάρχουν σήμερα στην επιφάνεια της γης, πόσες λέξεις που δεν γνωρίζουμε την πραγματική σημασία τους. Αν τις μετατρέψουμε σε νότες, γίνεται πολύ πιο εύκολο να τις μοιραστούν οι άνθρωποι. Ομως, παρ' ότι οι άνθρωποι μεγαλώνουν μ' αυτό τον ήχο ανεξάρτητα από το πού γεννήθηκαν και τι γλώσσα μιλάνε, δύσκολα μαθαίνουν για το νόημα και το σκοπό της ζωής. Η γυναίκα δεν ενδιαφέρεται να μάθει για το τι είναι στην πραγματικότητα ο άνδρας, πόσο πολύτιμος είναι γι' αυτήν, το αντίστοιχο βεβαίως ισχύει και για τον άνδρα».

Δημοσιότητα και χρήμα
  • Υπάρχει διέξοδος;
«Ναι, όταν αρχίσουν ν' αναζητούν την ποιότητα. Ετσι προκύπτει η ιδέα. Κι η ιδέα δεν έχει ατζέντα, φυλή, φύλο, είναι ελεύθερη, ο άνθρωπος έρχεται όλο και πιο κοντά στο φως. Είναι καταπληκτικό να συνειδητοποιούν οι άνθρωποι πως είναι οι εκλεκτοί του θεού».
  • Τι είναι θεός για σας;
«Αυτό που έχει σχέση με ό,τι είναι ανθρώπινο. Δεν αναφέρομαι στον ανθρώπινο πολιτισμό που σε μαθαίνει τις βασικές γνώσεις, δηλαδή να διαβάζεις, να γράφεις και να μετράς, όλα όσα χρησιμεύουν στην οικονομία. Αναφέρομαι σ' αυτό που οδηγεί τους ανθρώπους να επεκτείνουν την ιδέα να καταφέρουν να ζουν ως άνθρωποι».
  • Το «Sound Grammar» είναι ο πρώτος λάιβ δίσκος σας σε 20 χρόνια...
«Πέρασαν τόσα χρόνια; (Γελώντας) Θα 'πρεπε να ήμουν κουρασμένος! Σίγουρα, κάνω συναυλίες όλα αυτά τα χρόνια, το καινούριο για μένα είναι πως μαθαίνω βιολί, αυτό που ονομάζουν "κλασικό"».
  • Παίζετε όλα τα όργανα στις ηχογραφήσεις σας;
«(Γελάει) Μπορεί να κάνω και λάθη. Γράφουν για μένα πως είμαι ο πρωταθλητής του σαξόφωνου, απλώς έχω την ικανότητα να μετασχηματίζω σε μουσική κάποιες ιδέες».
  • Το 2007, πάντως, ήταν μια πετυχημένη χρονιά, αφού τιμηθήκατε με βραβείο Γκράμι.
«Χαίρομαι που το λέτε, αλλά νομίζω πως όλα αυτά εξυπηρετούν τη δημοσιότητα παρά την οικονομική ευμάρεια. Πίστεψέ με, θα προτιμούσα τη δημοσιότητα αν και χρειάζομαι την ευμάρεια. Αλλά, έχω συνειδητοποιήσει πως χωρίς τη δημοσιότητα, η οικονομική ευμάρεια δεν έχει καμία τύχη».

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία / 7, 06/07/2008

No comments: