Friday, July 10, 2009

Πρώτα ακτιβίστρια, μετά τραγουδίστρια

«Οι πετρελαϊκές εταιρείες θα συνεχίζουν να λεηλατούν τη Νιγηρία ώσπου να μάθουμε να προστατεύουμε μόνοι μας και τη γη μας και τον φυσικό μας πλούτο. Ως μουσικός, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να δημοσιοποιήσω αυτό που συμβαίνει με τα τραγούδια μου. Θέλω να ξεσηκώσω τους Νιγηριανούς της διασποράς και τους υπόλοιπους Αφρικανούς ενάντια στην αδικία. Ομως δεν φτάνουν μόνο τα τραγούδια. Χρειάζεται και δράση εδώ στη Νιγηρία, να οργανωθούν οι άνθρωποι και κυρίως να μορφωθούν οι νεότερες γενιές, ώστε να συνειδητοποιήσουν πως οι διεφθαρμένοι πολιτικοί ξεπουλάνε τον εθνικό μας πλούτο».

Λίγο πριν ανεβεί στη σκηνή του Cosmic Φεστιβάλ, την Τετάρτη στο Θέατρο Βράχων, η Νέκα, η νέα φωνή της Νιγηρίας, που έρχεται με το νέο της δίσκο «Νο Longer At Ease», μας μιλάει για τη μουσική και την πολιτική.

«Ποτέ δεν θέλησα να γίνω τραγουδίστρια», λέει. «Ούτε είχα ασχοληθεί ποτέ επαγγελματικά με τη μουσική, πριν βρεθώ στα δεκαεννιά μου χρόνια στη Γερμανία. Πήγα στο Αμβούργο για ένα διδακτορικό στην ανθρωπολογία και εκεί γνωρίστηκα με τον Dj Farhot. Εψαχνε για μια γυναικεία φωνή. Συνεργαστήκαμε, άρεσε στον ένα η δουλειά του άλλου και μου έκανε την παραγωγή στους δίσκους μου. Είναι ένας υπέροχος συνεργάτης, καθώς ακούει τις ιδέες μου και σέβεται το στιλ μου. Χάρη σε αυτόν ηχογράφησα τους δίσκους μου και ύστερα αυτοί ταξίδεψαν ώς τη Νιγηρία και όλη την Αφρική».

Ο πρώτος της δίσκος, το «Victim Of Truth», κυκλοφόρησε το 2006 με έναν ήχο όπου η μελωδική σόουλ μπερδευόταν με επιθετικό χιπ χοπ. Δύο χρόνια μετά, ακολούθησε το «Νο Longer At Ease», που το αφιέρωνε στους κατοίκους του Γουόρι, της μεγαλύτερης πόλης στο Δέλτα του Νίγηρα, που έχει υποστεί τις περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες από την άπληστη άντληση του πετρελαίου, κάτω από τις επιταγές των πολυεθνικών και τις ευλογίες της κυβέρνησης. «Τα τραγούδια αναφέρονται σε όλα όσα κάνουμε ως ανθρώπινα όντα απέναντι στη φύση, που ισχυριζόμαστε ότι σεβόμαστε», λέει η Νέκα. «Εχουν τόσα γραφτεί και όμως συνεχίζουμε την καταστροφική λεηλασία της φύσης. Αλλά εγώ συνεχίζω να μιλάω ενάντια στην καταστροφή της χώρας μου και στην καταλήστευση του πλούτου της. Αν δεν μπορούσα να μιλάω για όσα γίνονται γύρω μου, δεν θα με ενδιέφερε να βγάλω καν δίσκους».

Η μουσική της είναι ένα εθιστικό μίγμα από ντραμ εν μπέιζ, χιπ χοπ, σόουλ και αφρικανική παραδοσιακή μουσική. «Κατά έναν τρόπο ανέμιξα τη μουσική κληρονομιά από τη Νιγηρία με τα ακούσματά μου στην Ευρώπη», περιγράφει η ίδια. «Αυτές οι επιρροές συγκρούονται μεταξύ τους στον ήχο μου». Εχοντας επιστρέψει στο Λάγος μάς μιλάει για τη νέα σκηνή των μουσικών που ξεπηδάει από την αφρικανική μητρόπολη. «Τώρα η μουσική σκηνή είναι φανταστική. Βγαίνουν καινούργιες μπάντες που δημιουργούν μουσική μέσα από μια μίξη της παράδοσης με το χιπ χοπ, όπως οι Tuface. Αλλά υπάρχει φυσικά και το Αφρομπίτ, που ήταν πάντα μέρος της κουλτούρας μας, μια εξαιρετική μουσική που δυστυχώς το κοινό συνεχίζει να την αγνοεί».

Ζει, όπως λέει, «ανάμεσα σε δύο ηπείρους». Ηχογραφεί τους δίσκους της και κάνει περιοδείες στην Ευρώπη, αλλά τον υπόλοιπο καιρό ζει στη Νιγηρία. Ετσι ξέρει πολύ καλά τον ρατσισμό που φουντώνει στην Ευρώπη. «Είναι τεράστιο πρόβλημα», λέει. «Κάποιοι δεν κοιτάνε να καλυτερεύσουν τις συνθήκες ζωής για όλους μας, αλλά να βρούνε θύματα διαφορετικού χρώματος και φυλής όπου θα ξεσπάσουν την οργή τους για ό,τι τους καταπιέζει. Ο θρίαμβος της βλακείας, να επιτίθεσαι στον διαφορετικό για να δικαιώσεις την ύπαρξή σου».

Την Τετάρτη θα βρεθεί στη σκηνή πριν από τον συμπατριώτη της Φεμί Κουτί και την μπάντα του, τους Positive Force. «Είναι καταπληκτικός μουσικός», λέει. Οσο για τη δική της εμφάνιση: «Μην έχετε πολλές προσδοκίες, θα είμαι μόνο εγώ και θα μοιραστώ την αγάπη και τις μελωδίες μου με το κοινό». *

Πρόγραμμα Cosmic

15 Ιουλίου
• Femi Kuti & The Positive Force
• !!! (chk chk chk)
• Nneka

16 Ιουλίου
• Ska Cubano
• Maraveyas Ilegal
• Roy Paci & Aretuska

Θέατρο Βράχων στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Υμηττού. Οι πόρτες ανοίγουν στις 7.00.

Τιμές εισιτηρίων για κάθε μέρα:
Τα πρώτα 1.000: 30 ευρώ. Τα επόμενα 3.000: 35 ευρώ. Τα υπόλοιπα: 40 ευρώ.
Προπώληση: Ιανός, Public,FNAC Αμαρουσίου, FNAC Γλυφάδας, Δημαρχείο Υμηττού, Τicket House.

Και στο Iντερνετ:
www.i-ticket.gr

No comments: