Friday, May 29, 2009

«Παίζω μουσική στους ρυθμούς της εσωτερικής μου δόνησης»

  • ΣΥΝΑΥΛΙΑ. «Τα πάντα στο σύμπαν είναι μία σειρά δονήσεων», μας λέει απ’ το τηλέφωνο ο Ομάρ Φαρούκ Τεκμπιλέκ, ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Τούρκους μουσικούς. «Ποιος μπορεί να γνωρίζει το μυστικό της δόνησης; Κανένας. Ομως ένας μουσικός πάνω σε αυτή την ιδέα “παίζει” διαρκώς, δεν χρειάζεται να βρει ή να δώσει κάποια απάντηση αλλά απλώς να αφεθεί σε αυτό το αίσθημα μιας δόνησης εσωτερικής, που όμως βρίσκεται παντού». Θεωρούμενος και πρεσβευτής της ανατολίτικης μουσικής, κινούμενος κάπου ανάμεσα στα μουσικά ιδιώματα της World Music και του New Age, ο Τεκμπιλέκ έχει ένα μεγάλο και ιδιαίτερα πιστό κοινό. Οσοι λάτρεις της μουσικής του, λοιπόν, σπεύσατε αύριο, Σάββατο στο Μέγαρο Μουσικής: ο Tekbilek, μαζί με τη Νέα Συμφωνική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, υπό τη διεύθυνση του Καμπάνη Σαμαρά, θα παρουσιάσουν τη μουσική Sufi, πλαισιωμένοι όμως και από τους ιδιαίτερα δημοφιλείς στη χώρα μας Περιστρεφόμενους Δερβίσηδες.
  • Πέρα, όμως, από το «μυστικό της συμπαντικής δόνησης», ο Τεκμπιλέκ, σαν καλός σπουδαστής της γιόγκα που είναι επίσης, μας λέει πόσο σημαντικό είναι το ζήτημα της αναπνοής. «Οι περισσότεροι έχουμε μια “ρηχή” αναπνοή», τονίζει. «Ουσιαστικά, δεν αναπνέουμε. Η βαθιά εισπνοή και εκπνοή, ο ρυθμός, η εσωτερική γαλήνη, μπορούν να σε οδηγήσουν σε μια πιο βαθιά επαφή με τον εαυτό σου. Επιπλέον, έχεις μια έντονη αίσθηση του θείου, της αγάπης του Θεού προς όλα τα πλάσματά του. Γεμίζεις με αγάπη». Ο Τεκμπιλέκ πήγαινε για ιμάμης μικρός, εντρύφησε στον σουφισμό αλλά τον κέρδισε η μουσική. «Δεν είμαι θρήσκος, αλλά έχω μια πολύ έντονη αίσθηση του ιερού. Βλέπετε, πιστεύω πολύ και στο σώμα, είναι ο ναός του Θεού κι εκεί κρύβεται το πνεύμα μας κρυμμένο. Ετσι, για μένα, η μουσική είναι μια μορφή προσευχής. Θυμάμαι, έπαιζα μπαγλαμά μόνος στο δωμάτιό μου, στην Ιστανμπούλ. Εκανε πολλή ζέστη και μπήκε ξαφνικά η μητέρα μου να μου πει να βγω έξω διότι θα έσκαγα. Ηταν σαν να ξύπνησα ξαφνικά, κι ούτε καταλάβαινα τίποτα από ζέστη. Η μουσική με είχε βυθίσει στον εαυτό μου και την ίδια στιγμή με έκανε να αισθάνομαι κοντά μου όλο τον κόσμο. Η μουσική είναι αγάπη».
  • Καθοριστική ήταν για την καριέρα του Τεκμπιλέκ η γνωριμία του με τον Μπράιαν Κιν, με τον οποίο έχει ηχογραφήσει έξι δίσκους και η συνεργασία μαζί του τον έκανε γνωστό σε όλο τον κόσμο. Ο Τεκμπιλέκ έχει συνθέσει μουσική επένδυση για πολλές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές κι έχει πραγματοποιήσει πολλές περιοδείες ανά τον κόσμο.
  • Του Ηλια Mαγκλινη, Η Καθημερινή, 29/5/2009

No comments: