Ο μεγάλος συνθέτης συναντά τον νεώτερο τραγουδοποιό και μιλούν για την Ελλάδα του χθες και του σήμερα
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΝΗ, ΤΑ ΝΕΑ: Σάββατο 23 Μαΐου 2009
Το σπίτι είναι σιωπηλό. Στο πάνω πάτωμα ζει η Μυρτώ, η γυναίκα του Μίκη. Εξήντα πέντε χρόνια μαζί. Ο μεγάλος έρωτας της ζωής του. Ο Μίκης τις περισσότερες ώρες της ημέρας είναι στο ισόγειο. Μια κουβέρτα στα πόδια, ένα πούρο που ποτέ δεν ανάβει και μια μικρή γύψινη προτομή του Στάλιν που μοιάζει να περιπαίζει τα πάντα.
Τώρα άχραντη σιωπή. Στο μέσα δωμάτιο αισθάνεσαι την παρουσία της γραμματέως του. Η γραμματέας του Μίκη. Αλλά τι γραμματέας. Η σκιά του, η ανάσα του, ο αστυνομικός του, η νοσηλεύτριά του. Όταν ο Μίκης αρχίζει και μιλάει, όλα αποκτούν υπόσταση. Οι μνήμες, οι χαρές, οι λύπες. Ευωδιάζουν.
Πριν από λίγα χρόνια ο Μίκης μου ΄λεγε ότι μέσα στο σπίτι συχνά τον παρακολουθεί ένας «τύπος» που κάθεται απέναντι και του κλείνει κάθε τόσο το μάτι. «Ποιος είναι;» τον ρώτησα. «Ο θάνατος», μου απάντησε!
Ο Μίκης. Έζησε έτσι ακριβώς όπως πρέπει να ζει ένας αληθινός άνθρωπος. Προκαλώντας το μέλλον.
«Ουρλιάζοντας ζωή και τέχνη».
Νιώθω ότι ποτέ μας δεν ξοφλήσαμε το Χρέος απέναντί του. Κι εγώ προσωπικά. Αλλά συνεχίζω απτόητος.
Αυτή θα πρέπει να είναι η πεντηκοστή συνέντευξη. Τι να τον ρωτήσω απόψε;
Το μόνο για το οποίο θα ήθελα να τον ρωτήσω είναι πώς «γεωμετρεί» το τέλος του. Λες και διάβασε τις σκέψεις μου και άρχισε να μου λέει: «Θα ΄θελα όταν το ποσοστό της ζωής που μου αναλογεί το ΄χω ξοδέψει όλο κι έρθει το τέλος, να μην είμαι στην απέραντη μοναξιά.
Θα ΄θελα να έχω ενδοεπικοινωνία με τον πατέρα μου και τον αδελφό μου. Αιώνια ενδοεπικοινωνία. Θα ΄ναι κάτι υπέροχο». Καθαρό χειμωνιάτικο σούρουπο. Απέναντι ο ήλιος κόκκινος βασιλεύει πάνω στην Ακρόπολη. Ο Ήλιος και ο Χρόνος. Ο Μίκης.
Η Αριστερά ευθύνεται για την κυριαρχία του δικομματισμού
Βεβαίως, την εξέγερση αυτή την εκμεταλλεύτηκαν ως συνήθως ποικίλες ομάδες αναρχικών, κουκουλοφόρων αναμεμειγμένων με ύποπτους τύπους που μεταβάλανε το κέντρο της Αθήνας σε μια βομβαρδισμένη πόλη, γεγονός που μας άφησε άφωνους, γιατί επρόκειτο για κάτι πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα. Άφωνους, προβληματισμένους και ανήσυχους, δεδομένου ότι από την άλλη πλευρά της κυβερνητικής εξουσίας διαπιστώσαμε μια απίστευτη παθητικότητα, που μας έπεισε ότι η χώρα μας πάσχει βαρύτατα. Γεγονός για το οποίο θεωρώ ότι φταίμε όλοι και όλες, μιας και αφήσαμε τη χώρα μας να γλιστρήσει σ΄ έναν κατήφορο στον οποίο δεσπόζει η αδιαφορία και η ανευθυνότητα, ασχολούμενοι με τα δευτερεύοντα και τα άσχετα και γυρίζοντας την πλάτη στα κύρια και τα σημαντικά.
Από την άλλη πλευρά τα πιο νευραλγικά κέντρα του εθνικού μας οργανισμού, συνδικάτα, σωματεία, ΔΕΚΟ, ΜΜΕ, κράτος κ.λπ., έχουν καταληφθεί από τους ημέτερους του ενός κυρίως εκ των δύο πυγμάχων, η κομματικοποίηση και η φανατικοποίηση των οποίων δεν τα εμποδίζει εντούτοις να θέτουν τα δικά τους συντεχνιακά συμφέροντα υπεράνω όλων, ακόμα και του κόμματος στο οποίο υποτίθεται ότι ανήκουν.
Το αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργείται ένα σύστημα- καρκίνωμα από το οποίο εξαρτώνται κάθε είδους ζωτικές αποφάσεις. Επομένως, η συνολική κρίση που μαστίζει σήμερα την Ελλάδα, όπως λέτε, οφείλεται στην ύπαρξη και τον κυριαρχικό ρόλο και την παρουσία αυτού του συστήματος- καρκινώματος, που μπορεί σήμερα να αποτελεί τροχοπέδη για τη Ν.Δ. και που όμως είναι περισσότερο από βέβαιο ότι θα αντιδράσει ακόμα πιο άγρια στην περίπτωση που μια κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα θελήσει να θίξει τα συμφέροντά του. Με άλλα λόγια, η εξαντλητική προβολή του εθνικού ρινγκ και της δικομματικής πυγμαχίας από τα ΜΜΕ κυρίως αποχαύνωσε λαό και κυβερνήτες, σε βαθμό που αφήσαμε τον γάμο και μας... πνίξανε τα πουρνάρια.
Τον Γιώργο Παπανδρέου τον αγαπώ και τον εκτιμώ και λυπάμαι πραγματικά που θα πέσει όχι στα βαθιά νερά όπως λένε, αλλά στο μάτι του κυκλώνα, γιατί είναι βέβαιο ότι ο άνεμος της κρίσης που σαρώνει και τις ευρωπαϊκές χώρες θα φθάσει κάποτε κι εδώ.
Στην Ισπανία οι εφημερίδες είναι γεμάτες με αγγελίες ανέργων που πουλάνε τα ζωτικά τους όργανα. Φανταστείτε να γίνει το ίδιο κι εδώ και τότε το ΠΑΣΟΚ θα διαπιστώσει πόσο φιλικά είναι τα «δικά του φρούρια» για τα οποία καμαρώνει σήμερα, σε περίπτωση που θα υποχρεωθεί να πάρει μέτρα που θα θίγουν τα συντεχνιακά τους συμφέροντα. Ας μη γελιόμαστε. «Αυτή είναι η Ελλάδα», όπως είπε και ο κ. Σημίτης και αυτή την Ελλάδα θα υποχρεωθεί και ο Γιώργος Παπανδρέου να κυβερνήσει. Ως φίλος δεν μπορώ παρά να του ευχηθώ να πετύχει... Θα πρέπει όμως, έτσι τουλάχιστον πιστεύω, να οπλιστεί με τη νοοτροπία του Ηρακλή, όταν βρέθηκε μπροστά στους στάβλους του Αυγείου χωρίς να υπολογίζει εχθρούς ή φίλους. Κυρίως φίλους...
«Όλοι εμείς αποβλακώσαμε τον κόσμο»
«Η εξέγερση του Δεκέμβρη δεν θα πάει χαμένη»
O Λαυρέντης Μαχαιρίτσας βγήκε απ΄ τα σπλάγχνα της μεταπολίτευσης και προκάλεσε τη νεολαία εκείνων των χρόνων, τη γενιά του Πολυτεχνείου και τους μετέπειτα, με τραγούδια που δεν κολάκευαν ούτε θεσμούς ούτε πρόσωπα ούτε γεγονότα. Ως άνθρωπος είναι ένα μειλίχιο πλάσμα όλο χαρά και καλοσύνη. Ως δημιουργός συνεχίζει την εξόφληση των χρεών προς τους τρεις «γίγαντες» του χώρου του. Τον Μίκη, τον Μάνο, τον Διονύση. Αλλά με το δικό του ύφος. Τελείως προσωπικό.
Στον Μαχαιρίτσα πρωτεύει η μελωδία. Και θα ΄λεγα η αριστερή υπόσταση μουσικής και στίχων. Η ασωτία των εφηβικών του χρόνων. Η εχθρότητα για μια Ελλάδα που καταβροχθίζει τα παιδιά της. Θα ΄λεγα επίσης ότι τον Μαχαιρίτσα τον χαρακτηρίζει μερικές φορές ένας θρίαμβος της ανωριμότητας. Δεν επιδιώκει την ωριμότητα και καλά κάνει. Μου άρεσε η συστολή με την οποία αντιμετώπισε τον Θεοδωράκη στη συνάντηση που προκάλεσαν «ΤΑ ΝΕΑ». Με μιαν υπόκωφη σεμνότητα για να περιφρουρήσει το μεγαλείο του. Με μιαν αγάπη για την κοινή τους «τραυματισμένη ιδεολογία». Τι περίεργη ήταν η συνάντησή τους! Ο Θεοδωράκης ανελέητα ροκάνιζε τη μοίρα για δυο ολόκληρες ώρες κι ο Λαυρέντης δίχως ίχνος έπαρσης ήταν παραδομένος στη χαρμολύπη του συνομιλητή του. Αυτό, κύριοι φτωχόμουσοι, σημαίνει αξιοπρέπεια. Έννοια πανταχού απούσα και ιδιαίτερα στον χώρο των Τεχνών στη «μικρή μας πόλη».
«Τα τραγούδια μου είναι πια εκτός εποχής»
Τώρα άχραντη σιωπή. Στο μέσα δωμάτιο αισθάνεσαι την παρουσία της γραμματέως του. Η γραμματέας του Μίκη. Αλλά τι γραμματέας. Η σκιά του, η ανάσα του, ο αστυνομικός του, η νοσηλεύτριά του. Όταν ο Μίκης αρχίζει και μιλάει, όλα αποκτούν υπόσταση. Οι μνήμες, οι χαρές, οι λύπες. Ευωδιάζουν.
Πριν από λίγα χρόνια ο Μίκης μου ΄λεγε ότι μέσα στο σπίτι συχνά τον παρακολουθεί ένας «τύπος» που κάθεται απέναντι και του κλείνει κάθε τόσο το μάτι. «Ποιος είναι;» τον ρώτησα. «Ο θάνατος», μου απάντησε!
Ο Μίκης. Έζησε έτσι ακριβώς όπως πρέπει να ζει ένας αληθινός άνθρωπος. Προκαλώντας το μέλλον.
«Ουρλιάζοντας ζωή και τέχνη».
Νιώθω ότι ποτέ μας δεν ξοφλήσαμε το Χρέος απέναντί του. Κι εγώ προσωπικά. Αλλά συνεχίζω απτόητος.
Αυτή θα πρέπει να είναι η πεντηκοστή συνέντευξη. Τι να τον ρωτήσω απόψε;
Το μόνο για το οποίο θα ήθελα να τον ρωτήσω είναι πώς «γεωμετρεί» το τέλος του. Λες και διάβασε τις σκέψεις μου και άρχισε να μου λέει: «Θα ΄θελα όταν το ποσοστό της ζωής που μου αναλογεί το ΄χω ξοδέψει όλο κι έρθει το τέλος, να μην είμαι στην απέραντη μοναξιά.
Θα ΄θελα να έχω ενδοεπικοινωνία με τον πατέρα μου και τον αδελφό μου. Αιώνια ενδοεπικοινωνία. Θα ΄ναι κάτι υπέροχο». Καθαρό χειμωνιάτικο σούρουπο. Απέναντι ο ήλιος κόκκινος βασιλεύει πάνω στην Ακρόπολη. Ο Ήλιος και ο Χρόνος. Ο Μίκης.
Η Αριστερά ευθύνεται για την κυριαρχία του δικομματισμού
- Πώς κρίνεις τα γεγονότα του περασμένου Δεκεμβρίου;
Βεβαίως, την εξέγερση αυτή την εκμεταλλεύτηκαν ως συνήθως ποικίλες ομάδες αναρχικών, κουκουλοφόρων αναμεμειγμένων με ύποπτους τύπους που μεταβάλανε το κέντρο της Αθήνας σε μια βομβαρδισμένη πόλη, γεγονός που μας άφησε άφωνους, γιατί επρόκειτο για κάτι πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα. Άφωνους, προβληματισμένους και ανήσυχους, δεδομένου ότι από την άλλη πλευρά της κυβερνητικής εξουσίας διαπιστώσαμε μια απίστευτη παθητικότητα, που μας έπεισε ότι η χώρα μας πάσχει βαρύτατα. Γεγονός για το οποίο θεωρώ ότι φταίμε όλοι και όλες, μιας και αφήσαμε τη χώρα μας να γλιστρήσει σ΄ έναν κατήφορο στον οποίο δεσπόζει η αδιαφορία και η ανευθυνότητα, ασχολούμενοι με τα δευτερεύοντα και τα άσχετα και γυρίζοντας την πλάτη στα κύρια και τα σημαντικά.
- Τι ορίζεις εσύ ως Αριστερά σήμερα; Γιατί αυτή η Αριστερά επικαλείται συνεχώς τον δικομματισμό.Μια ενωμένη Αριστερά δεν σημαίνει κατάργηση του δικομματισμού;
Ο Γιώργος θα πρέπει να κυβερνήσει χωρίς να υπολογίζει εχθρούς ή φίλους. Κυρίως φίλους...δικομματισμό, λες και είναι κάτι που μας επεβλήθη από κάποιες μυστηριώδεις δυνάμεις, ενώ οφείλεται, όπως είπα, αποκλειστικά και μόνο σ΄ εμάς τους ίδιους τους αριστερούς. Όσο για το τι θα μπορούσε να είναι σήμερα και τι θα ήταν ικανή να κάνει, το ερώτημα αυτό απαιτεί «θεϊκές» ιδιότητες για να απαντηθεί. Μιας και το χάσμα διαρκώς διευρύνεται μεταξύ των δύο κομμάτων και έτσι δεν βλέπω δυστυχώς δυνατότητα στο εγγύς μέλλον να μεγαλώνει ο ρόλος της Αριστεράς σε βαθμό που να μπορεί να επηρεάσει αποτελεσματικά τις πολιτικές μας εξελίξεις.
- Πώς νομίζεις ότι υπερβαίνουμε τη συνολική κρίση που μαστίζει σήμερα την Ελλάδα;
Από την άλλη πλευρά τα πιο νευραλγικά κέντρα του εθνικού μας οργανισμού, συνδικάτα, σωματεία, ΔΕΚΟ, ΜΜΕ, κράτος κ.λπ., έχουν καταληφθεί από τους ημέτερους του ενός κυρίως εκ των δύο πυγμάχων, η κομματικοποίηση και η φανατικοποίηση των οποίων δεν τα εμποδίζει εντούτοις να θέτουν τα δικά τους συντεχνιακά συμφέροντα υπεράνω όλων, ακόμα και του κόμματος στο οποίο υποτίθεται ότι ανήκουν.
Το αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργείται ένα σύστημα- καρκίνωμα από το οποίο εξαρτώνται κάθε είδους ζωτικές αποφάσεις. Επομένως, η συνολική κρίση που μαστίζει σήμερα την Ελλάδα, όπως λέτε, οφείλεται στην ύπαρξη και τον κυριαρχικό ρόλο και την παρουσία αυτού του συστήματος- καρκινώματος, που μπορεί σήμερα να αποτελεί τροχοπέδη για τη Ν.Δ. και που όμως είναι περισσότερο από βέβαιο ότι θα αντιδράσει ακόμα πιο άγρια στην περίπτωση που μια κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα θελήσει να θίξει τα συμφέροντά του. Με άλλα λόγια, η εξαντλητική προβολή του εθνικού ρινγκ και της δικομματικής πυγμαχίας από τα ΜΜΕ κυρίως αποχαύνωσε λαό και κυβερνήτες, σε βαθμό που αφήσαμε τον γάμο και μας... πνίξανε τα πουρνάρια.
- Το πιθανότερο σενάριο είναι ο Γιώργος Παπανδρέου να είναι πρωθυπουρ γός της χώρας.Τι θα συμβούλευες;
Τον Γιώργο Παπανδρέου τον αγαπώ και τον εκτιμώ και λυπάμαι πραγματικά που θα πέσει όχι στα βαθιά νερά όπως λένε, αλλά στο μάτι του κυκλώνα, γιατί είναι βέβαιο ότι ο άνεμος της κρίσης που σαρώνει και τις ευρωπαϊκές χώρες θα φθάσει κάποτε κι εδώ.
Στην Ισπανία οι εφημερίδες είναι γεμάτες με αγγελίες ανέργων που πουλάνε τα ζωτικά τους όργανα. Φανταστείτε να γίνει το ίδιο κι εδώ και τότε το ΠΑΣΟΚ θα διαπιστώσει πόσο φιλικά είναι τα «δικά του φρούρια» για τα οποία καμαρώνει σήμερα, σε περίπτωση που θα υποχρεωθεί να πάρει μέτρα που θα θίγουν τα συντεχνιακά τους συμφέροντα. Ας μη γελιόμαστε. «Αυτή είναι η Ελλάδα», όπως είπε και ο κ. Σημίτης και αυτή την Ελλάδα θα υποχρεωθεί και ο Γιώργος Παπανδρέου να κυβερνήσει. Ως φίλος δεν μπορώ παρά να του ευχηθώ να πετύχει... Θα πρέπει όμως, έτσι τουλάχιστον πιστεύω, να οπλιστεί με τη νοοτροπία του Ηρακλή, όταν βρέθηκε μπροστά στους στάβλους του Αυγείου χωρίς να υπολογίζει εχθρούς ή φίλους. Κυρίως φίλους...
«Όλοι εμείς αποβλακώσαμε τον κόσμο»
- Η Ελλάδα περνάει μια πολλαπλή κρίση. Δεν είναι μόνο πολιτική ή κοινωνική.Καταρρέουν και κατεδαφίζονται θεσμοί. Δικαιοσύνη, Εκκλησία...
- Λαυρέντη, το ξέρουμε όλοι πως είσαι αριστερός. Τι εκφράζει αυτή η έννοια και αυτή η λέξη για σένα σήμερα;
- Ας έρθουμε λιγάκι στο ψητό της εξουσίας. Η Νέα Δημοκρατία προσέφερε στον πολιτισμό;
«Η εξέγερση του Δεκέμβρη δεν θα πάει χαμένη»
O Λαυρέντης Μαχαιρίτσας βγήκε απ΄ τα σπλάγχνα της μεταπολίτευσης και προκάλεσε τη νεολαία εκείνων των χρόνων, τη γενιά του Πολυτεχνείου και τους μετέπειτα, με τραγούδια που δεν κολάκευαν ούτε θεσμούς ούτε πρόσωπα ούτε γεγονότα. Ως άνθρωπος είναι ένα μειλίχιο πλάσμα όλο χαρά και καλοσύνη. Ως δημιουργός συνεχίζει την εξόφληση των χρεών προς τους τρεις «γίγαντες» του χώρου του. Τον Μίκη, τον Μάνο, τον Διονύση. Αλλά με το δικό του ύφος. Τελείως προσωπικό.
Στον Μαχαιρίτσα πρωτεύει η μελωδία. Και θα ΄λεγα η αριστερή υπόσταση μουσικής και στίχων. Η ασωτία των εφηβικών του χρόνων. Η εχθρότητα για μια Ελλάδα που καταβροχθίζει τα παιδιά της. Θα ΄λεγα επίσης ότι τον Μαχαιρίτσα τον χαρακτηρίζει μερικές φορές ένας θρίαμβος της ανωριμότητας. Δεν επιδιώκει την ωριμότητα και καλά κάνει. Μου άρεσε η συστολή με την οποία αντιμετώπισε τον Θεοδωράκη στη συνάντηση που προκάλεσαν «ΤΑ ΝΕΑ». Με μιαν υπόκωφη σεμνότητα για να περιφρουρήσει το μεγαλείο του. Με μιαν αγάπη για την κοινή τους «τραυματισμένη ιδεολογία». Τι περίεργη ήταν η συνάντησή τους! Ο Θεοδωράκης ανελέητα ροκάνιζε τη μοίρα για δυο ολόκληρες ώρες κι ο Λαυρέντης δίχως ίχνος έπαρσης ήταν παραδομένος στη χαρμολύπη του συνομιλητή του. Αυτό, κύριοι φτωχόμουσοι, σημαίνει αξιοπρέπεια. Έννοια πανταχού απούσα και ιδιαίτερα στον χώρο των Τεχνών στη «μικρή μας πόλη».
- Θέλω να σχολιάσουμε ορισμένα σημαντικά πράγματα που έγιναν. Ιδιαίτερα αυτήν την εξέγερση του περασμένου Δεκεμβρίου. Θα ΄λεγα πως πολλά από τα παιδιά που πήραν μέρος στην εξέγερση σίγουρα θα ήταν σε κάποια συναυλία σου παλαιότερα. Κατανοείς αυτό που έγινε;
- Για όλα αυτά όμως αφορμή ήταν ο άδικος θάνατος ενός παιδιού. Αρκεί αυτό;
Ο Θεοδωράκης δεν θα απομυθοποιηθεί ποτέ. Δεν θα τελειώσουν τα τραγούδια του ποτέ. Κι ας λέει αυτός ότι είχαν χρονολογία λήξης τις δεκαετίες του ΄60 και του ΄70
«Τα τραγούδια μου είναι πια εκτός εποχής»
- Υπηρετείς την Τέχνη επτά δεκαετίες. Τι είναι λοιπόν η Τέχνη για σένα;
- Αντιλαμβάνομαι τι πρόκειται να επακολουθήσει. Ας το πούμε πιο καθαρά. Πότε ως τραγουδοποιός λειτούργησες σωστότερα;
- Το 1958 νομίζωοι Έλληνες αρχίσαμε να γνωρίζουμε τα «παιδιά» που γεννήθηκαν από τον υμέναιό σου με τους ποιητές. Πρώτα πρώτα με τον «Επιτάφιο».
- Αλλά και τώρα, μετά τα ογδόντα σου, γράφεις ακόμα τραγούδια. Ποια αναγκαιότητα σε ωθεί σε αυτό;
No comments:
Post a Comment