Αναζητώντας κανείς τις ρίζες του ήχου που παράγουν οι περισσότερες από τις γυναικείες φωνές του καιρού μας, εύκολα θα οδηγηθεί στη φωνή της Stevie Nicks, η οποία εδώ και 30 και πλέον χρόνια πήρε με τη σειρά της τη σκυτάλη από παλαιότερες φωνές, όπως αυτές της Melanie και της Janis Ian.
Ο εντυπωσιακός τρόπος ερμηνείας της, το προοδευτικό περιεχόμενο των στίχων των τραγουδιών της, που συχνά φλερτάριζαν με ανέφικτες καταστάσεις, έδιναν στο κοινό την εικόνα της καλής μάγισσας, μερικοί μάλιστα την έχουν κατηγορήσει ότι έχει σχέση με κάποια παγανιστική οργάνωση, χωρίς αυτή να το αρνηθεί απόλυτα, εξάπτοντας τη φαντασία των νεαρών κοριτσιών που τη θεωρούσαν πρότυπό τους.
Ηταν μαθήτρια στο Γυμνάσιο όταν γνωρίστηκε με τον Lindsay Buckingham κι έφτιαξαν το συγκρότημα Fritz, το οποίο σύντομα όμως διέλυσαν. Ο Buckingham όμως παρέμεινε μαζί της και οι δυο τους μάλιστα έγιναν ζευγάρι. Στη συνέχεια έφτιαξαν το ντουέτο Buckingham-Nicks και παρότι δεν γνώρισαν επιτυχία με το άλμπουμ τους που κυκλοφόρησε το 1973, προκάλεσαν την προσοχή των Fleetwood Mac, οι οποίοι τους πρότειναν να γίνουν μέλη τους.
Η επιτυχία του πρώτου άλμπουμ με τη νέα σύνθεση Fleetwood Mac (1975) και το Rumours που ακολούθησε το 1977, άλλαξαν τη φυσιογνωμία και τον ήχο του συγκροτήματος που πια είχε κυρίαρχη μορφή τη Stevie Nicks.
Η Nicks γεννήθηκε στο Phoenix της Αριζόνας και από παιδί ακολούθησε νομαδική ζωή περιφερόμενη σε διάφορες αμερικανικές πόλεις, λόγω της φύσης της δουλειάς τού πατέρα της, ο οποίος ήταν στέλεχος σε εταιρεία τροφίμων.
Ο παππούς της AJ, που ήταν τραγουδιστής της κάντρι, την έπαιρνε μαζί του στις εμφανίσεις του, όταν αυτή ήταν ακόμη 4 ετών, και της έδινε μάλιστα την ευκαιρία να κάνει φωνητικά στα τραγούδια του. Η Stevie, που το όνομά της ήταν Stephanie, αλλά δεν μπορούσε να το προφέρει όταν ήταν μωρό και το έλεγε Tee-dee, γι' αυτό και την αποκαλούσαν Stevie, επιστρέφοντας στο σπίτι περνούσε ατελείωτες ώρες στον καθρέφτη προσπαθώντας να μιμηθεί στον χορό και στο τραγούδι αυτά που έβλεπε να κάνουν οι μεγάλες σε ηλικία τραγουδίστριες.
Οταν συμπλήρωσε τα 16 της χρόνια οι γονείς της τής έκαναν δώρο γενεθλίων μία κιθάρα, με τη συνοδεία της οποίας η Stevie έγραψε το πρώτο της τραγούδι με τίτλο Ι've Loved and Ι've Lost.
Εναν χρόνο αργότερα έπαιζε στο πρώτο της συγκρότημα ρεπερτόριο που αποτελούνταν από τραγούδια των Mamas and the Papas. Η σχέση της με αυτό το συγκρότημα ήταν μοιραία, αφού τρία χρόνια αργότερα, σε μια εκκλησία του Σαν Φραντσίσκο, άκουσε τον Lindsay Buckingham να τραγουδά το California Dreaming και άρχισε τη σχέση της μαζί του, η οποία αρχικά οδήγησε στη δημιουργία των Fritz, ένα συγκρότημα με ψυχεδελικό ήχο.
Η σχέση τους με τους Fritz διακόπηκε άδοξα γιατί ο Buckingham δεν είχε τη δυνατότητα να τους αγοράσει ένα μαγνητόφωνο για να ηχογραφούν τις πρόβες τους. Ετσι το ζευγάρι άρχισε να δουλεύει μόνο του κάνοντας πρόβες κάθε βράδυ σ' έναν χώρο από το εργοστάσιο του καφέ που είχε ο πατέρας τού Buckingham, αμέσως μετά την απογευματινή αποχώρηση του προσωπικού. Οι πρόβες αυτές κρατούσαν συνήθως μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες και την έναρξη της βάρδιας των εργατών.
Ολες οι δισκογραφικές εταιρείες του Λος Αντζελες απέρριψαν το αποτέλεσμα αυτών των ηχογραφήσεων και τελικά η Polydor αποφάσισε να κυκλοφορήσει το 1973 το άλμπουμ Buckingham/Nicks με το υλικό που ηχογραφήθηκε στο εργοστάσιο του καφέ, σε μείξη που έκανε ο μετέπειτα διάσημος παραγωγός Keith Olsen.
Ο δίσκος πέρασε απαρατήρητος και η Stevie αναγκάστηκε να εργαστεί ως σερβιτόρα, ενώ ο Buckingham συνέχισε να παλεύει με τη μουσική φτιάχνοντας διάφορα demo μέχρι την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1974, όταν ο Keith Olsen που δούλευε με τους Fleetwood Mac κάλεσε τον Buckingham στο στούντιο λέγοντάς του ότι ο Mick Fleetwood τον ήθελε να γίνει μέλος του συγκροτήματος, και ο Buckingham απαίτησε να πάρουν και τη Stevie Nicks. Σ' έναν μήνα είχαν ηχογραφήσει το άλμπουμ που θα γινόταν πλατινένιο, το Fleetwood Mac.
Στο άλμπουμ αυτό υπήρχε το τραγούδι Rhiannon γραμμένο από τη Stevie, που θα γίνει η πρώτη μεγάλη επιτυχία για το συγκρότημα και θα καθιερώσει τη Nicks ως σημαντική συνθέτρια και ερμηνεύτρια, με συμμετοχή σε αρκετές από τις μετέπειτα επιτυχίες τους, που θα κρατήσουν το συγκρότημα στην κορυφή μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80, όπου και οι ηχογραφήσεις τους με νέο υλικό άρχισαν να αραιώνουν.
Η πίεση που ένιωθε από την προσπάθεια για συνεχή επιτυχία με το συγκρότημα και η ανασφάλεια για το μέλλον την οδήγησαν το 1981 να κυκλοφορήσει το πρώτο της προσωπικό άλμπουμ με τίτλο Bella Donna, στο οποίο συνεργάστηκε με ονόματα όπως ο Don Henley των Eagles στο Leather And Lace και ο Tom Petty στο Stop Draggin' My Heart Around. Στο ίδιο άλμπουμ υπήρχαν και οι επιτυχίες της Edge Of Seventeen και After The Glitter Fades. Το άλμπουμ θα ξεπεράσει τα 4 εκατομμύρια αντίτυπα μόνο στις Ην. Πολιτείες.
Τον επόμενο χρόνο κυκλοφορεί με τους Fleetwood Mac το Mirage, στο οποίο υπάρχει το Gypsy, κι αυτό γραμμένο από τη Nicks στο γνώριμο ύφος της, με φαντασιώσεις που εξάπτουν τη σκέψη της νεολαίας.
Βασιζόμενη στην προσωπική της επιτυχία με την παρουσία της στο συγκρότημα, συνεχίζει να κυκλοφορεί προσωπικά άλμπουμ και το 1983 το Wild Heart της χαρίζει άλλο ένα πλατινένιο άλμπουμ. Μάλιστα, οι πωλήσεις τους σήμερα είναι γύρω στα 5 εκατομμύρια. Ο παραγωγός Jimmy Iovine τη βοηθάει να ξεφύγει από τον ήχο που της έχει επιβάλει στους Fleetwood Mac ο Lindsay Buckingham και το άλμπουμ περιέχει τις επιτυχίες If Anyone Falls, Stand Back και Nightbird.
Οι προσωπικές επιτυχίες συνεχίστηκαν και στις επόμενες δεκαετίες και φτάνουν μέχρι πρόσφατα ακολουθώντας το μουσικό ρεύμα που θέλει να γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία όσοι καλλιτέχνες έχουν περάσει τα 60 χρόνια στην ηλικία.
Η δεκαετία που διανύουμε ανοίγει για τη Stevie με το τοπ 5 άλμπουμ της Trouble In Shangri-La, που κυκλοφορεί το 2001. Στο άλμπουμ συνεργάζεται με τη Natalie Maines του συγκροτήματος Dixie Chicks, η οποία έχει δηλώσει θαυμάστριά της, και τις Macy Gray και Sheryl Crow. Το Say You Will του 2003 τη φέρνει ξανά στα 3 πρώτα άλμπουμ της Αμερικής.
Το 2007 η Lindsay Lohan επιχειρεί να αγοράσει τα δικαιώματα για τη μεταφορά στον κινηματογράφο της ιστορίας τής ζωής τής Nicks, η οποία όμως αντιδρά και απαιτεί να έχει και αυτή συμμετοχή στην ταινία, ενώ παράλληλα δηλώνει ότι δεν πρόκειται να δώσει τη συγκατάθεσή της αν η Lohan δεν σταματήσει να παίρνει ναρκωτικά.
Τον περασμένο Δεκέμβριο οι Fleetwood Mac αναγγέλλουν την επανασύνδεσή τους για μία μεγάλη περιοδεία, η οποία ακόμη είναι σε εξέλιξη, με πετυχημένες εμφανίσεις.
Οι δεδηλωμένες φανατικές θαυμάστριές της, Courtney Love, Sheryl Crow, Mary J. Blige, Tori Amos, Sarah McLaghlan, Kelly Clarkson, Jennifer Hanson, Belinda Carlisle, Dixie Chicks, με συχνές δηλώσεις τους, ανανεώνουν το ενδιαφέρον του κοινού για τη Stevie, η οποία αρνείται ότι έχει σχέση με κάποια αίρεση που έχει ως βάση της τη μαγεία, και ειδικά με τη φυσιολατρική θρησκεία Wicca, που δημιουργήθηκε το 1954, κι έχει σχέση με την αρχαία κελτική παράδοση, παρότι δεν αμφισβητεί πως τη συναρπάζουν οι διάφοροι παλιοί μύθοι και οι ιστορίες που έχουν σχέση με αυτήν.
Είδα τους Fleetwood Mac πρόσφατα στο Βερολίνο, σε μια διαφορετική συναυλία από αυτές που δίνουν ανάλογα συγκροτήματα.
Κάνοντας σχεδόν διάλογο μεταξύ τους, έβαλαν στον διάλογο και το ακροατήριο και μας διηγήθηκαν με κάθε λεπτομέρεια το πώς γράφτηκε το κάθε τραγούδι, αλλά και διάφορες συγκεκριμένες στιγμές της καριέρας τους.
Ο Lindsay Buckingham χαρακτηρίστηκε την επόμενη μέρα από τον γερμανικό Τύπο «Ο Θεός της κιθάρας». Η Stevie Nicks, που πέρασε πια τα 60, ήταν όπως πάντα μια νεράιδα από σελίδες παραμυθιού.
- ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, Βιβλιοθήκη, Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2010
Friday, January 15, 2010
STEVIE NICKS Μια καλή μάγισσα...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment