Ολόκληρο μερόνυχτο τζαζ
Του Ζακ Σαμουήλ, ΤΑ ΝΕΑ: Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2009
Η τζαζ «καταλαμβάνει» για μια ολόκληρη μέρα και μια... ολόκληρη νύχτα το Μέγαρο Μουσικής. «Η Μεγάλη Νύχτα της Τζαζ»: μια μουσική φεστιβαλική μινιατούρα από αυτές που, σπάνια, έχουμε την ευκαιρία να ζήσουμε.
Δικοί μας και «ξένοι» τζαζίστες, εκθέσεις βιβλίων, εξωφύλλων, περιοδικών, διαλέξεις, ζωντανά μουσικά εργαστήρια, συναυλίες και συναντήσεις επί σκηνής- και όχι μόνο- σε αίθουσες και φουαγιέ. Όλα αναδίδουν τα αρώματα της μουσικής του αυτοσχεδιασμού. Αυτό είναι το σκηνικό. Τις ατμόσφαιρες, όμως, μιας τζαζίστικης γιορτής τις φτιάχνουν, πάντα, από... κοινού όλοι οι (συν)μετέχοντες.
«Η τζαζ είναι δημοφιλής γιατί βοηθάει τους ανθρώπους να επουλώσουν τις πληγές τους», έλεγε χτες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ο τυφλός εκ γενετής πιανίστας της τζαζ Μάρκους Ρόμπερτς. «Βάση της τζαζ είναι η σόουλ γιατί η σόουλ αντιπροσωπεύει την καθημερινή ζωή. Και χρειάζεται ψυχήσόουλ για να ξεπερνάς τις αντιξοότητες της καθημερινότητας. Στην τζαζ αυτό που με ενδιαφέρει είναι ο ήχος, που να έχει εμπλουτισθεί με ρυθμούς απ΄ όλο τον κόσμο».
Ο Ρόμπερτς έγινε γνωστός στα μέσα του ΄80 από τις μπάντες του λεγόμενου neo-bop και ιδιαίτερα μέσα από εκείνη του τρομπετίστα Ουίνστον Μαρσάλις. Η σφαιρική του γνώση για την αφροαμερικάνικη μουσική παράδοση του έδωσε περίοπτη θέση ανάμεσα σε εκείνους που κράτησαν τις μουσικές ισορροπίες ανάμεσα στον μοντερνισμό και την παράδοση.
Ο Ισραηλινός σαξοφωνίστας και κλαρινίστας Γκιλάντ Άτζαμον είναι από τους λίγους συμπατριώτες του που έχουν υποστηρίξει ευθαρσώς την υπόθεση του ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους. Ένας σπουδαίος μουσικός, τόσο για τη στυλιστική του ιδιομορφία όσο και για τον πραγματικά πρωτότυπο τρόπο με τον οποίον γεφυρώνει τις μουσικές της Ανατολής και της τζαζ.
Ο αενάως πειραματιζόμενος συνθέτης και μπασίστας Γιώργος Φακανάς έχει στην πολύχρονη διαδρομή του εξαιρετικές διεθνείς συνεργασίες και πλούσιο συνθετικό και δισκογραφικό έργο. Στη «βραδιά της τζαζ» φιλοξενεί τον Ούγγρο σαξοφωνίστα Τόνι Λάκατος και μαζί με την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τον Αλέξανδρο Μυράτ, θα επιχειρήσει μια καινούργια εκδοχή της αισθητικής γέφυρας ανάμεσα στη μεγάλη φόρμα και τον αυτοσχεδιασμό.
Το κουαρτέτο του σαξοφωνίστα Τάκη Πατερέλη και το σεξτέτο του Δημήτρη Σεβδαλή θα κλείσουν τη βραδιά. Ο πρώτος είναι μία από τις σπουδαίες σαξοφωνιστικές ιδιοσυγκρασίες που έχουν αφομοιώσει τόσο δημιουργικά το στυλιστικό φάσμα της τζαζ. Ενώ ο Δημήτρης Σεβδαλής είναι εκείνος που έχει «οργανώσει» τις πιο λικνιστικές εγχώριες φιέστες της λάτιν τζαζ.
Μην παραλείψετε να επισκεφθείτε την έκθεση εξωφύλλων της δισκογραφικής εταιρείας Βlue Νote, που «έντυσαν» πολλά μεγάλα κεφάλαια της τζαζ ιστορίας.
Το πρόγραμμα
11.00: Εργαστήρι ντραμς- Σεραφείμ Μπέλος 12.00: Εργαστήρι σαξοφώνου- Γκιλάντ Άτζαμον 13.00: Διάλεξη του Μάρκους Ρόμπερτς 15.00: Διάλεξη του Ρον Κάρτερ 20.30: Γιώργος Φακανάς- Καμεράτα, «Εchoes» 22.30: Ρον Κάρτερ 24.00: Μάρκους Ρόμπερτς 00.30: Γκιλάντ Άτζαμον 01.00: Μάρκος Αλεξίου 01.30: Κουαρτέτο Τάκη Πατερέλη 02.00: Jam Session 02.30: Σεξτέτο Δημήτρη Σεβδαλή
«Η τζαζ είναι δημοφιλής γιατί βοηθάει τους ανθρώπους να επουλώσουν τις πληγές τους», έλεγε χτες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ο τυφλός εκ γενετής πιανίστας της τζαζ Μάρκους Ρόμπερτς. «Βάση της τζαζ είναι η σόουλ γιατί η σόουλ αντιπροσωπεύει την καθημερινή ζωή. Και χρειάζεται ψυχήσόουλ για να ξεπερνάς τις αντιξοότητες της καθημερινότητας. Στην τζαζ αυτό που με ενδιαφέρει είναι ο ήχος, που να έχει εμπλουτισθεί με ρυθμούς απ΄ όλο τον κόσμο».
Ο Ρόμπερτς έγινε γνωστός στα μέσα του ΄80 από τις μπάντες του λεγόμενου neo-bop και ιδιαίτερα μέσα από εκείνη του τρομπετίστα Ουίνστον Μαρσάλις. Η σφαιρική του γνώση για την αφροαμερικάνικη μουσική παράδοση του έδωσε περίοπτη θέση ανάμεσα σε εκείνους που κράτησαν τις μουσικές ισορροπίες ανάμεσα στον μοντερνισμό και την παράδοση.
Ο Ισραηλινός σαξοφωνίστας και κλαρινίστας Γκιλάντ Άτζαμον είναι από τους λίγους συμπατριώτες του που έχουν υποστηρίξει ευθαρσώς την υπόθεση του ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους. Ένας σπουδαίος μουσικός, τόσο για τη στυλιστική του ιδιομορφία όσο και για τον πραγματικά πρωτότυπο τρόπο με τον οποίον γεφυρώνει τις μουσικές της Ανατολής και της τζαζ.
Ο αενάως πειραματιζόμενος συνθέτης και μπασίστας Γιώργος Φακανάς έχει στην πολύχρονη διαδρομή του εξαιρετικές διεθνείς συνεργασίες και πλούσιο συνθετικό και δισκογραφικό έργο. Στη «βραδιά της τζαζ» φιλοξενεί τον Ούγγρο σαξοφωνίστα Τόνι Λάκατος και μαζί με την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τον Αλέξανδρο Μυράτ, θα επιχειρήσει μια καινούργια εκδοχή της αισθητικής γέφυρας ανάμεσα στη μεγάλη φόρμα και τον αυτοσχεδιασμό.
ΙΝFΟ: Αύριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας, τηλ.Ο πιανίστας Μάρκος Αλεξίου, μία από τις ιστορικές προσωπικότητες της τζαζ στην Ελλάδα, είναι από τους «ηθικούς αυτουργούς» που έπεισαν πολλούς να στρέψουν τ΄ αυτιά τους στη μουσική αυτοσχεδιασμού.
210-7282.333) από τις 11.00 έως μετά τις 4.00 το πρωί της Κυριακής. Εισιτήρια: από 5 ευρώ (φοιτητικά) έως 25 ευρώ. Τα εισιτήρια για κάποιες συναυλίες έχουν εξαντληθεί.
Το κουαρτέτο του σαξοφωνίστα Τάκη Πατερέλη και το σεξτέτο του Δημήτρη Σεβδαλή θα κλείσουν τη βραδιά. Ο πρώτος είναι μία από τις σπουδαίες σαξοφωνιστικές ιδιοσυγκρασίες που έχουν αφομοιώσει τόσο δημιουργικά το στυλιστικό φάσμα της τζαζ. Ενώ ο Δημήτρης Σεβδαλής είναι εκείνος που έχει «οργανώσει» τις πιο λικνιστικές εγχώριες φιέστες της λάτιν τζαζ.
Μην παραλείψετε να επισκεφθείτε την έκθεση εξωφύλλων της δισκογραφικής εταιρείας Βlue Νote, που «έντυσαν» πολλά μεγάλα κεφάλαια της τζαζ ιστορίας.
- Ο εκλεκτός καλεσμένος
Το πρόγραμμα
11.00: Εργαστήρι ντραμς- Σεραφείμ Μπέλος 12.00: Εργαστήρι σαξοφώνου- Γκιλάντ Άτζαμον 13.00: Διάλεξη του Μάρκους Ρόμπερτς 15.00: Διάλεξη του Ρον Κάρτερ 20.30: Γιώργος Φακανάς- Καμεράτα, «Εchoes» 22.30: Ρον Κάρτερ 24.00: Μάρκους Ρόμπερτς 00.30: Γκιλάντ Άτζαμον 01.00: Μάρκος Αλεξίου 01.30: Κουαρτέτο Τάκη Πατερέλη 02.00: Jam Session 02.30: Σεξτέτο Δημήτρη Σεβδαλή
No comments:
Post a Comment