Η ίδια γνώριζε εξαρχής τη σοβαρότητα της πάθησής της, πάλευε όμως με δύναμη και αξιοπρέπεια. Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς η πορεία της υγείας της ήταν πλέον μη αναστρέψιμη.
Ο πολυαγαπημένος της γιος, ο Στέργιος, τον οποίο απέκτησε από τον γάμο της με τον Ανδρέα Μικρούτσικο, και η αδελφή της, η τραγουδίστρια Αφροδίτη Μάνου, έπρεπε να συμβιβαστούν με το ασυμβίβαστο: η δική τους Μαρία είχε πλέον πάρει έναν δρόμο που δεν είχε επιστροφή.
Η Μαρία Δημητριάδη έχει γράψει μια μεγάλη και σημαντική ιστορία στην ελληνική μουσική. Παρότι ξεκίνησε την καριέρα της με ένα πασίγνωστο ερωτικό τραγούδι, το «Ενα πρωινό» από την κινηματογραφική ταινία «Κορίτσια στον Ηλιο», ο πολύς κόσμος την είχε συνδέσει με τα επαναστατικά τραγούδια, με τις μεγάλες συγκεντρώσεις της Αριστεράς, με τις συναυλίες διαμαρτυρίας.
Η αλήθεια είναι πως η Μαρία Δημητριάδη ερμήνευσε κορυφαία μουσικά έργα της δεκαετίας του '60. Το 1969 συνεργάστηκε με τον Γιάννη Μαρκόπουλο στα έργα «Ο Ηλιος ο Πρώτος» σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, αποδίδοντας συγκλονιστικά το «Κάτω στης Μαργαρίτας τ' αλωνάκι» και «Χρονικό» σε ποίηση Κ.Χ. Μύρη.
Ακολούθησε η συνάντηση με τον Μίκη Θεοδωράκη. Ερμήνευσε μεγάλα έργα του όπως τα «18 Λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας» σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, «Ο Ηλιος και ο Χρόνος» κ.ά. Ταξίδεψε μαζί του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, συμμετέχοντας στις μεγάλες περιοδείες του και ζώντας στο πλευρό του σημαντικές καλλιτεχνικές αλλά και προσωπικές στιγμές. Σταθμός για τη ζωή της ήταν και η συνάντησή της με τον Θάνο Μικρούτσικο.
Για πολλά χρόνια ήταν η ιδανική ερμηνεύτρια των τραγουδιών του, ενώ ο δίσκος «Τα Πολιτικά Τραγούδια» σε στίχους του Τούρκου Ναζίμ Χικμέτ, άφησε εποχή.
Παρ' όλα αυτά ο τίτλος της κατεξοχήν ερμηνεύτριας του πολιτικού τραγουδιού τη στιγμάτισε χωρίς η ίδια να το επιθυμεί. Εκείνη ήθελε να κάνει κι άλλα πράγματα, ο τίτλος όμως αυτός την εμπόδιζε.
Ροκ «Αύριο»
Στη δεκαετία του '80 τραγούδησε από λυρικά τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, όπως το «Για την Ελένη» σε στίχους Μιχάλη Μπουρμπούλη, μέχρι συνθέσεις του Γιώργου Σταυριανού («Ερημη Πόλη») και του Στέφανου Κορκολή («Το μαγικό κλειδί»).
Το 1996 ξάφνιασε πολλούς με το «Αύριο», έναν ροκ δίσκο, σε παραγωγή Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Τελευταία της δισκογραφική δουλειά ήταν οι «Δον Κιχώτες» του Παρασκευά Καρασούλου, το 2001.
Τα προβλήματα της υγείας της όμως είχαν ήδη ξεκινήσει και ήταν σοβαρά. Σιωπηλά ανέβαινε τον Γολγοθά της, μόνη, αλλά πάντα με απαράμιλλη αξιοπρέπεια.
Ετσι αξιοπρεπώς όπως έζησε έφυγε από τη ζωή. Τελευταία της επιθυμία ήταν να αποτεφρωθεί και οι στάχτες της να ριχτούν στη θάλασσα.
ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΩΛΕΙΑ
Ο Γιάννης Μαρκόπουλος δήλωσε: «Είναι μεγάλη απώλεια για το ελληνικό τραγούδι. Η σημαντικότερη και η πιο εκφραστική μας τραγουδίστρια, η Μαρία Δημητριάδη, έφυγε.
Με την υπέροχη φωνή της θα λάμπει μέσα από τις ερμηνείες της στον ορίζοντα της μνήμης, στον ορίζοντα του αγώνα για τον πολιτισμό μας, που τον σημάδεψε με την παρουσία της, την καθαρή αγωνιστική της γραμμή, το ήθος και την αξιοπρέπεια».
Συγκλονισμένος από τη δυσάρεστη είδηση ο Μίκης Θεοδωράκης δήλωσε: «Είναι τόσο τραγικό και τόσο άδικο που δεν μπορώ να πω τίποτα».
«Η φωνή της -ένα από τα ακλόνητα σύμβολα του αντιδικτατορικού αγώνα των νεανικών μας χρόνων- θα μείνει για πάντα στις καρδιές εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων», τόνισε η Μαρία Δαμανάκη.
Συλλυπητήρια μηνύματα απέστειλαν επίσης ο ΣΥΝ, το ΠΑΜΕ κ.ά.
Αναστασία Κουκά, ΕΘΝΟΣ, 08/01/2009
No comments:
Post a Comment