Η σχέση του με την ποίηση «φωτίζεται» στη συναυλία που θα δώσει τη Δευτέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
O Θάνος Μικρούτσικος δημιουργεί μουσικές. Ποτέ, ωστόσο, δεν έκρυψε τη μεγάλη του αγάπη για την ποίηση. Αντιθέτως, σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του φρόντιζε να βρίσκει ευκαιρίες ώστε να χρησιμοποιεί την ποίηση ως πηγή της μουσικής του έμπνευσης. Αυτή η σταθερή σχέση του με την ποίηση αποτυπώνεται στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει τη Δευτέρα, στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
«Ασχολούμαι με την ποίηση από την αρχή της δημιουργικής μου περιόδου. Η μελοποιημένη ποίηση έχει κύριο βάρος στη δημιουργία μου», μας λέει ο Θάνος Μικρούτσικος, ο οποίος θα κάνει ποδαρικό για το 2009 στο Μέγαρο Μουσικής. Ο ίδιος επέλεξε να παρουσιάσει τρία αντιπροσωπευτικά φωνητικά έργα από το σύνολο της δημιουργίας του, τα οποία καλύπτουν μια περίοδο 35 χρόνων.
Το πρώτο Κιγκλίδωμα Ι, για σοπράνο, αφηγητή, πιάνο και μαγνητοταινία, είναι βασισμένο σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου (1973-1976), από την ομώνυμη ποιητική συλλογή του οποίου πήρε και τον τίτλο του. Σημειώνεται πως το συγκεκριμένο έργο δεν έχει δισκογραφηθεί ποτέ.
Το πρόγραμμα συνεχίζεται με τις Μικρές Τρωαδίτισσες για γυναικεία φωνή και πιάνο, ένα μουσικό έργο βασισμένο σε κείμενα του Ευριπίδη και απόδοση Κώστα Βάρναλη (1979-81) που γράφτηκε για το ανέβασμα των «Τρωάδων» το 1977 από τον Γιώργο Μιχαηλίδη.
Το τρίτο φωνητικό έργο, το οποίο μάλιστα παρουσιάζεται σε α εκτέλεση, γράφτηκε φέτος, έχει τίτλο « Η Γη τσακισμένο καράβι» και βασίζεται σε ποίηση του Πατρινού Γιώργου Κοζία με παρεμβολές στίχων του Γουίλιαμ Μπλέικ. Πρόκειται για κύκλο τραγουδιών για φωνή και πιάνο, το οποίο σύμφωνα με τον συνθέτη «διαγράφει την αδιαμφισβήτητη συγγένεια ενός υπερρεαλιστή κι ενός ρομαντικού ποιητή, προγενέστερου κατά 200 χρόνια».
Στην ερμηνεία των παραπάνω έργων συμμετέχουν οι πιανίστες Νέλλη Σεμιτέκολο και Καλλιόπη Γερμανού, η μέτζο σοπράνο Αγγελική Καθαρίου και ο Γιάννης Μαργαρίτης στον ρόλο του αφηγητή.
Το πρόγραμμα συμπληρώνεται από δύο έργα μουσικής δωματίου. Η σουίτα για πιάνο «Καλημέρα σας κύριε Χατζιδάκι», μέσα από την οποία αποκαλύπτεται η καλλιτεχνική «εμμονή» που είχε ο Θάνος Μικρούτσικος με τον Μάνο Χατζιδάκι. Οπως σημειώνει, εξάλλου, ο ίδιος, ο Χατζιδάκις, ήταν «ο άνθρωπος που άλλαξε τη ροή του ελληνικού τραγουδιού τα τελευταία πενήντα χρόνια, αλλά και ένα από τα αγαπημένα σταθερά σημεία αναφοράς στη ζωή του που επηρέασε τη σχέση του με τη μουσική έξω από μόδες και λόμπι που κυριαρχούν κατά καιρούς στο τραγούδι ή στη λεγόμενη σοβαρή μουσική». Τέλος, το «Βallet Μusic» για πιάνο είναι αφιερωμένο στις τρεις κόρες του συνθέτη.
Ποιο είναι το μυστικό του επιτυχημένου «παντρέματος» μουσικής και ποίησης; Ο Θάνος Μικρούτσικος απαντά με σαφήνεια: «Να μην προσπαθείς να χωρέσεις στο ποιητικό κείμενο το στυλ σου. Αντιθέτως να προσπαθήσεις να υπηρετήσεις το κείμενο. αποκαλύπτοντας τις κρυμμένες του πλευρές».
No comments:
Post a Comment