Wednesday, January 28, 2009

Η Γαλάτεια στον κόσμο της Μπάρμπι

ΖΟΥΠΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΕΡΑ ΔΩΜΑΤΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

Τον 21ο χρόνο αδιάλειπτης λειτουργίας της εγκαινίασε η Οπερα Δωματίου Αθηνών, προσφέροντας μία ακόμη σπανιότητα. Στο πλαίσιο της ετήσιας συμπαραγωγής της με την ΕΛΣ, παρουσίασε με επιτυχία τη μονόπρακτη κωμική - μυθολογική όπερα του Φραντς φον Ζουπέ «Η ωραία Γαλάτεια», έργο πασίγνωστο κυρίως χάρη στην ανάλαφρη, μελωδική εισαγωγή του.

Οπερα Δωματίου Αθηνών: «Η ωραία Γαλάτεια» του Ζουπέ. Η Γαλάτεια (Μαριάννα Μανσόλα) δείχνει εύγλωττα την προτίμησή της στον Γανυμήδη (Ζαφείρης Κουτελιέρης)
Συμμετείχαν τέσσερις Ελληνες μονωδοί, αυτοσχέδια 22μελής ορχήστρα και επταμελές φωνητικό σύνολο υπό τον αρχιμουσικό Ερρίκο Φρεζή. Σύγχρονος του Οφενμπαχ και του Γιόχαν Στράους πατρός, με αντίστοιχα πλούσια μελωδική φλέβα, ο Ζουπέ θεωρείται πατέρας της βιεννέζικης οπερέτας.

Η ακρόαση αποκάλυψε ότι και η ωριαίας διάρκειας «Γαλάτεια» διαθέτει δομή και μουσική βαρύτητα οπερέτας: είναι αρθρωμένη σε σκηνές με μεγάλους, πνευματώδεις διαλόγους, οι οποίοι κορυφώνονται σε άριες στις οποίες κυριαρχούν ωραίες μελωδίες και χορευτικοί ρυθμοί. Η σκηνοθέτις Ελενα Τζαβάρα χειρίστηκε την ανάλαφρη, ψευδομυθολογική κωμωδία έξυπνα. Αναδιατύπωσε ολοκληρωτικά τη δραματουργία της και μετέφερε τη δράση στο παρόν, γειώνοντάς την σε εγχώρια, αγοραία συμφραζόμενα: το εργαστήρι γλυπτικής έγινε κατάστημα τουριστικών ειδών, Πυγμαλίων, Γανυμήδης και Μίδας αποδόθηκαν ως ιδιοκτήτης, παραπαίδι και συλλέκτης έργων τέχνης αντίστοιχα, ενώ η Γαλάτεια-άγαλμα αντικαταστάθηκε από... κουκλάκι-φετίχ της Μπάρμπι!

Στη θέση της μεσοφώνου που προβλέπει ο Ζουπέ, ο βαρύτονος Ζαφείρης Κουτελιέρης απέδωσε με μουσικότητα, άνεση και ακρίβεια την παρτιτούρα του Γανυμήδη, διαπλάθοντας με ακομπλεξάριστα θεατρικό ταμπεραμέντο την καρικατούρα του ερωτύλου υπαλλήλου. Αντίστοιχες ποιότητες όρισαν τον Μίδα του τενόρου Δημήτρη Πακτσόγλου, που η σκηνοθέτις διέπλασε όχι άστοχα ως κομψευόμενο, ώριμο κύριο. Η υψίφωνος Μαριάννα Μανσόλα ενσάρκωσε μια Γαλάτεια ταιριαστά ψυχρή και υπολογίστρια, τραγουδώντας με ασφάλεια και άνεση τη μουσικά καρατερίστικη, απαιτητικότατη παρτιτούρα της.

Τονικά προσεγγιστικό, ειδικά στο ξεκίνημα, ήχησε το τραγούδι του τενόρου Κωνσταντίνου Κληρονόμου στον ρόλο του Πυγμαλίωνα. Ο αρχιμουσικός Ερρίκος Φρεζής διηύθυνε με ακρίβεια, θεατρικότητα και γνώση του στίγματος της συγκεκριμένης μουσικής.
  • Του ΓΙΑΝΝΗ ΣΒΩΛΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 28/01/2009

No comments: