Thursday, January 8, 2009

Δεν υπάρχουν ορχήστρες για ν' απορροφήσουν τους νέους


Ο Δημήτρης Αγραφιώτης διευθύνει αύριο στο Μέγαρο την ΚΟΑ σε έργα Μπετόβεν, Μπλάχερ και Μπραμς

Ο κορυφαίος μαέστρος Δημήτρης Αγραφιώτης και η κορυφαία βιολονίστρια και καθηγήτρια στη Μουσική Ακαδημία της Κολωνίας Αριάδνη Δασκαλάκη συμπράττουν με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Θα ερμηνεύσουν το μοναδικό «Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα» του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν, αύριο Παρασκευή (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής. Η συναυλία θ' ανοίξει με το έργο «Concertante Musik για ορχήστρα» του Γερμανού συνθέτη Μπόρις Μπλάχερ (1903-1975), συνοδοιπόρου των Χίντεμιτ, Ορφ, Εγκ, Χάρτμαν και Βάιλ. Θα κλείσει με τη ρομαντική «Συμφωνία αρ. 2» του Γιοχάνες Μπραμς.

Ο Δημήτρης Αγραφιώτης ανατρέχει στην αυτοβιογραφία του Μπλάχερ, όπου αναφέρεται πώς γράφτηκε η «Κονσερτάντε μουσική» του: «Πηγαίνοντας σε μία συναυλία», θυμάται ο συνθέτης, «συνάντησα στο δρόμο έναν κύριο και με ρώτησε αν γράφω μουσική. Ναι... ναι, βέβαια... συνθέτω... Υστερα από λίγες μέρες έμαθα ότι επρόκειτο για έναν πολύ γνωστό ιμπρεσάριο, ο οποίος μου ζήτησε μερικές συνθέσεις μου, τις οποίες και έδωσε στον διάσημο μαέστρο Καρλ Σούριχτ, που λίγο αργότερα διηύθυνε την "Κοντσερτάντε μουσική" με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου.

»Στη συναυλία του έργου, μερικές ρυθμικές δυσκολίες στα κορυφαία όργανα δεν παίχτηκαν σωστά... έγινε λίγο-πολύ άνω κάτω η "εκτέλεση"... Αυτό ήταν πολύ δυσάρεστο για τους μουσικούς, αλλά και για τον μαέστρο. Το κοινό χειροκρότησε αδιάφορα και χλιαρά. Οταν ο μαέστρος επέστρεψε στο πόντιουμ ξαναδιηύθυνε το έργο σαν μπις!... Τη δεύτερη φορά η εκτέλεση ήταν καλή και η απήχηση στο κοινό, για καλή μου τύχη, καλύτερη! Οι εφημερίδες έγραψαν τότε ότι λόγω της τεράστιας επιτυχίας (!) το έργο παίχτηκε δύο φορές».

Βοηθός του μοτσαρτικού μαέστρου Μπ. Παουμγκάρντερ και μαθητής για έναν χρόνο του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ο Δημήτρης Αγραφιώτης θεωρεί, όπως λέει, «καλό αρχιμουσικό εκείνον που είναι αφιερωμένος στο πρόγραμμα της βραδιάς που έχει κληθεί να διευθύνει».

Η παρουσία του σε πόντιουμ σημαντικών ορχηστρών σε μεγάλα μουσικά κέντρα της δυτικής Ευρώπης τον έχει διδάξει ότι ο διευθυντής ορχήστρας πρέπει να διαθέτει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: «Δεν είναι μόνον ένας καλλιτέχνης, είναι ένα διευθυντικό πρόσωπο, κι ακόμη ένας ευαίσθητος ερμηνευτής, ο οποίος διοχετεύει το όραμά του στην ορχήστρα. Οχι μόνον του συντονισμένου παιξίματος, αλλά και το όραμα της σωστής ερμηνείας των μεγάλων έργων. Ο μαέστρος, όπως και ο σκηνοθέτης, διδάσκουν τους μουσικούς το σωστό παίξιμο και το σωστό στιλ της κάθε εποχής».

Η χώρα μας δεν υπολείπεται σε μουσικά ταλέντα, αλλά σε ορχήστρες που θα μπορούσαν να απορροφήσουν τους νέους μουσικούς. Ετσι, ο συνομιλητής μας δεν είναι μακριά από την αλήθεια, όταν διαπιστώνει: «Τα παιδιά μας έχουν τις δυνατότητες να κάνουν καλές σπουδές: πηγαίνουν πια στο εξωτερικό και συμπληρώνουν τη μόρφωσή τους. Στη δική μας γενιά τα πράγματα ήταν δύσκολα, δεν υπήρχαν υποτροφίες, δεν υπήρχαν βιβλία. Αλλά πείτε μας, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν ορχήστρες, πού θα απορροφηθούν, πού θα βρούν εργασία;»

Τι συμβαίνει, όμως, ακριβώς με τη μουσική παιδεία; «Δεν θέλω να γκρινιάζω, αλλά δεν μπορώ να μη βλέπω τα σκοτεινά της σημεία. Τα μουσικά Γυμνάσια δεν λειτουργούν όπως πρέπει. Δεν μπορούν να διδάσκονται οι μαθητές μόνον τουμπελέκι, ενώ οι μαθητές στα ξένα σχολεία μαθαίνουν μουσικά όργανα και κλασική μουσική. Δεν είναι καλύτερη η κατάσταση στα τμήματα Μουσικολογίας στο πανεπιστήμιο. Σκεφτείτε ότι ορισμένοι διδάσκοντες στο Πανεπιστήμιο Κερκύρας διορίζονται με πτυχίο Ωδικής! Παρακαλώ, να το γράψετε!».

**Εισιτήρια πωλούνται προς 5 (φοιτ.), 10, 15, 20 και 25 ευρώ (διακεκριμένη ζώνη), στο Μέγαρο Μουσικής: τηλ.: 210-7282333 και www.megaron.gr.

Του ΒΑΣΙΛΗ Κ. ΚΑΛΑΜΑΡΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 08/01/2009

No comments: