Thursday, December 3, 2009

Η αγνότητα του Μπαχ σε ελεύθερη κίνηση

Το πέρασμα του χρόνου. Και το ταξίδι του στις ζωές των ανθρώπων που «φτιάχνουν δεσμούς, ζευγαρώνουν, απομακρύνονται, αποξενώνονται». Ετσι προσέλαβε τις αριστουργηματικές Παραλλαγές Goldberg του Μπαχ κι έτσι τις μετέφρασε χορογραφικά ο Ελβετός Χάιντς Σπέρλι.

«Δυσκολεύτηκα γιατί δεν έβρισκα δρόμο να αποδώσω ό,τι ήθελε ο Μπαχ. Αργότερα βρήκα τον στόχο μου με την ελευθερία της κίνησης και το δέσιμο του χορού με το πιάνο» εξήγησε ο Σπέρλι

«Δυσκολεύτηκα γιατί δεν έβρισκα δρόμο να αποδώσω ό,τι ήθελε ο Μπαχ. Αργότερα βρήκα τον στόχο μου με την ελευθερία της κίνησης και το δέσιμο του χορού με το πιάνο» εξήγησε ο Σπέρλι Οι τριάντα Παραλλαγές, αφιερωμένες από τον Μπαχ το 1741 στον μαθητή του Γιόχαν Γκόλντμπεργκ και χορογραφημένες το 1993 από τον Σπέρλι, ως ένα διάσημο πλέον μπαλέτο ενταγμένο στο ρεπερτόριο του Μπαλέτου της Οπερας της Ζυρίχης, ανοίγουν απόψε τον φετινό Κύκλο Χορού του Μεγάρου Μουσικής. Οι παραστάσεις, με σολίστ τον πιανίστα Αλεξέι Μποτβίνοφ, επαναλαμβάνονται αύριο καθώς και το Σαββατοκύριακο.

«Ηθελα αρχικά να αποδώσω ό,τι ήθελε ο Μπαχ. Δυσκολεύτηκα γιατί δεν έβρισκα δρόμο. Αργότερα, βρήκα τον στόχο μου με την ελευθερία της κίνησης και το δέσιμο χορού και πιάνου», εξήγησε χθες ο 69χρονος Σπέρλι, για τη χορογραφία του, που θεωρείται η κορυφαία ίσως στιγμή της καριέρας του.

Γεννημένος το 1940 στη Βασιλεία, σπούδασε χορό εκεί κι αργότερα στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Αρχισε να χορογραφεί από το 1967, ενώ ήταν ακόμα χορευτής και μέχρι το 1973 έγινε βασικός χορογράφος και διευθυντής του Μπαλέτου της Βασιλείας. Εκτοτε συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα μπαλέτα του κόσμου.

Καλλιτεχνικός διευθυντής του Μπαλέτου της Ζυρίχης από το 1996, ο Σπέρλι δίδαξε τους 40 χορευτές του (που προέρχονται από κάθε γωνιά της γης) πώς να απογειώσουν τη χορογραφία σε διάφορους συνδυασμούς κι αλληλοσυνδέσεις, καταλήγοντας σε μια ομαδική συγκέντρωση, που έχει την έννοια της δοξολογίας για το ανθρώπινο πνεύμα. Ο Σπέρλι, με χορογραφική γλώσσα που θεωρείται κατεξοχήν ανθρωποκεντρική, έχει άλλωστε ιδιαίτερη σχέση με την μπαρόκ μουσική και ειδικά με τον Μπαχ, έχοντας χορογραφήσει και τις σουίτες του για τσέλο. Η αρχιτεκτονική του μπαλέτου του είναι ακριβής, διαυγής και, μέσα από τους συνδυασμούς των σωμάτων, ξεκάθαρα αφηγηματική. Η άβυσσος της ύπαρξης και το «εφήμερο που μας περιβάλλει» περιγράφονται με ρέουσες κινήσεις κι αρμονικές γραμμές, που αναδεικνύουν τα ταλέντα των χορευτών του κλασικού μπαλέτου. Εξ ου και η επισήμανση της χορεύτριας Σάρα-Τζέιν Μπρόντεκ: «Είναι απόλαυση», είπε, «να χορεύουμε ένα τέτοιο αριστούργημα. Πρόκειται για ένα πολύ όμορφο έργο γεμάτο αγνότητα και αριστοτεχνική ομορφιά».

Τη λυρικότητα του Σπέρλι εξήρε και ο μόνιμος συνεργάτης του μπαλέτου, πιανίστας Αλεξέι Μποτβίνοφ, που έχει ερμηνεύσει τις Παραλλαγές «πάνω από 150 φορές, πάντα με εξαιρετική ευχαρίστηση». Ο ίδιος ηχογράφησε τις «Παραλλαγές» το 1996 και ο δίσκος του έφτασε στο νούμερο 2 του καταλόγου επιτυχιών της κλασικής μουσικής.

* Τα εισιτήρια για τις παραστάσεις του Μπαλέτου της Οπερας της Ζυρίχης στοιχίζουν 72, 53, 36, 20 ευρώ και 11,5 ευρώ (φοιτητικά).

No comments: