Sunday, December 6, 2009

ΓΙΑΣΜΙΝ ΛΕΒΙ: «Η Ελένη Βιτάλη είναι η βασίλισσά μου»

  • Η ισραηλινή τραγουδίστρια έρχεται στην Αθήνα για δύο εμφανίσεις και εξηγεί γιατί επέμενε τόσο πολύ να συνεργαστεί με την ελληνίδα αοιδό, έστω και για ένα τραγούδι, στο νέο άλμπουμ της «Sentir»

  • τoυ ΣΑΚΗ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2009
Σε μια περίοδο που μέσα από τον παγκόσμιο μύλο που ονομάζεται world music χάνει πια κανείς την αίσθηση της μοναδικότητας ενός καλλιτέχνη η Γιασμίν Λεβί λάμπει σαν πολύτιμη πέτρα. Δεν είναι μόνο η εξωτική ομορφιά αυτής της ισραηλινής τραγουδίστριας που την ξεχωρίζει από τον σωρό αλλά η εκπληκτική φωνή της, που δείχνει να ξεπερνά παραδόσεις, μουσικά είδη και στυλ ερμηνεύοντας σχεδόν τα πάντα με άνεση. Η ίδια πιστεύει το αντίθετο, ότι δηλαδή«οφείλουμε τα πάντα σε αυτό το παγκόσμιο ξέσπασμα της world music, γιατί χάρη σε αυτό μπορώ και παίζω τα ladino στην Οπερα του Σίδνεϊ, στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης ή στην Αθήνα σε λίγες ημέρες. Αν το έλεγες στον πατέρα μου πριν από 20 χρόνια, θα σε περνούσε για τρελό».

Ο πατέρας της, ο μουσικολόγος, συνθέτης και ψάλτης Ισαάκ Λεβί,ήταν αυτός που της εμφύσησε την αγάπη για τη σεφαραδίτικη μουσική, τα ladino τραγούδια, τα τραγούδια των ισπανόφωνων εβραίων, μια παράδοση που χάνεται στο βάθος των αιώνων. «Ξεκίνησα να τραγουδώ γιατί αφενός η μουσική υπήρχε παντού μέσα στο σπίτι μου αλλά και γιατί έβλεπα ότι κάθε φορά που επιχειρούσα να ερμηνεύσω κάτιάκουγα ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα».

Εχει ηχογραφήσει ως σήμερα τρία άλμπουμ και τώρα επανέρχεται με το τέταρτο και πιο ώριμο της καριέρας της που φέρει τον τίτλο «Sentir». Στη μουσική της χρησιμοποιεί πλέον επιρροές από τα πάντα, από το φλαμένκο ως το τουρκικό οριεντάλ, και όργανα όπως η νταρντούκα και το ούτι αλλά και το βιολοντσέλο και το πιάνο έχουν μια ξεχωριστή θέση: «Το άλμπουμ αυτό διαφέρει γιατί ηχογραφήθηκε στην Ισπανία με τον πολύ γνωστό παραγωγό και από τις δουλειές του με τον Πάκο Ντε Λουθία Χαβιέ Λιμόν. Επέστρεψα σε πιο φλαμένκο ήχους,περιόρισα το οριεντάλ και για πρώτη φορά χρησιμοποίησα κουβανούς μουσικούς, που έχουν δώσει χωρίς αμφιβολία ένα κουβανέζικο άρωμα». Το τραγούδι «Ρorque» για εμάς έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αφού συμμετέχει και η Ελένη Βιτάλη: «Ενα από τα όνειρά μου ήταν να τραγουδήσω με την Ελένη Βιτάλη και αυτό επιτέλους έγινε πραγματικότητα. Είμαι θαυμάστριά της για περισσότερο από μία δεκαετία και ήταν κρυφός πόθος μου να συνεργαστούμε. Είναι η βασίλισσά μου, είναι η κορυφαία τραγουδίστρια για μένα. Ο σύζυγός μου, που ξέρει πόσο την αγαπώ, ζήτησε από τον μάνατζέρ της να τραγουδήσουμε μαζί ένα τραγούδι αλλά εκείνος απάντησε ότι είναι πάγια τακτική της να μη συνεργάζεται με άλλους. Επέμεινε ζητώντας να ακούσει το τραγούδι που είχα στείλει, το άκουσε και συμφώνησε. Ημουν τυχερή, γι΄ αυτό ήλθα στην Ελλάδα για μία ημέρα από την Ισπανία για την ηχογράφηση».

Η εμπειρία μιας συναυλίας της Γιασμίν Λεβί είναι μοναδική και δεν έχουν περάσει πολλοί μήνες από την εμφάνισή της στο Κosmos Festival που κέρδισε τις εντυπώσεις. Μόλις πρόσφατα όμως θεωρεί ότι έγινε ολοκληρωμένη τραγουδίστρια: «Από το πρώτο ως το τρίτο άλμπουμ προσπάθησα σκληρά και το μεγαλύτερο ποσοστό αυτού που ακούτε είναι αποτέλεσμα των πειραματισμών μου να αγγίξω τις σωστές κλίμακες στα σεφαραδίτικα αλλά και σε όλα τα μουσικά είδη που συνδέονταν με αυτά. Πέρυσι πάντως τον Νοέμβριο σε μια συναυλία μου στη Γερμανία μου συνέβη κάτι που δεν μπορώ να εξηγήσω ακριβώς, τόσο σωματικά όσο και τεχνικά αλλά κυρίως πνευματικά. Εκείνη τη στιγμή είπα στον εαυτό μου: “Από τώρα είσαι τραγουδίστρια”. Πήγα στους μουσικούς μου και τους είπα: “Πόσα χρόνια με ξέρετε;Από σήμερα μπορείτε να με θεωρείτε τραγουδίστρια”».Στη συνέχεια πήγα στον Χαβιέ Λιμόν έτοιμη για πιο απαιτητικά πράγματα. Φαντάζομαι (γελώντας) είκοσι χρόνια μετά θα είμαι και μια καλή τραγουδίστρια. Για εμένα τώρα ξεκινώ».

Τέλος, θεωρεί ότι η ενασχόλησή της με τα σεφαραδίτικα αποτελεί και μια πολιτική δήλωση: «Επειτα από όσα έχουν περάσει οι εβραίοι σεφαραδίτες τόσο στην Ισπανία αιώνες πρινόσο και στη Γερμανία αλλά και στη Θεσσαλονίκη στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, βρίσκομαι εγώ,μια εβραία, να ερμηνεύω αυτά τα τραγούδια σήμερα, πράγμα που σημαίνει ότι μπορείς να κάνεις πολλά αλλά τελικώς δεν μπορείς να ξεριζώσεις από τους ανθρώπους τις συνήθειές τους. Γι΄ αυτό παίζω σήμερα με μουσικούς από όλον τον κόσμο, από την Παλαιστίνη, από το Ιράν, από την Τουρκία, από την Ισπανία, μουσουλμάνους, χριστιανούς, και λέω ότι αυτή είναι η θρησκεία μου: “Πρέπει να σέβεσαι τους ανθρώπους και να ζεις αρμονικά μαζί τους”».

Η Γιασμίν Λεβί εμφανίζεται στο Gazarte (Βουτάδων 32-34) στις 7 και 8 Δεκεμβρίου. Πληροφορίες στο 210 3460.347.

No comments: