Friday, October 31, 2008

«Οι ντράμερ πλέον γράφουν μουσική»


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ Σ. ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟ, ΤΟ ΒΗΜΑ, Σάββατο, 1 Νοεμβρίου 2008

Η ιστορία του ντράμερ Τζακ ΝτεΤζονέτ θα μπορούσε να ειδωθεί και ως η ιστορία της τζαζ από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 ως σήμερα. Κλασικά εκπαιδευμένος και μάλιστα στο πιάνο, ο ΝτεΤζονέτ κατάλαβε πολύ γρήγορα ότι μπορούσε να παίζει τα πλήκτρα με το τέμπο των ντραμς και αντιστρόφως ντραμς με τη γλυκύτητα του πιάνου. Τα ντραμς όμως τον κέρδισαν όταν μικρός ακόμη βρέθηκε στη Νέα Υόρκη και έπρεπε να αποφασίσει. Αρχικά μέλος του κουαρτέτου του σπουδαίου Τσαρλς Λόιντ, αντικατέστησε στη συνέχεια τον ντράμερ τουΜάιλς Ντέιβις, τον Τόνι Γουίλιαμς, και μένει μαζί με το «ιερό τέρας» της τζαζ για τα επόμενα τρία χρόνια, όπου και συμμετέχει στην ηχογράφηση του «Βitches Βrew». Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 δημιουργεί στη σειρά τέσσερα εξαιρετικά συγκροτήματα: τους Compost, με τους οποίους ηχογραφεί για την Columbia, τους Directions, όπου πλέον μετακινείται στην έγκριτη γερμανική ετικέτα του Μάνφρεντ Αϊχερ ΕCΜ, στη συνέχεια αλλάζουν σε Νew Directions και φτάνουμε στους Special Εdition με τις συνεργασίες των Τσίκο Φρίμαν και Ντέιβιντ Μάρεϊ. Την τελευταία εικοσαετία πολλοί τον γνώρισαν και τον εκτίμησαν από την πολυετή και άκρως ενδιαφέρουσα συνεργασία του με το τρίο του Κιθ Τζάρετ. Στην Αθήνα έρχεται με τη Σιμποντζίλε Κουμάλο στα φωνητικά, τον Μπίλι Τσάιλντς στο πιάνο, τον Τζερόμ Χάρις στην κιθάρα και στο μπάσο, τον Μπάιρον Γουόλεν στην τρομπέτα και τον Τζέισον Γιαρντ στο σαξόφωνο.

Φωτογραφία
Ο ντράμερ Τζακ ΝτεΤζονέτ εν δράσει. Από έφηβος αντιλήφθηκε ότι μπορεί να παίζει ντραμς με τη γλυκύτητα του πιάνου. Θα τον δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 8 Νοεμβρίου και στο Βελλίδειο Μέγαρο στη Θεσσαλονίκη στις 9 Νοεμβρίου
CLΑUDΙΟ CΑSΑΝΟVΑ/ΑΑJΙΤΑLΥ
  • Πόσο διαφορετική ήταν η συνεργασία σας με καλλιτέχνες όπως ο Μάιλς Ντέιβις και ο Κιθ Τζάρετ;
«Σίγουρα ο Μάιλς Ντέιβις ή ο Τσαρλς Λόιντ ή ο Κιθ Τζάρετ είναι διαφορετικές προσωπικότητες, όσον αφορά όμως τη δημιουργία έχουν πάρα πολλά κοινά. Στόχος τους είναι πάντα η υψηλή ποιότητα και ο αυτοσχεδιασμός».
  • Όταν ηχογραφούσατε άλμπουμ όπως το «Βitches Βrew» του Μάιλς Ντέιβις γνωρίζατε ότι πρόκειται για σταθμούς στην ιστορία της τζαζ και της μουσικής γενικότερα;
«Οτιδήποτε ηχογραφούσε ο Μάιλς Ντέιβις ήταν σημαντικό και αυτό το ξέραμε όταν μπαίναμε στο στούντιο μαζί του. Το συγκεκριμένο ήταν ένα άλμπουμ που επηρέασε τους πάντες, από την τζαζ ως τη ροκ μουσική. Μπορεί οι άλλοι να ξαφνιάστηκαν, όχι όμως ο Μάιλς. Πάντα γνώριζε τι ηχογραφεί καιτο κυριότερο- τι αντίκτυπο έχει αυτό στους άλλους. Επαιρνε δίπλα του τους καλύτερους, αντλούσε από αυτούς ενέργεια και ιδέες και με τη σειρά του έδειχνε τον δρόμο για τα σπουδαία που ακολουθούσαν. Αυτό προσπάθησα να κάνω κι εγώ στην καριέρα μου. Προσπαθούσα πάντα να συνεργάζομαι με νέους μουσικούς για να ανανεώνομαι».
  • Πότε συνειδητοποιήσατε ότι τα ντραμς ήταν το όργανο που σας αρέσει;
«Έφηβος. Έπαιζα καλά και πιάνο, αλλά όταν ήλθα στη Νέα Υόρκη κατάλαβα ότι μπορούσα να κάνω πολλά στα ντραμς εξαιτίας της πείρας μου με το πιάνο. Γνώριζα μουσική και αυτό βοηθούσε πολύ. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία».
  • Πιστεύετε ότι οι ευκαιρίες για έναν ντράμερ είναι περιορισμένες σε σχέση με άλλους μουσικούς;
«Εχω γνωρίσει και ξέρω τόσο πολλούς επιτυχημένους ντράμερ στη ζωή μου ώστε πραγματικά δεν πιστεύω ότι ισχύει κάτι τέτοιο. Μάλλον λόγω της θέσης του στις συναυλίες φαίνεται ο ρόλος του υποδεέστερος, δεν είναι όμως καθόλου. Οι ντράμερ πλέον γράφουν μουσική και αυτό έχει αλλάξει τα δεδομένα».
  • Εχετε την εντύπωση ότι οι μουσικοί δεν πειραματίζονται πλέον όπως στη δεκαετία του 1960 και βολεύονται σε πιο ασφαλείς δρόμους;
«Είναι στη φύση του ανθρώπου ο πειραματισμός και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Εκεί που τα πράγματα είναι συντηρητικά είναι στην πολιτική και φυσικά δεν είναι καθόλου ευχάριστα. Είναι η πρώτη φορά ίσως που συνειδητοποιούμε ότι, αν δεν κάνουμε κάτι ο καθένας μας ξεχωριστά, δεν πρόκειται να υπάρξει βελτίωση και αλλαγή». - Τι θα παίξετε στην Ελλάδα; «Ανυπομονώ να παίξω στην Ελλάδα. Εχω βρεθεί πριν από μερικά χρόνια και η σύζυγός μου θέλει από καιρό να κάνουμε διακοπές εκεί. Αυτό που θυμάμαι είναι το κοινό που ήταν πολύ θερμό και γνώριζε πολύ καλά το πρόγραμμα. Το πρόγραμμα θα περιέχει πολλές νέες συνθέσεις με το συγκρότημά μου αλλά και παλιές προσαρμοσμένες στον νέο ήχο μου».

Ο Τζακ ΝτεΤζονέτ εμφανίζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 8 Νοεμβρίου και στο Βελλίδειο Μέγαρο στη Θεσσαλονίκη στις 9 Νοεμβρίου.

No comments: