Friday, October 17, 2008

Από την Κύπρο στην κορυφή του κόσμου με ένα πιάνο

ΙΣΜΑ ΤΟΥΛΑΤΟΥ, ΤΟ ΒΗΜΑ, Σάββατο, 18 Οκτωβρίου 2008
Φωτογραφία
Ο κύπριος πιανίστας Μαρτίνος Τιρίμος. Οπως εκτιμά, σε αντίστοιχες δύσκολες οικονομικά περιόδους στο παρελθόν το πρώτο πράγμα το οποίο «υπέφερε» ήταν η Τέχνη και ελπίζει ότι τώρα όλα θα είναι διαφορετικά
Μιλώντας για το επικείμενο ρεσιτάλ του στο Μέγαρο, στο πλαίσιο της δημοφιλούς σειράς «Μεγάλοι Ερμηνευτές», ο κύπριος πιανίστας Μαρτίνος Τιρίμος δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του για τη νέα αυτή εμφάνισή του στην Αθήνα και κατ΄ επέκταση τη δυνατότητά του να έρθει σε επαφή με το φιλόμουσο κοινό της πρωτεύουσας. Καίτοι μονίμως εγκατεστημένος στο Λονδίνο από τα πρώτα εφηβικά του χρόνια - όσο μονίμως μπορεί βεβαίως να ζει κάπου ένας καλλιτέχνης με πραγματικά διεθνή καριέρα αφού οι επαγγελματικές υποχρεώσεις του συνεπάγονται διαρκή κίνηση- εξακολουθεί να μιλάει τα ελληνικά με εντυπωσιακή άνεση. «Προσπαθώ να συντηρώ την επαφή μου με τη γλώσσα βασικά μέσω του διαβάσματος» σχολιάζει χαρακτηριστικά ο ίδιος για να προσθέσει την επόμενη στιγμή: «Τα ελληνικά,πέραν του ότι είναι μια υπέροχη γλώσσα,ταυτόχρονα προσφέρουν τη δυνατότητα σε κάποιον να εκφραστεί με απίστευτη ακρίβεια και από την άποψη αυτή διατηρούν το στοιχείο της μοναδικότητας». Αναφερόμενος στο πρόγραμμα του ρεσιτάλ, ο Μ. Τιρίμος λέει ότι αναμφίβολα πρόκειται για υπέροχη μουσική. Ειδικότερα ο Σούμπερτ, με τον οποίο θα αρχίσει η βραδιά (τους Οκτώ Χορούςαπό το έργο D 365 και τη Σονάτα αρ. 21

σε σι ύφεση, D960) είναι ένας συνθέτης με τον οποίο ο ίδιος έχει ιδιαίτερη σχέση και δη από πολύ νεαρή ηλικία. Στο πλαίσιο της τω όντι πλούσιας δραστηριότητάς του σε ολόκληρο τον κόσμο- έχει συνεργαστεί με τις μεγαλύτερες ορχήστρες και αρχιμουσικούς, δραστηριοποιείται και ο ίδιος ως διευθυντής ορχήστρας, ενώ έχει να επιδείξει και πολύ εντυπωσιακή δισκογραφική δραστηριότητα- πριν από μερικά χρόνια ο Τιρίμος επιμελήθηκε την κριτική έκδοση «Σονάτες για πιάνο του Σούμπερτ» του οίκου Wiener Urtext σε τρεις τόμους, όπου επίσης συμπλήρωσε τα ημιτελή μέρη με βάση τις σημειώσεις του συνθέτη.

Αναφορικά με τη Φαντασία σε ντο, έργο 17 του Σούμαν, ο καλλιτέχνης τη χαρακτηρίζει «πραγματικό αριστούργημα της ρομαντικής περιόδου». Ο ίδιος εξηγεί: «Πρόκειται για έργο που γράφτηκε σε μια δύσκολη περίοδο για τον συνθέτη.Ηταν το διάστημα εκείνο κατά το οποίο είχαν πάρει μακριά του την αγαπημένη του Κλάρα και δεν μπορούσε να τη δει.O Σούμαν είχε φτάσει σε κατάσταση κατάθλιψης.Αυτό το έργο λοιπόν ξεχειλίζει από αγάπη...». Με θερμά λόγια μιλάει εξάλλου ο Μ. Τιρίμος και για τα τρία «Τραγούδια δίχως λόγια» του Περικλή Κούκου τα οποία συμπληρώνουν το πρόγραμμα του ρεσιτάλ και θα ακουστούν σε πρώτη εκτέλεση, αποτελώντας παραγγελία του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Πρόκειται για τα κομμάτια με τίτλους «Ανοιχτομάτης ύπνος», «Ληρολογήματα» και «Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές», βασισμένα σε ποίηση του Αγγελου Σικελιανού το πρώτο και του Γιώργου Σεφέρη τα δύο επόμενα.

Ζώντας στο Λονδίνο, μια πόλη την οποία πολλοί θεωρούν την ευρωπαϊκή πρωτεύουσα της μουσικής, πώς βλέπει αλήθεια ο Μ. Τιρίμος τις προοπτικές της Τέχνης στο πλαίσιο της παρούσας, δύσκολης οικονομικής συγκυρίας; «Σε αντίστοιχες περιόδους στο παρελθόν το πρώτο πράγμα το οποίο “υπέφερε” ήταν η Τέχνη» λέει και συνεχίζει: «Δυστυχώς οι κυβερνήσεις δεν αντιλαμβάνονται την πολυτιμότητά της.Ας ελπίσουμε αυτή τη φορά να είναι τα πράγματα διαφορετικά...» .

Το ρεσιτάλ του Μαρτίνου Τιρίμου δίνεται απόψε (στις 20.30) στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής του Μεγάρου. Τη σειρά «Μεγάλοι Ερμηνευτές» στηρίζει με χορηγία της η Geniki Βank.

No comments: