Saturday, May 29, 2010

Το αγροτόπαιδο που έγινε ποιητής

Το αγροτόπαιδο που έγινε ποιητής
  • Μπαλάντες που έγραψε και τραγούδησε, όπως οι «Blowin’ in the Wind» και «The Times They Are a-Changin», χαράχτηκαν στο συνειδητό κάθε φαν της ροκ μουσικής για τον αντικομφορμιστικό τους χαρακτήρα. Τι λέμε τώρα; Χωρίς τον Ντίλαν η σχέση ροκ, κοινωνίας και πολιτικής, αν υπήρχε, θα ήταν εντελώς ακίνδυνη. Απόψε ο «τροβαδούρος» της συνειδητοποιημένης Αμερικής, που συστήθηκε στον υπόλοιπο κόσμο τη δεκαετία του ‘60, θα εμφανιστεί στην Αθήνα. Στο «Terra - Vibe Park» (Μαλακάσα, στο 37ο χιλιόμετρο Εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας).

  • Κατά μία έννοια ο Ντίλαν ήταν τυχερός. Το 1961, από την «ακριτική» για τις ιδέες του Ντακότα βρέθηκε στη Νέα Υόρκη. Εκεί έγινε ένα με τους «μπιτ» ποιητές. Εκεί φόρεσε για πρώτη φορά μαύρα ρούχα, από άποψη. Εκεί άρχισε να γράφει σουρεαλιστικούς στίχους που κατέκριναν το αμερικανικό κατεστημένο. Εναν χρόνο αργότερα ο Μπομπ Τσίμερμαν, το πραγματικό όνομα αυτού που αναγνωρίζουμε ως Μπομπ Ντίλαν, κυκλοφόρησε το πρώτο, ομώνυμο, άλμπουμ του.
  • Δουλειά που δεν είδε φως στις κορυφές των τσαρτ, αλλά γνωστοποίησε σε ψυλλιασμένους ακροατές και κριτικούς πως ήταν το μέλλον της φολκ μουσικής. Ο Ντίλαν έχει δηλώσει: «Εκείνη την περίοδο όλοι τρελαίνονταν με το ροκ εν’ ρολ. Για μένα, τότε, εκείνη η μουσική δεν ήταν αρκετή να χωρέσει το όραμά μου». Η καριέρα του Ντίλαν είναι πλέον 49 ετών. Εως σήμερα έχει κυκλοφορήσει 34 στούντιο άλμπουμ. 13 ζωντανά ηχογραφημένα άλμπουμ. 14 ανθολογίες με τα σημαντικότερα κομμάτια της πορείας του. Εως σήμερα έχει βραβευτεί με 11 αγαλματίδια «Γκράμι». Με ένα Οσκαρ. Με μία «Χρυσή Σφαίρα». Η ποίησή του έγινε μάθημα σε πανεπιστήμια των Η.Π.Α. Καθόλου άσχημα για ένα αγροτόπαιδο με εβραϊκή καταγωγή, που οι γονείς του έφτασαν στις Η.Π.Α. κυνηγημένοι από αντισημιτικό πογκρόμ το 1902 στη Ρωσία.
  • Το τελευταίο άλμπουμ του Ντίλαν είχε τον τίτλο «Τogether Through Life» και κυκλοφόρησε στις 28 Απριλίου 2008. Εφτασε στην πρώτη θέση των τσαρτ Η.Π.Α. και Αγγλίας. Επιτυχία αρκετή να πυροδοτήσει ένα νέο φιλολογικό κύμα γύρω από τις ικανότητές του. Τι και αν ο ίδιος είχε δηλώσει στα μέσα της δεκαετίας του ‘60: «Μου φαινόταν αδιανόητο όταν συνειδητοποίησα ότι είχα αρχίσει να γίνομαι διάσημος. Απλά έπαιζα τη μουσική μου. Τίποτε άλλο». Είναι φανερό. Η αγορά δεν σέβεται την οδηγία του. Τον ακούει γιατί τον λατρεύει. Αυτό είναι όλο.
ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ CORPORATION, ΠΡΑΪΣΝΕΡ ΚΑΙ ΖΑΝ ΜΙΣΕΛ ΖΑΡ
  • Απόψε, στο «Θέατρο Βράχων», θα εμφανιστούν οι ελέκτρο - λάουντζ και πολιτικά «ορθοί» Thievery Cor-poration. Η μπάντα από την Ουάσιγκτον δεν έχει έτοιμη καινούργια δουλειά. Απλά στην καλοκαιρινή της περιοδεία συμπεριέλαβε και την Αθήνα γιατί της αρέσουν οι Ελληνες. Αύριο στο «Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης» θα εμφανιστεί ο Ζμπίγκνιου Πράισνερ.
  • Ο Πολωνός και αυτοδίδακτος συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής, που κατάφερε να διαδώσει το μουσικό του στίγμα μέσα από τις συνεργασίες που είχε με τον σκηνοθέτη Κριστόφ Κισλόφσκι. Ανάμεσα στα ονόματα των συντελεστών της αυριανής συναυλίας του Πράισνερ προβάλλει και το όνομα του Μανόλη Λιδάκη. Αύριο στο «Θέατρο Γης» στη Θεσσαλονίκη και την 1η Ιουνίου στην Αθήνα στο «Κλειστό Φαλήρου - Γήπεδο Τάε Κβον Ντο» θα εμφανιστεί ο Ζαν Μισέλ Ζαρ. Ο Γάλλος που έφερε κοντύτερα στις μάζες την ηλεκτρονική μουσική.
  • Γιάννης Παναγόπουλος, ΕΘΝΟΣ

No comments: