Sunday, October 3, 2010

ΒΙΜ ΜΕΡΤΕΝΣ: Η Ελλάδα θα παίξει αβανγκάρντ ρόλο

  • Ο βέλγος συνθέτης, πιανίστας και βοκαλίστας, με το φανατικό κοινό στη χώρα μας, μιλάει για την ελληνική οικονομική κρίση αλλά και για τη νέα εποχή του απρόοπτου που θα αναστατώνει κράτη και οικογένειες

Δεν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται τη χώρα μας ο βέλγος μινιμαλιστής πιανίστας και συνθέτης Βιμ Μέρτενς, που το Σάββατο βράδυ εμφανίστηκε στο Μέγαρο.

Ο Μέρτενς μάς πρωτοσυστήθηκε ως μέλος του συγκροτήματος Soft Verdict, ενώ η σόλο δισκογραφία του αριθμεί περισσότερα από 40 CD. Στους έλληνες μουσικόφιλους έγινε γνωστός από το σάουντρακ της ταινίας του Πίτερ Γκρίναγουεϊ «Η κοιλιά του αρχιτέκτονα» και έκτοτε είναι ένας από τους πιο σταθερούς επισκέπτες μας. Δίσκοι όπως τα «For Αmusement Οnly», «Μaximizing Τhe Αudience» και «Αfter Virtue», οι οποίοι σηματοδότησαν την άνθηση του μινιμαλισμού στην Ευρώπη, αλλά και η ιδιαίτερη κόντρα τενόρο φωνή του Μέρτενς, πολλές φορές σε μια δικής του επινόησης γλώσσα, δικαιολογούν το σταθερό ενδιαφέρον του συναυλιακού κοινού.
- Ξανά στην Ελλάδα, λοιπόν, κύριε Μέρτενς;
«Ναι. Την πρώτη φορά που είχα έρθει στο Μέγαρο ήταν τη δεκαετία του 1980, λίγο μετά τα εγκαίνιά του. Εκτοτε οι εμφανίσεις μου εκεί έχουν συνδυαστεί με πολύ σημαντικά έργα αλλά και περιόδους της ζωής μου. Η εφετινή συναυλία ήταν λίγο επετειακή για τον συγκεκριμένο χώρο.. Η αλήθεια είναι ότι έχω εμφανιστεί σε τόσες ελληνικές πόλεις ώστε όλα να μου φαίνονται πολύ οικεία πλέον. Μου αρέσει το κοινό που ζητάει κάθε φορά να ακούσει αγαπημένες συνθέσεις και μου κάνει εντύπωση ότι κάθε φορά εκπλήσσεται: δεν έρχεται με τη λογική ότι θα ακούσει μια από τα ίδια. Ψάχνω άλλωστε την ευκαιρία να συνεργαστώ με μια συμφωνική ορχήστρα στην Ελλάδα, όπως έχω κάνει και σε άλλες χώρες».

- Γιατί πιστεύετε ότι αρέσετε τόσο πολύ στο ελληνικό κοινό;
«Νομίζω πως οι βοκαλισμοί μου, το είδος τραγουδιού που παρουσιάζω, έχουν κάποια κοινά με την ελληνική μουσική παράδοση».

- Πώς αρχίσατε να τραγουδάτε με αυτόν τον τρόπο;
«Ακόμη και στην αρχή της καριέρας μου, όταν η φωνή απουσίαζε παντελώς από τη μουσική μου, πολλές συνθέσεις μου τις έγραφα έχοντας κατά νου το τραγούδι. Οταν πια το τραγούδι εντάχθηκε στη μουσική μου, επειδή ακριβώς στο Βέλγιο έχουμε τρεις επίσημες γλώσσες (γαλλικά, φλαμανδικά και γερμανικά), έπρεπε να ανακαλύψω μια τέταρτη που να μην περιορίζεται στις τρεις αυτές κοινότητες του Βελγίου και κυρίως να είναι πιο “μουσική”. Μια γλώσσα που να εκφράζει ολόκληρη την Ευρώπη».

- Πριν από λίγο καιρό είχατε βρεθεί ξανά στην Ελλάδα, για διακοπές...
«Για την ακρίβεια, πριν από μερικές εβδομάδες έκανα διακοπές στην Τουρκία και από εκεί βρέθηκα στη Σάμο, την πατρίδα του Πυθαγόρα. Με ενδιαφέρει πολύ η σχέση του με τη μουσική και ο τρόπος που τη συνέδεσε με τα μαθηματικά και την αστρονομία».

- Ερχεστε βέβαια σε μια περίοδο που ελάχιστη σχέση έχει με τα μεγαλεία της αρχαιότητας.
«Σκέφτομαι πολύ τελευταία τα προβλήματα που περνά η Ελλάδα. Νομίζω ότι η χώρα σας αντιμετωπίζει σε μεγέθυνση ένα πρόβλημα που υπάρχει γενικότερα στην Ευρώπη και πως αυτή θα δείξει τον δρόμο και στις υπόλοιπες χώρες. Είναι πολύ μεγαλύτερο από την οικονομική του διάσταση και κατά κάποιον τρόπο η Ελλάδα θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο περήφανη που ηγείται αυτών των αλλαγών. Είναι ευκαιρία για την Ελλάδα και είναι ευκαιρία για την Ευρώπη».

- Σαν πολύ αισιόδοξα δεν βλέπετε τα πράγματα; Εμείς πάλι δεν το βλέπουμε καθόλου έτσι...
«Η Ελλάδα θα παίξει έναν... αβανγκάρντ ρόλο- είμαι σίγουρος γι΄ αυτό- σε αυτή την ευρωπαϊκή πολυπλοκότητα. Εχει φθάσει πλέον το τέλος της περιόδου της πιθανολογίας. Δεν μπορείς να ποντάρεις άλλο στο μέλλον πιθανολογώντας. Πλέον σε όλους τους τομείς της ζωής, στα οικονομικά, στην εκπαίδευση, στις σχέσεις, στην οικογένεια, τελειώνει η εποχή της πιθανολογίας και ξεκινά η εποχή του απροόπτου. Αυτό φυσικά αποτελεί πρόβλημα για τους Ελληνες και το ίδιο θα ισχύσει και για τους υπόλοιπους λαούς που θα ακολουθήσουν- και ας είναι δύσκολο να το αντιληφθούν σήμερα. Θα είναι μια πολύ δυναμική και ενδιαφέρουσα περίοδος, η οποία βεβαίως απαιτεί νέες ισορροπίες».

  • «ΑΝΗΚΩ ΣΕ ΜΙΑ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ»
- Οσον αφορά τις μουσικές επιλογές σας, νιώθετε να ανήκετε σε μια μειονότητα;
«Φυσικά,αλλά αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τη μουσική μου ή με το γεγονός ότι είμαι Βέλγος- Φλαμανδός για την ακρίβεια.Με αφορά με μια γενικότερη έννοια: βρισκόμαστε σε μια σημαντική περίοδο εξέλιξης της ανθρωπότητας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκεσαι αρκετά βήματα πίσω από αυτά που θα ακολουθήσουν τα επόμενα 30 ή 40 χρόνια.Καθήκον μου είναι να...μουσικοποιώ οτιδήποτε σχετικό με την ανθρώπινη ύπαρξη, όλες τις παραμέτρους που καθορίζουν την πορεία της. Και πάλι όμως θα χρειαστώ τόσο χρόνο ώστε,όταν θα έχω τελειώσει,ακόμη πίσω θα βρίσκομαι... Υπό αυτή την έννοια,ναι,αποτελώ μειονότητα.Γι΄ αυτό και θεωρώ τις επισκέψεις στη χώρα σας αναγκαίες έτσι ώστε να χρησιμοποιώ τα εργαλεία που υπάρχουν από την αρχαιότητα για να εξελίσσω τη μουσική μου».

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=34&artid=358217&dt=03/10/2010#ixzz11ItIuN2U

No comments: