Thursday, October 28, 2010

Κάουντ Μπέιζι: Η μακροβιότερη τζαζ ορχήστρα του κόσμου

  • Η σουίνγκ μπάντα του θρυλικού πιανίστα Κάουντ Μπέιζι, σχηματισμένη το 1936, έρχεται για συναυλίες στην Ελλάδα

ΣΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ | Πέμπτη 28 Οκτωβρίου 2010

O Κάουντ Μπέιζι μπορεί να μην έφθασε ποτέ τα δυσθεώρητα ύψη του Ντιουκ Ελινγκτον, η ορχήστρα του όμως υπήρξε η... ζωντανή επιτομή του σουίνγκ και επηρέασε δεκάδες «αδελφές» λευκές μπάντες, όπως εκείνες του Αρτι Σο ή του Μπένι Γκούντμαν. Γεννημένος πριν από τη γέννηση της τζαζ, ο πιανίστας Κάουντ Μπέιζι, έχοντας την ικανότητα να επιλέγει τους πλέον κατάλληλους μουσικούς, ώθησε την τζαζ και ιδίως το σουίνγκ - το οποίο υπηρέτησε όσο κανένας άλλος- σε νέες κατευθύνσεις.

Αν δεν είχε φύγει από τη ζωή εδώ, σήμερα ο Κάουντ Μπέιζι θα υπερηφανευόταν για τη δημιουργία της μακροβιότερης τζαζ μπάντας στην ιστορία αυτού του μουσικού είδους, καθώς η ορχήστρα του όχι μόνο δεν έπαψε να υπάρχει μετά τον θάνατό του το 1984, αλλά ανανέωσε το ενδιαφέρον του κοινού για το είδος, δίνοντας ατέλειωτες συναυλίες και εντάσσοντας κατά καιρούς στο δυναμικό της πολύ σπουδαία ονόματα.

Ευρισκόμενος στο 1927 στο Κάνσας Σίτι με αφορμή μια σειρά εμφανίσεων ως μέλος του συγκροτήματος Βlue Devils, ο Κάουντ Μπέιζι πολύ γρήγορα έγινε μέλος της... αντίπαλης μπάντας, εκείνης του Μπένι Μότεν. Ετσι, τη μαγιά για την πρώτη μορφή της Count Βasie Οrchestra (1936), η οποία αριθμούσε εννέα μέλη, απετέλεσαν εξαιρετικοί μουσικοί από το σχήμα του Μότεν, όπως ο τρομπετίστας Οραν Πέιτζ και ο μάστερ του άλτο σαξοφώνου Λέστερ Γιανγκ.

Η πρώτη ηχογράφηση της ορχήστρας πραγματοποιήθηκε το 1937. Υπεύθυνος για το συμβόλαιο με την εταιρεία Decca ήταν ο σπουδαίος μουσικοκριτικός και παραγωγός Τζον Χάμοντ. Αυτός της άνοιξε τον δρόμο για εμφανίσεις στη Νέα Υόρκη προσθέτοντας τέσσερα ακόμη μέλη στο σχήμα. Τα δημοσιεύματα της εποχής με αφορμή τις εμφανίσεις στο θρυλικό Roseland Βallroom έκαναν λόγο για μια σουίνγκ μπάντα«φωτιά», με το χάρισμα να ενώνει τα διαφορετικά ακούσματα της Ανατολικής και της Δυτικής Ακτής, αλλά και να αναδεικνύει τις διαφορές τους- ιδίως απέναντι στις πολύπλοκες ενορχηστρώσεις του Ντιουκ Ελινγκτον. Κομμάτια όπως τα «Οne Ο΄ Clock Jump», «Jumpin΄ Αt Τhe Woodside» και «Roseland Shuffle» χάρισαν, στα τέλη της δεκαετίας του 1930, τεράστια φήμη στην Count Βasie Οrchestra- όχι μόνο στις ΗΠΑ αλλά και σε ολόκληρο τον πλανήτη. Η έναρξη του Β΄ Παγκoσμίου Πολέμου βρήκε την μπάντα με απώλειες, καθώς μουσικοί-«κλειδιά» όπως ο ντράμερ Τζο Τζόουνς και ο σαξοφωνίστας Λέστερ Γιανγκ έφυγαν, δίνοντας τη θέση τους σε ταλαντούχους μουσικούς, όπως ο Μπάντι Ριτς και ο Πολ Γκονσάλβες. Ο μουσικολόγος Γκάνθερ Σούλερ έχει ισχυριστεί ότι με την έξοδο του Τζόουνς η Count Βasie Οrchestra έχασε τον φίνο και χαλαρό ήχο που τη χαρακτήριζε, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι ο λουσάτος ήχος που απέκτησε ήταν απαραίτητος για να βαδίσει στη νέα εποχή.

Ο περιορισμός των ηχογραφήσεων από το 1942 ως το 1944 είχε αποτέλεσμα το σχήμα να αντιμετωπίσει οικονομικές δυσκολίες. Τελικώς ο Κάουντ Μπέιζι αναγκάστηκε να αναστείλει τις δραστηριότητές του από το 1950 ως το 1952. Η συνέχεια όμως υπήρξε ακόμη πιο ενδιαφέρουσα, αφού στην ανανεωμένη μπάντα, η οποία περιόδευε τακτικά σε ολόκληρη την Αμερική αλλά και στην Ευρώπη και στην Ιαπωνία, συμμετείχαν πλέον και μεγάλα αστέρια του τραγουδιού, όπως ο Τζο Γουίλιαμς, ο Φρανκ Σινάτρα και η Ελα Φιτζέραλντ. Τα άλμπουμ-ορόσημα για τον ήχο του Μπέιζι και της ορχήστρας του όπως αυτός εξελίχθηκε στο πέρασμα του χρόνου είναι τα «Αpril Ιn Ρaris» και «Βasie plays Ηefti» καθώς και τα «Sinatra- Βasie: Αn Ηistoric Μusical First» και «Εlla and Βasie!» που ακολούθησαν. Ο θάνατός του το 1984 κλυδώνισε, όπως ήταν αναμενόμενο, τη δυναμική της μπάντας, σύντομα όμως αυτή κέρδισε εκ νέου τον σεβασμό των φίλων του Μπέιζι εμπλουτιζόμενη με μουσικούς όπως ο Κλάρενς Μπανκς , ο Τζον Γουίλιαμς αλλά και η εξαιρετική τραγουδίστρια Κάρμεν Μπράντφορντ.

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ 
Η Count Βasie Οrchestra εμφανίζεται την Κυριακή 31 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και την Τρίτη 2 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης). 
Θεσσαλονίκη: Ωρα έναρξης 21.00. Τιμές εισιτηρίων 60, 50, 40, 30, 25 (φοιτητικό) ευρώ. Προπώληση στα εκδοτήρια του Μεγάρου Μουσικής, πληροφορίες τηλ. 2310 895.938, 2310 895.939. 

Αθήνα: Τιμές εισιτηρίων 80, 60, 50, 35, 25 (φοιτητικό) ευρώ. Προπώληση στα ταμεία του Μεγάρου και Ομήρου 8, Δευτέρα- Παρασκευή 10.00-16.00, τηλ. 210 7282.333, www.megaron.gr.

No comments: