Sunday, October 18, 2009

«Καλό δεν είναι το έντεχνο, αλλά το διαχρονικό»

  • «Ηταν δική μου ιδέα», λέει ο Δημήτρης Μητροπάνος για τη συνεργασία του με την Πέγκυ Ζήνα στην «Ιερά Οδό». Μιλούν για τα κριτήρια της καλλιτεχνικής τους συνάντησης, την οικονομική κρίση και τις «δύο όχθες» του τραγουδιού
Ας έρθουν να δουν το αποτέλεσμα και μετά να κρίνουν αν με πάει ένα βήμα παραπάνω, παρακάτω ή πιο πλάι...
Ας έρθουν να δουν το αποτέλεσμα και μετά να κρίνουν αν με πάει ένα βήμα παραπάνω, παρακάτω ή πιο πλάι...

Ομολογώ πως όταν έμαθα πως ο Δημήτρης Μητροπάνος θα βρεθεί κάτω από την ίδια μουσική στέγη με την Πέγκυ Ζήνα, αιφνιδιάστηκα, είχα τις αμφιβολίες μου. Δεν ξέρω ακόμη πώς θα δέσουν οι δυο τους στη σκηνή, αυτό θα το δούμε στις 30 του μήνα που κάνουν πρεμιέρα στην «Ιερά Οδό». Αυτό που κατάλαβα όμως έχοντάς τους απέναντι μου, στον ίδιο καναπέ, είναι ότι οι δυο τους τα βρίσκουν. Και καλλιτεχνικά και προσωπικά. Είδα έναν Μητροπάνο σίγουρο για την επιλογή της Πέγκυς Ζήνα, η οποία ήταν καθαρά δική του επιλογή. Είδα μια Πέγκυ Ζήνα να συμπεριφέρεται σαν μαθήτρια σε δάσκαλο, με σεβασμό αλλά και ενθουσιασμό να μάθει και να κατακτήσει καινούργια πράγματα. Είδα δυο ανθρώπους που με τον τρόπο του ο καθένας, αγαπούν πολύ αυτό που κάνουν. Και αυτό είναι βασικό συστατικό μιας επιτυχημένης συνεργασίας.

Θα ήθελα έπειτα από πολλά χρόνια να ανήκω στους τραγουδιστές που δεν ήταν διάττοντες αστέρες, που ήρθαν, έγιναν μόδα και έφυγαν
Θα ήθελα έπειτα από πολλά χρόνια να ανήκω στους τραγουδιστές που δεν ήταν διάττοντες αστέρες, που ήρθαν, έγιναν μόδα και έφυγαν
  • Πρώτα απ’ όλα είμαι πολύ περίεργη να μάθω ποιος είχε την ιδέα γι’ αυτήν τη συνεργασία;

Δημήτρης Μητροπάνος: Ηταν δική μου η ιδέα. Δεν είχε καμία σχέση με τον επιχειρηματία του χώρου. Δεν υπήρχε περίπτωση να μου επιβάλει κάποιος άλλος τι να κάνω. Ηταν καθαρά δική μου επιλογή. Εγώ το ήθελα κι αυτό έγινε.

Πέγκυ Ζήνα: Για μένα αυτή η συνεργασία ήταν ένα πολύ μεγάλο όνειρο που είχα. Από αυτά τα δώρα που περιμένεις να στα χαρίσει κάποια στιγμή ο χρόνος, δικαιώνοντας τη δουλειά σου και τις προσπάθειές σου. Και το μόνο που είχα να κάνω ήταν αρχικά να νιώσω πολύ μεγάλη τιμή κι έπειτα να δεχτώ με μεγάλη χαρά.

  • Κάποιοι αναρωτιούνται τι κοινό μπορεί να έχει ο Δημήτρης Μητροπάνος με την Πέγκυ Ζήνα;

Δ.Μ.: Οι συνεργασίες δεν έχουν να κάνουν με τα κοινά στοιχεία. Δηλαδή ποιον να πάρω, κάποιον που να μοιάζει σε μένα και να προσπαθεί να κάνει εμένα; Αυτό δεν έχει κανένα ενδιαφέρον. Το βασικό είναι ότι για μένα η Πέγκυ είναι μια λαϊκή τραγουδίστρια. Και μέσα από τη μικρή επαφή που είχαμε μέχρι τώρα, στις πρόβες μας, πιστεύω ότι έχω δικαιωθεί. Αυτό ήθελα, μια καλή λαϊκή τραγουδίστρια. Από κει και πέρα πιστεύω πως η Πέγκυ έχει δυνατότητες να πει πολλά πράγματα. Το βασικό είναι πως της αρέσει αυτό που κάνει, που για μένα είναι το πιο σημαντικό. Υπάρχει διάθεση, υπάρχει κέφι και κάτι επίσης πολύ βασικό: δεν προτάσσει το «εγώ». Δείχνει πως είναι εδώ για να δουλέψει και ότι κάθε μέρα μαθαίνει. Αυτό είναι μεγαλείο και ή το ‘χεις ή δεν το ‘χεις.

Π.Ζ.: Εγώ το πρώτο που αισθάνθηκα όταν μου έγινε η πρόταση, ήταν πολύ μεγάλη χαρά. Μου δημιουργήθηκε, όμως, και ένα μικρό άγχος γιατί δεν είχα γνωρίσει προσωπικά τον Δημήτρη. Και κάπου υπάρχει ο φόβος αν θα τα καταφέρεις να δουλέψεις με έναν μεγάλο δάσκαλο, αν θα μπορέσεις να αντεπεξέλθεις. Πάντα όταν δουλεύεις με έναν πολύ μεγάλο καλλιτέχνη, νιώθεις σαν να ξεκινάς από την αρχή. Αυτό, όμως, είναι ένα άγχος που μου αρέσει γιατί είναι δημιουργικό άγχος, παίζεις σε ένα γήπεδο που δεν έχεις ξαναπαίξει και πρέπει να αποδείξεις αν επί της ουσίας είσαι καλός.

  • Τι απαντά ο Δημήτρης Μητροπάνος σε εκείνους που θεωρούν ότι αυτή η συνεργασία, καλλιτεχνικά, δεν αποτελεί για εκείνον ένα βήμα μπροστά, το αντίθετο μάλιστα;

Δ.Μ.: Ο καθένας κάνει τις επιλογές του. Το τι λένε ή θα πούνε, δεν με νοιάζει. Ας έρθουν να δουν το αποτέλεσμα και να κρίνουν αν με πάει ένα βήμα παραπάνω, παρακάτω ή πιο πλάι... Αυτήν τη στιγμή εγώ δεν έχω να πω τίποτα πάνω σε αυτό. Το αποτέλεσμα θα τα πει όλα.

  • Εδώ και πολλά χρόνια πάντως οι επιλογές σας, όσον αφορά τις συνεργασίες σας, κινούνταν σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Γιατί επιλέξατε τώρα να κάνετε αυτήν την υπέρβαση;

Δ.Μ.: Δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος που συνέβη αυτό τη δεδομένη στιγμή. Πάντα έχω κάποιες σκέψεις στο μυαλό μου και κάποια στιγμή καταλήγω στο τι θέλω να κάνω. Κατ’ αρχάς είχα να δουλέψω με γυναίκα τόσα χρόνια. Σε λίγο θα έλεγαν πως είμαι και μισογύνης (γέλια)... Πέρα από τα αστεία τώρα υπάρχουν κάποια πράγματα που σου μένουν. Εμένα η φωνή της Πέγκυς πάντα μού έκανε κάτι. Μια φορά θυμάμαι, πριν τέσσερα - πέντε χρόνια, έγραφε η Πέγκυ στο στούντιο λίγο πριν από μένα. Εγώ καθόμουν στο σαλόνι και άκουσα μια τραγουδίστρια να λέει ένα πολύ ωραίο κομμάτι. Αναρωτήθηκα αν τραγουδάει η Πέγκυ, γιατί το τραγούδι ήταν τελείως εκτός του ρεπερτορίου της. Από τότε και μετά κάτι άρχισε να με τρώει. Σκέφτηκα πως εδώ κάτι γίνεται. Κάποια άλλη στιγμή συζητούσαμε με τον Πασχάλη Τερζή και μου λέει: «Η Πέγκυ είναι πολύ μεγάλη τραγουδίστρια». Και αυτή η άποψη μέτρησε πολύ για μένα.

  • Ποια είναι τα καλλιτεχνικά κριτήρια που υπάρχουν πίσω απ’ αυτήν τη συνεργασία και πόσο βαραίνει η εμπορική της πλευρά;

Δ.Μ.: Ολοι θέλουν να έχουν κόσμο, όλοι θέλουν να έχουν επιτυχία, αλλά ο καθένας βάζει τα όριά του, μέχρι πού μπορεί να φτάσει δηλαδή για να τα πετύχει αυτά. Δεν θεωρώ ότι στήνοντας το πρόγραμμα, με τη βοήθεια της Μαργαρίτας Μυτηλιναίου, ο σκοπός μας ήταν να φέρουμε πολύ κόσμο. Ο στόχος μας είναι με αυτό το πρόγραμμα να περάσουν καλά αυτοί που θα έρθουν. Σε κάποιους θα αρέσει, σε κάποιους δεν θα αρέσει, τι να κάνουμε... Εμείς αγαπάμε κάτι, πιστεύουμε σε κάτι και αυτό θα κάνουμε, χωρίς εκπτώσεις. Αλλη η δουλειά η δική μας και άλλη του επιχειρηματία.

  • Τα τελευταία χρόνια δίνετε την εντύπωση πως προσπαθείτε σκληρά να γίνεται αποδεκτή από το «έντεχνο» μουσικό περιβάλλον. Αλήθεια είναι τόσο σημαντικό αυτό για σας;

Π.Ζ.: Η ανάγκη μου είναι να καταφέρω να γίνω διαχρονική. Και αυτό γίνεται με καλά τραγούδια και καλές συνεργασίες, που το ένα φέρνει το άλλο. Θα ήθελα ύστερα από πολλά χρόνια να ανήκω στους τραγουδιστές που δεν ήταν διάττοντες αστέρες, που ήρθαν, έγιναν μόδα και έφυγαν.

  • Παρ’ όλα αυτά έχει δημιουργηθεί στο παρελθόν μια ένταση ανάμεσα σε εσάς και εκπροσώπους του έντεχνου με αρνητικά σχόλια και από τις δύο πλευρές. Εχετε μετανιώσει για κάποια πράγματα που έχετε πει;

Π.Ζ.: Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, όταν εκνευρίζεσαι ή νιώθεις αδικημένος, με τον τρόπο που αντιδράς μπορεί να χάσεις το δίκιο σου. Δεν θεωρώ ότι δεν είχα δίκιο, ίσως όμως, κάποια στιγμή, να βγήκε έτσι προς τα έξω που να το έχασα. Δεν ήταν δηλαδή ο τρόπος σωστός. Αυτό είναι κάτι επικίνδυνο που μπορεί να σου συμβεί όταν εκτίθεσαι στα ΜΜΕ. Και κάτι που ζηλεύω σε αυτόν τον χώρο, τον πιο ποιοτικό, είναι το ότι δεν εκτίθενται πολύ. Και θα προσπαθήσω να το κάνω κι εγώ, με καμία διάθεση έπαρσης φυσικά, αλλά γιατί πάρα πολλές φορές μέσα από τα ΜΜΕ μπορείς να εκτεθείς και να μην εκφράσεις σωστά ακόμα και το παράπονό σου, ακόμα και το δίκιο σου.

  • Πόσο σας έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση; Υπάρχουν μειώσεις στα νυχτοκάματα;

Δ.Μ.: Φυσικά και μας επηρεάζει. Εμείς δεν ζούμε σε αυτόν τον τόπο; Ολοι είμαστε υποχρεωμένοι να προσαρμοστούμε.

Π.Ζ.: Στον δικό μας τον χώρο η κρίση έχει περισσότερο φανεί από το γεγονός ότι δουλεύουμε πια τρεις ημέρες, κάποιοι και διήμερα.

«ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΑΣ ΤΙΜΩΡΗΘΕΙ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΠ’ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΑΝ ΤΟΣΑ ΛΕΦΤΑ»
  • Τις προηγούμενες ημέρες είχαμε αλλαγή πολιτικού σκηνικού στη χώρα μας. Είστε αισιόδοξοι, πιστεύετε πως τα πράγματα θα πάνε καλύτερα;

Δ.Μ.: Αυτήν την αλλαγή σκηνικού την έχουμε ξαναζήσει και το ‘81. Ο κόσμος απηύδησε και ήθελε κάτι άλλο. Το κακό είναι πως όπως τότε, έτσι και τώρα οι περισσότεροι επέλεξαν ανάμεσα σε δύο. Αν θα μάθουμε ποτέ στην Ελλάδα ότι δεν μπορεί να κυβερνούν αιώνια δύο κόμματα και πως οι συνεργασίες κομμάτων δεν είναι κακό, ίσως να γίνει κάτι. Οι αυτοδυναμίες είδαμε πού μας οδήγησαν. Μήπως να δοκιμάσουμε και κάτι άλλο; Κι επιτέλους ας τιμωρηθεί και κάποιος απ’ όλους αυτούς που έφαγαν τόσα λεφτά. Να μάθουμε κι εμείς ποιοι είναι...!

Δεν υπάρχουν δημιουργοί...
  • Να συμπεράνω πως και οι δύο δεν συμφωνείτε με τον διαχωρισμό του τραγουδιού σε δύο όχθες;

Δ.Μ.: Φυσικά και δεν συμφωνώ. Δηλαδή δεν κατάλαβα οι μισοί είναι έντεχνοι και οι άλλοι είναι άτεχνοι; Με αυτήν τη λογική ο Τσιτσάνης και ο Ζαμπέτας ήταν άτεχνοι. Ελεος. Οτι υπάρχουν άνθρωποι που έχουν σπουδάσει μουσική και αυτοδίδακτοι, αυτό ναι, να το δεχτώ. Ούτε τίθεται θέμα ποιοτικού τραγουδιστή. Υπάρχουν τραγουδιστές με καταπληκτική φωνή που έκαναν λάθος επιλογές. Το βασικότερο, όμως, είναι ότι περνάμε μια βαθιά κρίση σε ό,τι αφορά τους δημιουργούς. Εκεί είναι το μεγάλο πρόβλημα. Οι τραγουδιστές χωρίς τους δημιουργούς δεν μπορούν να πάρουν το τραγούδι στα χέρια τους.

Π.Ζ.: Εγώ δεν αποδέχομαι τον όρο έντεχνο. Το καλό για μένα ταυτίζεται με το διαχρονικό. Αυτό, όμως, που με στενοχωρεί πάρα πολύ είναι το ότι υπάρχουν πολλά καλά τραγούδια που δεν παίζονται στα ραδιόφωνα. Ο προσεγμένος στίχος σήμερα κρίνεται από κάποιους βαρετός.

ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΑΝΑ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ
  • Εσείς κ. Ζήνα είχατε δηλώσει πριν από το καλοκαίρι ότι φέτος δεν θα δουλέψετε για προσωπικούς λόγους. Η πρόταση του Δημήτρη Μητροπάνου σάς έκανε να αλλάξετε γνώμη. Αυτό σημαίνει ότι για σας η καριέρα προηγείται;

Π.Ζ.: Δεν μπορώ να πω ότι προηγείται η καριέρα. Προτεραιότητες βάζω ως άνθρωπος, απλώς όταν έγινε η πρόταση μου ήρθε στο μυαλό αυτό που λένε πως όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια, ο Θεός γελάει. Γιατί όταν σου έρχεται μια τέτοια πρόταση και αγαπάς αυτό που κάνεις, δεν μπορείς να πεις όχι. Επειτα σκέφτηκα πως δεν μου υπέγραψε κανείς συμβόλαιο πως αν κάτσω να ξεκουραστώ μια σεζόν θα ολοκληρώσω την οικογένειά μου με τον ερχομό ενός παιδιού. Ενα παιδάκι είναι ούτως ή άλλως στα πλάνα μου γιατί νιώθω ότι είμαι στη φάση να το κάνω, είμαι στην ηλικία να το κάνω, το θέλω. Οταν θα έρθει, λοιπόν, αυτό το παιδάκι, φυσικά και δεν θα δουλέψω. Αυτήν την καλλιτεχνική ευκαιρία, όμως, δεν θα την έχανα με τίποτα. Αγαπάω πάρα πολύ το λαϊκό τραγούδι και ο Δημήτρης Μητροπάνος είναι ένας άνθρωπος που το έχει υπηρετήσει τόσα χρόνια, είναι ένας από τους δασκάλους μου από τη στιγμή που αποφάσισα ότι θέλω να γίνω τραγουδίστρια. Και είναι πάρα πολύ σημαντικό για μας τούς νεότερους να μας προτείνουν τόσο σπουδαίοι καλλιτέχνες. Αυτό σε πάει δέκα βήματα μπροστά.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΥΚΑ, ΕΘΝΟΣ, 18/10/2009

No comments: