Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
Πρώτο στοιχείο για το πώς θα κυλήσει το διήμερο Παρασκευής και Σαββάτου στο Gazarte, όπου και εμφανίζεται ο Μάνου Ντιμπάνγκο, το όνομα του παλιού του συγκροτήματος: African Jazz. Δεύτερο στοιχείο, το πασίγνωστο κομμάτι του «Soul Makossa». Χορός μέχρι τελικής πτώσεως, με άλλα λόγια. Και τρίτο, αυτό που μας λέει ο ίδιος ο Μάνου Ντιμπάνγκο από το τηλέφωνο. «Στις συναυλίες μου δεν παίζω για μένα, αλλά για το κοινό. Θέλω τη χαρά που νιώθω όταν βρίσκομαι on stage να τη μεταφέρω στον κόσμο».
«Νιώθω περήφανος που βλέπω σήμερα όλα αυτά τα μεγάλα ταλέντα της Αφρικής», μας λέει ο Ντιμπάνγκο, που άνοιξε από τη δεκαετία του '60 τον δρόμο σε πολλούς νέους Αφρικανούς |
Καταλαβαίνουμε λοιπόν τι θα λάβει χώρα στο κλαμπ της οδού Βουτάδων, στο Γκάζι, τις δύο αυτές νύχτες. Κάποιοι βέβαια διατηρούν αμφιβολίες για την αξία τού Μάνου Ντιμπάνγκο. Μόνο το Soul Makossa άφησε εποχή, υποστηρίζουν. Δεν ξέρω αν έχουν δίκιο ή άδικο, ποιος μπορεί να το πει αυτό άλλωστε, ωστόσο πρόκειται για Αφρικανό καλλιτέχνη. Και μην ξεχνάμε πως συνήθως οι Αφρικανοί μουσικοί είναι γεμάτοι ρυθμό και ένταση. Κάτι που βγαίνει στις συναυλίες τους είτε είναι νέοι είτε εβδομηνταπεντάρηδες (!) όπως ο Μάνου Ντιμπάνγκο.
Τον ρώτησα, ευγενικά εννοείται, για το πώς και βρίσκεται ακόμα on the road. «Είμαι τυχερός γιατί η δουλειά μου αποτελεί ταυτόχρονα και το πάθος μου. Στη σκηνή νιώθω την απόλυτη ευτυχία. Και να σου πω το μυστικό που με κρατάει νέο; Περιτριγυρίζομαι πάντοτε από νεαρούς σε ηλικία μουσικούς».
Αυτό το αναγνωρίζουν όλοι. Άνοιξε το δρόμο σε πολλούς νέους καλλιτέχνες από την Αφρική. «Νιώθω υπερήφανος που βλέπω σήμερα όλα αυτά τα μεγάλα ταλέντα της Αφρικής» λέει. Γεννημένος στο Καμερούν, ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του '50 από την κεντρική Ευρώπη και συγκεκριμένα την τζαζ σκηνή της Γαλλίας. «Το 1949 μετακόμισα στη Γαλλία. Ήμουν μόλις δεκαπέντε χρόνων. Αλλά εκείνη την περίοδο ήταν πολύ συνηθισμένο για τους Αφρικανούς να συνεχίζουμε τις σπουδές μας στην Ευρώπη».
Πέντε δεκαετίες καριέρας, λοιπόν. Και με μια ανεξάντλητη δισκογραφία. Και με πολλά διαφορετικά είδη μουσικής. Σόουλ, ρέγκε, fusing αλλά και afro jazz, φανκ μέχρι και spiritual. Χώρια τις συνεργασίες με καλλιτέχνες όπως ο Χέρμπι Χάνκοκ, ο Ντον Τσέρι και ο Μπιλ Λάσγουελ.
* GAZARTE Βουτάδων 32 - Γκάζι. Εισιτήρια (με ποτό): από 35 έως και 55 ευρώ*
Τον ρώτησα, ευγενικά εννοείται, για το πώς και βρίσκεται ακόμα on the road. «Είμαι τυχερός γιατί η δουλειά μου αποτελεί ταυτόχρονα και το πάθος μου. Στη σκηνή νιώθω την απόλυτη ευτυχία. Και να σου πω το μυστικό που με κρατάει νέο; Περιτριγυρίζομαι πάντοτε από νεαρούς σε ηλικία μουσικούς».
Αυτό το αναγνωρίζουν όλοι. Άνοιξε το δρόμο σε πολλούς νέους καλλιτέχνες από την Αφρική. «Νιώθω υπερήφανος που βλέπω σήμερα όλα αυτά τα μεγάλα ταλέντα της Αφρικής» λέει. Γεννημένος στο Καμερούν, ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του '50 από την κεντρική Ευρώπη και συγκεκριμένα την τζαζ σκηνή της Γαλλίας. «Το 1949 μετακόμισα στη Γαλλία. Ήμουν μόλις δεκαπέντε χρόνων. Αλλά εκείνη την περίοδο ήταν πολύ συνηθισμένο για τους Αφρικανούς να συνεχίζουμε τις σπουδές μας στην Ευρώπη».
- Τότε αρχίσατε να ακούτε τζαζ;
Πέντε δεκαετίες καριέρας, λοιπόν. Και με μια ανεξάντλητη δισκογραφία. Και με πολλά διαφορετικά είδη μουσικής. Σόουλ, ρέγκε, fusing αλλά και afro jazz, φανκ μέχρι και spiritual. Χώρια τις συνεργασίες με καλλιτέχνες όπως ο Χέρμπι Χάνκοκ, ο Ντον Τσέρι και ο Μπιλ Λάσγουελ.
- Νιώθατε ποτέ πως γράφετε μουσική για κάποιο συγκεκριμένο κοινό; Το αφρικανικό, ας πούμε...
- Ξένη μουσική ακούγατε τότε;
* GAZARTE Βουτάδων 32 - Γκάζι. Εισιτήρια (με ποτό): από 35 έως και 55 ευρώ*
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 28/11/2008
No comments:
Post a Comment