Wednesday, April 29, 2009

Δύο κορυφαίοι του Ρομαντισμού τραγουδούν τον θάνατο

Δύο από τις σημαντικότερες, αλλά σε πνεύμα διαμετρικά αντίθετες Νεκρώσιμες Ακολουθίες του Ρομαντισμού ακούστηκαν στο Μέγαρο Μουσικής κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Σε αμφότερες συμμετείχε η μικτή Μητροπολιτική Χορωδία της Σόφιας. Εμπειρο, επαγγελματικό σύνολο με πλούσιο ιστορικό εντός και εκτός του χώρου της κλασικής μουσικής, οι Βούλγαροι χορωδοί ακολούθησαν πειθαρχημένα τους Ελληνες αρχιμουσικούς αποδίδοντας ανάλογα με την ακρίβεια και το ύφος καθοδήγησης εκάστου.

**Τη Μεγάλη Δευτέρα, πρώτη η Ορχήστρα των Χρωμάτων υπό τον Μίλτο Λογιάδη πρόσφερε σε μια ωραία ερμηνεία το σπάνια παρουσιαζόμενο «Γερμανικό Ρέκβιεμ» του Γιοχάνες Μπραμς (13/4/2009). Αποφεύγοντας σχολαστικά κάθε ρητή διασύνδεση με το χριστιανικό δόγμα, εδώ ο αγνωστικιστής Μπραμς προσδίδει στη γραφή του πολύ ξεχωριστό μουσικό στίγμα: καθαρότητα, περιορισμένη ηχοχρωματική παλέτα σαν σε τόνους σέπιας, δωρικής λιτότητας μελωδία, κατάνυξη φιλοσοφικών τόνων, μετρημένες κορυφωματικές εξάρσεις. Παρά την κάποια ισχνότητα του σώματος των εγχόρδων, ο Μίλτος Λογιάδης διέπλασε μια καλή ερμηνεία, ταιριαστή στο ύφος του έργου. Διηύθυνε με σταθερό παλμό, νηφάλια και χαλαρά, αλλ' όχι πλαδαρά, ισορροπώντας εύστοχα την οικονομία των εντυπώσεων στις λιγοστές, γεμάτες απόγνωση αιχμηρές κορυφώσεις. Τα σολιστικά μέρη απέδωσαν καλά η υψίφωνος Χριστίνα Γιαννακοπούλου και ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς.

**Τη Μεγάλη Τετάρτη η ΚΟΑ υπό τον Βύρωνα Φιδετζή αντιπρότεινε το «Ρέκβιεμ» του Μπερλιόζ (15/4/2009). Η εκτέλεση ήταν αφιερωμένη στον αρχιμουσικό/βιολιστή Βύρωνα Κολάση (1921-1999). Οι εντυπώσεις που αποκομίσαμε ήσαν μέτριες. Εδώ, η μουσικοδραματικά μεγαλειώδης έως μεγαλόστομη παρτιτούρα και οι κολοσσιαίες μουσικές δυνάμεις απαιτούν ευγένεια έκφρασης, αδιάλειπτα σφιχτό έλεγχο και εποπτεία μεγεθών, ποιότητες που συχνά έλειπαν. Την εκτέλεση υπονόμευσε όχι τόσο η έλλειψη συντονισμού όσο η απουσία ενιαίου παλμού. Ειδικά σε μέρη θυελλώδους δράσης, όπως το γεμάτο δέος «Rex Tremandae», το σπαρακτικό «Lacrymosa» και η επίσημη φούγκα στο «Hossana», αυτό οδήγησε σε ένα αποτέλεσμα βιασμένο, χαοτικό και ασύντακτο. Το εκστατικό σόλο του τενόρου στο «Sanctus» απέδωσε στρωτά ο Αντώνης Κορωναίος.

No comments: