- Την ώρα που η πειρατεία και η κρίση θεριεύουν, τα μεγάλα μουσικά καταστήματα αναζητούν νέα ταυτότητα και μερικά καταφέρνουν και τη βρίσκουν, αλλάζοντας ύφος. Και ξαφνικά, στις κλειστές και σκονισμένες βιτρίνες του κεντρικού δισκοπωλείου Virgin Megastore στην Οξφορντ Στριτ του Λονδίνου, αναρτήθηκαν ταμπέλες που ανακοίνωναν την επανέναρξη λειτουργίας του καταστήματος.
- Αλλά και εδώ, ένα καινούριο πολυώροφο Metropolis άνοιξε τις πόρτες του πριν από λίγες μέρες στο κέντρο. Αυτά, την ώρα που εν μέσω οικονομικής κρίσης και με τη μουσική βιομηχανία να περνάει δύσκολες μέρες, τα έξι καταστήματα Virgin στην Αμερική, συμπεριλαμβανομένου του κεντρικού της Τάιμς Σκουέρ κατεβάζουν ρολά. Ο ιδρυτής τους, Ρίτσαρντ Μπράνσον, εξήγησε ότι ναι μεν τα δισκοπωλεία παραμένουν ακόμα κερδοφόρα, η εταιρεία όμως που τα διαχειρίζεται θεωρεί πως η ενοικίαση των κτιρίων θα είναι πιο προσοδοφόρα κίνηση. Η αλήθεια είναι πως τα δισκοπωλεία έχουν δεχτεί τεράστιο πλήγμα. Οχι τόσο από την οικονομική κρίση όσο από το downloading.
- «Τα καταστήματα που στηρίζονται πλήρως στο φυσικό προϊόν της μουσικής θα έχουν ζοφερό μέλλον», δήλωσαν οι υπεύθυνοι του Virgin. Συμφωνούν και οι ιδιοκτήτες του εγχώριου Metropolis, που τελευταία συνεταιρίστηκαν και με το μουσικό τηλεοπτικό κανάλι Mad -η ισχύς εν τη ενώσει. «Η μείωση των πωλήσεων του φυσικού προϊόντος, παγκοσμίως, δυσκολεύει πολύ τη συνέχιση των δισκοπωλείων. Ηδη λειτουργούμε και ηλεκτρονικό δισκοπωλείο στο www.metropolis.gr ενώ σύντομα θα συμμετέχουμε και στο νόμιμο downloading, χώρο στον οποίο δραστηριοποιείται ήδη το Mad».
- Ετσι κι αλλιώς το μέλλον της μουσικής είναι ηλεκτρονικό. Τα downloads για το 2008 παγκοσμίως ξεπέρασαν το 1 δισ., σύμφωνα με τις αναφορές των πωλήσεων από τη Nielsen Sound Scan. Οι ψηφιακές πωλήσεις διπλασιάστηκαν από το 2006 μέχρι σήμερα, ενώ το 2008, σε σύγκριση με το 2007 παρουσίασαν αύξηση 27%. Μόνο στην Ελλάδα σημείωσαν πτώση! Μικρή μεν, αλλά πάντως πτώση. «Δεν υπάρχουν ακόμα συγκεκριμένα στοιχεία», μας λέει ο Νίκος Στεφανάκης, υπεύθυνος της IFPI στην Ελλάδα, της διεθνούς ομοσπονδίας εκπροσώπησης της μουσικής βιομηχανίας, «αλλά το 2008 ο τζίρος των ψηφιακών πωλήσεων στο Ιντερνετ και μέσω κινητών, ήταν 3,5 εκατ. ευρώ, γνώρισε δηλαδή μικρή πτώση 200 χιλιάδων ευρώ».
- Για να διατηρηθούν τα παραδοσιακά δισκοπωλεία πρέπει να αλλάξουν μορφή: Να εμπλουτίσουν τα ράφια τους με επιπλέον προϊόντα, να δημιουργήσουν χώρους για live, να διοργανώνουν εκδηλώσεις, να στήνουν καινούρια τμήματα. «Το νέο Metropolis προσδοκούμε να γίνει τόπος συνάντησης, ιδεών, μουσικών ρευμάτων και ανθρώπων με διαφορετικές απόψεις, πολιτισμικές καταβολές και ηλικίες», εξηγούν οι υπεύθυνοι πωλήσεων του καταστήματος.
- Αλλά και τα πιο μικρά δισκοπωλεία ανασκουμπώνονται. Το καινούριο Rough Trade του Λονδίνου, ο ναός της εναλλακτικής κουλτούρας, άνοιξε καινούριο κατάστημα που συνδυάζει και καφέ, χώρους ανάγνωσης και ακρόασης, live stage και ηλεκτρονικούς υπολογιστές για δωρεάν Ιντερνετ, εφόσον αγοράσεις από το κατάστημα. Ενώ και τα δικά μας εναλλακτικά δισκάδικα δραστηριοποιούνται, όπως το Vinyl Microstore στα Εξάρχεια, που διοργανώνει μέχρι και πολυήμερο φεστιβάλ στο πεζοδρόμιο μπροστά στο μαγαζί.
- «Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι ακόμα πιο άσχημα», εξηγεί ο Νίκος Στεφανάκης. «Ενα μέρος του προβλήματος σίγουρα αποτελεί η οικονομική κρίση, όμως, μεγάλο ρόλο παίζει η πειρατεία και το Ιντερνετ. Από το 2002 μέχρι και το 2007 οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 32%. Και από το 2007 στο 2008 έχουμε περαιτέρω πτώση 28%». Αλλαξαν και οι συνήθειες του κοινού. Αλλα πράγματα κοιτά στο Ιντερνετ, άλλα αγοράζει στα καταστήματα. «Εχουν πληγεί οι πωλήσεις των νέων κυκλοφοριών, που στόχευαν πάντα στην πρόσκαιρη επιτυχία», μας λένε από το Metropolis.
- «Αντιθέτως, έχει ενισχυθεί η πώληση των προσφορών ενώ παραμένει σταθερή η κίνηση του καταλόγου και του κλασικού ρεπερτορίου. Το Ιντερνετ δε, όσο κι αν αυτό μοιάζει σχήμα οξύμωρο, έχει βοηθήσει. Τα νέα παιδιά μπαίνουν στο δισκοπωλείο για να αποκτήσουν αυτό που πιστεύουν ότι αξίζει, θέλουν να το διαθέτουν και σε απτή μορφή, ενώ όλα τα υπόλοιπα τα "κατεβάζουν" από το Διαδίκτυο γιατί τα θεωρούν προφανώς αναλώσιμα».
Στο 95% η πειρατεία
- Βέβαια, η πειρατεία παραμένει ακόμα σε υψηλά επίπεδα. Από έρευνα που πραγματοποίησε η IFPI, σε 16 χώρες υπολογίζει ότι πάνω από 40 δισ. μουσικά αρχεία με τραγούδια ανταλλάχθηκαν παράνομα το 2008. Το ποσοστό πειρατείας φτάνει ούτε λίγο ούτε πολύ στο 95%. «Επρεπε κι εδώ να ακολουθήσουμε το γαλλικό μοντέλο», υποστηρίζει ο Νίκος Στεφανάκης.
- «Οσοι κατεβάζουν παράνομα, να δέχονται τρεις προειδοποιήσεις και μετά να τους αναστέλλεται η παροχή του Διαδικτύου. Η δισκογραφία αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα με την πειρατεία. Και δεν είναι μόνο οι εταιρείες, που έχουν περιορίσει το προσωπικό τους κατά τα 2/3. Σκεφτείτε ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων που χάνουν τις δουλειές τους, από τους μεταφορείς των CD και τα εργοστάσια μέχρι τους υπαλλήλους στα δισκοπωλεία». *
No comments:
Post a Comment