Wednesday, November 3, 2010

Εργο του Θωμά Μπακαλάκου με τον Ζάχο Τερζάκη στο Μουσείο Μπενάκη

Παρασκευή, 19 Νοεμβρίου 2010, ώρα 20.30
Μουσείο Μπενάκη – Πειραιώς 138

Θ. ΜΠΑΚΑΛΑΚΟΣ «Ελένη» για σόλο τενόρο και ορχήστρα εγχόρδων σε ποίηση Πάνου Κυπαρίσση (α’ εκτέλεση με την Κ.Ο.Α.)
J. S. BACH Κοντσέρτο για δύο βιολιά και ορχήστρα εγχόρδων σε ρε ελάσσονα BWV 1043
W. A. MOZART Συμφωνία αρ.40 σε σολ ελάσσονα KV 550

Σολίστ             Ζάχος Τερζάκης, τενόρος
                        Παναγιώτης Φιλικόζης, βιολί
                        Παναγιώτης Τζιώτης, βιολί

Διεύθυνση ορχήστρας: Νίκος Χαλιάσας

Τιμές εισιτηρίων: €10.00, 5.00 (φοιτητικό/student)

  • Ο συνθέτης Θωμάς Μπακαλάκος
Σπούδασε μουσική και μαθηματικά. Τα κύρια μέσα διεύρυνσης των μουσικών γνώσεών του σε όλα τα μουσικά συστήματα, είναι η μελέτη παρτιτούρας έργων μεγάλων σύγχρονων και παλαιοτέρων συνθετών, αλλά και η συνεχής έρευνα στη μουσική. Κύκλοι τραγουδιών του με πρώτο «Τα Αγροτικά» το 1975, εκδόθηκαν σε δίσκο και σημείωσαν μεγάλη επιτυχία. Άλλα έργα του είναι: «Πορεία στη νύχτα», «Οι Προστάτες», «Ανοιχτή επιστολή» σε στίχους δικούς του και διακεκριμένων ποιητών, όπως των Φώτη Αγγουλέ, Ασημάκη Πανσέληνου, Γιάννη Νεγρεπόντη, Κώστα Βάρναλη και άλλων. Έγραψε μουσική για θέατρο, ντοκιμαντέρ και ραδιοτηλεοπτικές παραγωγές.
Στο χώρο της λόγιας μουσικής έγραψε έργα για μεγάλα συμφωνικά σχήματα, δύο όπερες, μια καντάτα σε ποίηση Γιώργου Σεφέρη, έργα μουσικής δωματίου, στο τονικό σύστημα, στο ατονικό σύστημα και τις ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ, σειρά κουαρτέτων εγχόρδων μεταμοντέρνας τεχνοτροπίας εμπνευσμένα από παραδοσιακά τραγούδια. Το ορατόριό του «Ιπποκράτειος Όρκος», έκδοσης του μουσικού οίκου “Φ. Νάκας”, επιλέχτηκε από την Κρατική Ορχήστρα της Αιγύπτου, η οποία το συμπεριέλαβε  στο πρόγραμμα συναυλιών της, στην περίοδο 2010-2011. Το έργο σε πρώτη παρουσίαση ακούστηκε στο Ηρώδειο το 2001, υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή.
Είναι ιδρυτής του «Πανελλήνιου Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου». Το διοργανώνει κάθε χρόνο από το  2003, υπό την προεδρία του, η  «Ένωση Φίλων Της Ελληνικής Λόγιας Μουσικής». Το Φεστιβάλ ως ένας από τους σοβαρότερους μουσικούς θεσμούς στην πατρίδα μας, έγινε αιτία να γραφτούν 300 νέα έργα. Παίχτηκαν ζωντανά τα 80. Τα έργα κάθε Φεστιβάλ εκδίδονται σε βιβλίο. Δίδονται δωρεάν στους συνθέτες, μουσικά ιδρύματα, βιβλιοθήκες πρεσβειών μας και τελειόφοιτους σύνθεσης των Πανεπιστημίων.
  • Ο συνθέτης για το έργο του…
Το έργο είναι ένα μουσικό ταξίδι τεσσάρων διαδρομών, σε τέσσερα μέρη – στάσεις. Επειδή πιστεύω ότι ο χρόνος πήρε το δρόμο του από έρωτα, επειδή η μουσική είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να τον υπερβεί, επειδή η μουσική είναι η κατεξοχήν τέχνη που κινείται στο χώρο των ιδεών και  είναι για την ψυχή του ανθρώπου ό,τι και ο έρωτας για τη ζώσα σάρκα, επιχειρώ με αυτό το ταξίδι την ανάδειξη και την έκφραση κάποιων ιδεών που χρησιμεύουν στους ανθρώπους για να δημιουργήσουν ο κάθε ένας τη δική του Ελένη, αλλά και την αναζήτηση νέων ιδεών, ως απαραίτητη προϋπόθεση, για να μην είναι η ζωή μονότονη και πληκτική, αλλά ενδιαφέρουσα και δημιουργική.
Η παρτιτούρα του έργου, αποτέλεσμα μιας τεχνικής σύνθεσης που έχω διαμορφώσει, είναι μεταμοντέρνας τεχνοτροπίας με την έννοια της αξιοποίησης των γνωστών μουσικών συστημάτων ως ισότιμων μέσων σύνθεσης, για να εκφραστούν ή να δημιουργηθούν συναισθήματα και ιδέες, αλλά και με την έννοια του τρόπου δημιουργίας και διαχείρισης των ηχητικών κρίσεων μέσα στο έργο. Το υπέροχο ποιητικό κείμενο του Πάνου Κυπαρίσση, μου έδωσε ένα μεγάλο πλούτο νοημάτων και στοχασμών για να πλάσω τα μουσικά μου τοπία. Πρόκειται για μία ελεγεία κατά της σκυταλοδρομίας του θανάτου, όταν η Ιστορία έρχεται σαν απειλή.
Αναδύονται μέσα από τη σιωπή του ποιήματος φωνές του κόσμου που έζησε και χάθηκε κυνηγώντας νεφέλες σ’ αυτή την κατακτητική απληστία του ανθρώπου που χάνει τη συνείδηση της προσωρινότητάς του.
Σηματοδοτείται η ονοματογραφία από την Τροία έως τις μέρες μας, με την ελπίδα μιας ζωής στο "καταφύγιο" της ειρήνης με ανοιχτούς ουρανούς.
Την ΕΛΕΝΗ αφιερώνω στο διακεκριμένο αρχιμουσικό και φανατικό υποστηρικτή της ελληνικής μουσικής, Βύρωνα Φιδετζή, γιατί οι εύστοχες παρατηρήσεις του, συνέβαλαν για την εκδοχή του έργου που σήμερα θα ακουστεί.

No comments: