Tuesday, December 28, 2010

Δυνατές γεύσεις γαλλικής μουσικής

  • Ελευθεροτυπία, Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010
  • Ηχοι ζωντανοί
  • Του ΓΙΑΝΝΗ ΣΒΩΛΟΥ
Κάποιες μουσικές εκδηλώσεις, υπερβαίνοντας την αρχική, φαινομενική κλίμακα σημασίας τους, αφήνουν απροσδόκητα δυνατές εντυπώσεις που επιμένουν! Μια τέτοια, σπάνια εκδήλωση ήταν η τελευταία του 6ου κύκλου συναυλιών «Γύρω απ' το πιάνο», που παρακολουθήσαμε στον «Παρνασσό» (13/9/2010).

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του κύκλου, Αλεξάνδρα Νομίδου, αφιέρωσε το διμερές πρόγραμμα στη γαλλική μουσική. Στο πρώτο μισό η γαλλοαρμένισσα υψίφωνος Σεβάν Μανουκιάν, συνοδευόμενη από τον πιανίστα Φιλίπ Αλέγκρ, παρουσίασε ανθολογία γνωστών γαλλικών τραγουδιών ανάλαφρης διάθεσης, καλύπτοντας με εύστοχες επιλογές ρεπερτόριο τριών αιώνων. Ξεκίνησε από τον Μαρτινί (1741-1816) για να καταλήξει στον παρ' ολίγον αιωνόβιο Ροζεντάλ (1904-2003), κάνοντας σταθμούς στον Μπιζέ, τον Ντελίμπ, τον απαραίτητο Πουλένκ, τον Σαμπριέ, αλλά και στα γαλλόφωνα τραγούδια των Οσκαρ Στράους και Γιόχαν Στράους Υιού. Ενδιάμεσα, η ηθοποιός Μάγδα Μαυρογιάννη παρουσίαζε σε προβεβλημένα θεατρική πρόζα τούς στίχους των τραγουδιών στα ελληνικά, αποσυντονίζοντας τη λεπτή ατμόσφαιρα που δημιουργούσαν τα ίδια τα τραγούδια.

Η Μανουκιάν διαθέτει ευκίνητη, πεντακάθαρη, ορθοτονικά ασφαλή φωνή που διατηρεί το λαμπερό, διαπεραστικό αλλά γλυκό ηχόχρωμά της αναλλοίωτο ακόμη και στις εσχατιές της υψηλής περιοχής. Το τραγούδι της υπήρξε τελειοθηρικά πλασμένο, δοσμένο με μεγάλης άνεσης και κομψότητας σκηνική παρουσία έξυπνα προσανατολισμένη -επικοινωνιακή κινησιολογία, ντύσιμο και κόμμωση «αλά-γκαρσόν» δεκαετίας '50-'60- στο πειρακτικό, πνευματώδες ύφος παράστασης σε χώρο νυχτερινής διασκέδασης.

Ομοια δυνατές, αλλά διαφορετικές συγκινήσεις επιφύλαξε το δεύτερο μισό της βραδιάς. Το γαλλικό κουαρτέτο εγχόρδων «Ψόφος» -στα αρχαία ελληνικά η λέξη σημαίνει τον ήχο των μουσικών οργάνων- ξεκίνησε με μια ωραία, στρωτή ερμηνεία του «Κουαρτέτου αρ. 1» του Ραχμάνινοφ. Ακολούθησε το ιδιόμορφο αλλά μεθυστικά αισθησιακής γραφής «Κοντσέρτο για πιάνο, βιολί και κουαρτέτο εγχόρδων» του Σοσόν. Με τους «Ψόφος» συνέπραξαν η Σάρα Νεμτάνου, πρώτο βιολί στην Εθνική Ορχήστρα της Γαλλίας, και η πιανίστρια Μιριέλ Σεμέν. Οι δύο γυναίκες σολίστες ηγήθηκαν της εκτέλεσης με αδιαπραγμάτευτη, περισσή αυτοπεποίθηση, διαπλάθοντας ρωμαλέα και σφριγηλή φραστική, συνεισφέροντας συναισθηματικά ισορροπημένη αλλά γενναιόδωρη έκφραση, και λαμπερό, μεγάλο, χυμώδη ήχο. *

No comments: