- Είχαµε τις 
πρώτες  ακυρώσεις και  τη σχετικά χλιαρή  προσέλευση του  κοινού  στα 
µουσικά  φεστιβάλ που  έγιναν. Η κρίση  «χτυπάει» τα λάιβ  και η 
αβεβαιότητα  την πόρτα  του συναυλιακού  µας καλοκαιριού. 
Το 
αποτύπωµα της οικονοµικής  κρίσης φαίνεται πια καθαρά. Το  κοινό είναι 
πολύ διστακτικό στην  αγορά του εισιτηρίου του για τη συναυλία  µε 
χαµηλή προπώληση και χαµηλούς τόνους. Και αυτά, ενώ απλώνεται  µπροστά 
µας ένα γεµάτο πρόγραµµα  µε µεγάλες αφίξεις και ονόµατα από  τον διεθνή
 χώρο που φέρνουν την περιοδεία τους στα µέρη µας. 
 Τα ακριβά 
εισιτήρια παραµένουν ο µεγάλος (ελληνικός) πόνος. Και το φετινό  
καλοκαίρι όλα δείχνουν ακριβότερα. 
 Το θέµα είναι γνωστό. Ωσπου 
να φτάσει η παραγωγή στα µέρη µας, «παχαίνει». Είµαστε έξω από το τυπικό
 δροµολόγιο της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και της συνηθισµένης 
διαδροµής Κωνσταντινούπολη, Ισραήλ, συνεπώς οι καλλιτέχνες «κατεβαίνουν»
  προς τα εδώ για µια µοναδική συναυλία. Τo κόστος της παραγωγής 
ανεβαίνει. Και αντί για πιο φτηνά εισιτήρια, έχουµε τα ίδια ή πιο  
ακριβά. Τους Αerosmith στη  Βαρκελώνη θα τους δουν µε  42 ευρώ (στην 
αρένα), 66  ευρώ στο Παρίσι, 75 στο Βέλγιο. Στην Αθήνα, άρχισαν να  
πωλούνται από 50 τα πρώτα  ώς 80 στην αρένα. Ηταν µήπως ποτέ οι µισθοί 
µας ίδιοι  µε των Γερµανών; 
 Προσφορές, ειδικές τιµές,  
διαφηµιστικές καµπάνιες µε  βάση την τιµή του εισιτηρίου. 
 Και 
βέβαια µαταιώσεις και  περικοπές. Στο Γκάζι πριν  από λίγες ηµέρες και 
ενώ τα  γκρουπ έπαιζαν στον πολυχώρο «Τεχνόπολις», παρέες νέων έξω  
συζητούσαν ακριβώς αυτό το θέµα. 
 Πώς θα παρακολουθήσουν όλα 
αυτά  που θέλουν το φετινό καλοκαίρι. 
 Τον χειµώνα που µας 
πέρασε οι µικροί  χώροι προηγήθηκαν. Τo «Βios» που φιλοξένησε πολλά, 
διαφορετικά και εναλλακτικά, είχε εισιτήριο 15, 10, ώς και 8  ευρώ. Και ο
 κόσµος ανταποκρίθηκε τις  πιο πολλές φορές στα events. 
 «Πρέπει
 να ακολουθήσουµε διαφορετική πολιτική, να υπάρχει ένα 20% µείωση στις 
τιµές, να προτείνουµε δηλαδή µε βάση το εισιτήριο» λέει µε προβληµατισµό
 ο Πασχάλης Μουχταρίδης.  «Φτάνει η στιγµή  µε το χάσµα που  υπάρχει 
πια και στις συναλλαγµατικές  διαφορές  που πρέπει ή να 
επαναδιαπραγµατευτείς την τιµή, που δεν γίνεται γιατί έχουν ήδη βγει τα 
εισιτήρια, ή  να πάρεις το ρίσκο και προχωρήσεις»  λέει ο Νίκος Λώρης, ο
 οποίος συνεργάζεται µε το εξωτερικό για να «κλείσει»  τους καλλιτέχνες 
που φέρνει στην Ελλάδα. Δεκαπέντε ονόµατα θα εµφανιστούν στο φετινό 
Rockwave, ανάµεσά  τους και οι πολύ hot Βlack Εyed Ρeas.  Μαζί µε όλα τα
 άλλα, συνωστισµός.  
 «Συµβαίνει το εξής  προσπαθούµε να 
χωρέσουµε µέσα σε ένα καλοκαίρι  τις εκδηλώσεις όλου του  χρόνου και 
αυτό δεν είναι εύκολο» λέει ο Γιάννης Λεουνάκης από την  Εleven 
concerts, άνθρωπος µε µεγάλη εµπειρία  στα µουσικά πράγµατα. 
 
Εφεραν πρόσφατα τη Ριάνα  από τα πιο επίκαιρα ονόµατα της ποπ ,  ούτε 
όµως αυτή είχε τον  κόσµο που θα περίµενε  κανείς. 
 Ο,τι δεν 
έγινε ώς τώρα  µε τον ανταγωνισµό των γραφείων για να κλείσουν  τη 
συναυλία που ανεβάζει τελικά το κόστος, τις τιµές και τα εισιτήρια  
ίσως γίνει µε την κρίση. Αναγκαστικά, εκ των  πραγµάτων. 
 Και 
πώς αντιµετωπίζεται; «Ενας τρόπος  είναι να προσπαθούµε να χτίζουµε 
µόνοι µας παραγωγές, αντί να τις αγοράζουµε. Θέλουµε να βρίσκουµε ιδέες»
  λέει ο Πασχάλης Μουχταρίδης. 
 «Μια άλλη πρόταση που κάνουµε 
είναι  να αγοράζει κάποιος το εισιτήριο µε πιστωτικές κάρτες και να το 
πληρώσει σε  12 άτοκες δόσεις» λέει ο Γιάννης Λεουνάκης. Το δύσκολο 
καλοκαίρι των συναυλιών 

χρειάζεται τα µέτρα 
του. 
 «Οποιοι βγουν από αυτή την κρίση θα είναι πραγµατικοί 
survivors» λέει ο Νίκος  Λώρης. «Οµως τα πολύ µεγάλα events  έχουν 
σηµασία για την ίδια τη χώρα και  σε επίπεδο πολιτικής». Και έχουµε τους
  U2 να µας επισκέπτονται στις αρχές του  Σεπτεµβρίου. «Πιστεύω ωστόσο 
ότι όλη  αυτή η κατάσταση µπορεί και να µας  ωφελήσει, καθώς θα 
παρουσιαστεί η  ευκαιρία για εναλλακτικά, καινούργια  πράγµατα. Γιατί 
και στον πάτο να φτάσουµε, ο πολιτισµός θα υπάρχει». Προς  αυτή την 
κατεύθυνση γίνονται και οι διαπραγµατεύσεις µε τους καλλιτέχνες,  που 
έρχονται απ έξω, όσον αφορά τις  απαιτήσεις τους. «Δεν είµαι 
διατεθειµένος να διαπραγµατευτώ νούµερα που  δεν αντέχει ο κόσµος» 
σηµειώνει ο Νίκος Λώρης. «Ολοι θα προσγειωθούµε  αναγκαστικά σε µια 
καινούργια κατάσταση. Και υπάρχουν κατηγορίες συναδέλφων που θα 
εκλείψουν  θα µετρήσουν η γνώση, η εµπειρία, οι υποδοµές».  Ενα άλλο 
κεφάλαιο που ανοίγει είναι  το πώς πριµοδοτεί η Πολιτεία τον πολιτισµό. 
Παράδειγµα, αναφέρουν συχνά οι διοργανωτές το ισπανικό φεστιβάλ 
Ρrimavera, όπου η πολιτεία παρέχει χώρους δωρεάν και βοηθάει από την  
πλευρά της ώστε να αναδειχτεί αυτό σε  µια από τις πιο σηµαντικές 
ευρωπαϊκές  διοργανώσεις. 
 Το 1992 στον Λυκαβηττό ανέβηκαν  
7.000 άνθρωποι για να δουν µια µπάντα που όλοι νόµιζαν πως θα µάζευε 
µερικούς φανατικούς µόνο. «Ηταν κάτι στο  οποίο πιστέψαµε. Είχαµε 
κλείσει τους  Violent Femes µε 10.000 δολάρια και  µάζεψαν όλο αυτόν τον
 κόσµο. Γι αυτό  επιµένω πως ο ανθρώπινος παράγοντας  θα παίζει πάντα 
ρόλο». 
 Για τις ελληνικές συναυλίες δεν υπάρχει καθαρή εικόνα 
ακόµη, µια και το καλοκαίρι των ελληνικών συναυλιών µόλις  αρχίζει. 
«Πολλά πράγµατα είναι σε εκκρεµότητα, πολλά αλλάζουν» υποστηρίζουν οι 
άνθρωποι του «Ερωδιού» που  έχουν τη Μόνικα στον Λυκαβηττό, τον  
Πορτοκάλογλου και άλλους καλλιτέχνες. «Οι δήµοι που αντιµετωπίζουν 
οικονοµικό πρόβληµα ζητούν φέτος χαµηλού κόστους παραγωγές. Αρκετοί  
καλλιτέχνες έχουν κατεβάσει τις τιµές  και άλλοι τις έχουν κρατήσει 
σταθερές».  
 
No comments:
Post a Comment