- Συναυλίες και μεγάλοι χορηγοί, η κύρια πηγή εσόδων – Σε πτώση οι πωλήσεις των CD
The Guardian
Τα τελευταία χρόνια ήταν καταθλιπτικά για τη μουσική βιομηχανία, που χτυπήθηκε από τη μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των CD και την ασυγκράτητη διαδικτυακή πειρατεία. Υπάρχουν όμως σημάδια ότι το χειρότερο μπορεί να έχει περάσει - η έρευνα δείχνει ότι η βιομηχανία αναπτύχθηκε την περασμένη χρονιά και βρίσκει καινούργιους τρόπους για να κερδίζει χρήματα.
Η μουσική έφερε 3,6 δισεκατομμύρια στερλίνες στη βρετανική οικονομία την περασμένη χρονιά, αυξάνοντας τα έσοδά της κατά 4,7%, σύμφωνα με μια έκθεση της PRS for Music, του οργανισμού που συλλέγει τις αμοιβές για τους μουσικούς, τους συνθέτες και τους στιχουργούς. Οι πωλήσεις των CD, που δέχτηκαν άλλο ένα πλήγμα με το κλείσιμο μεγάλων κεντρικών καταστημάτων όπως το Woolworths πέρσι, τείνει να γίνει μια παράπλευρη εμπορική δραστηριότητα, καθώς η ζωντανή μουσική γίνεται η κύρια πηγή κερδών για τα περισσότερα συγκροτήματα.
Συμφωνίες με εταιρείες
Οι συμφωνίες χορηγίας ανάμεσα σε μεγάλες εταιρείες και μουσικούς -όπως αυτή των Take That με τους Marks & Spencer- αποκτούν κι αυτές μεγαλύτερη σημασία καθώς τα συγκροτήματα και οι μάνατζερ αναζητούν νέους τρόπους για να αποσπάσουν εισοδήματα από μια πίτα που μικραίνει.
Ο Γουίλ Πέιτζ, επικεφαλής οικονομολόγος της PRS for Music, επισημαίνει ότι τα κέρδη από συμφωνίες με μεγάλους σπόνσορες για την αδειοδότηση διαδικτυακών υπηρεσιών, όπως της ιστοσελίδας Spotify, ήταν πιο σημαντικά παρά ποτέ για τη μουσική βιομηχανία, εξασφαλίζοντας το 25% των εσόδων της έναντι 9% την προηγούμενη χρονιά. «Αναγκαστικά, η μουσική βιομηχανία αποκτά πολύ μεγαλύτερη ποικιλομορφία στις δραστηριότητές της», λέει. «Τα έσοδα από τις συμφωνίες με εταιρείες αποτελούν τώρα το ένα τέταρτο της πίτας, αλλά απομένει να δούμε αν αυτό θα αντισταθμίσει την πτώση στις πωλήσεις CD».
Ο γάμος συμφέροντος ανάμεσα στη μουσική και τις εμπορικές φίρμες δεν είναι κάτι καινούργιο - ο Μάικλ Τζάκσον ξεκίνησε τη μόδα όταν έκλεισε συμβόλαιο 5 εκατομμυρίων δολαρίων με την Pepsi το 1983, ωστόσο οι καινούργιες συμφωνίες εξασφαλίζουν σήμερα ένα ζωτικό έσοδο για την επιβίωση της μουσικής βιομηχανίας.
Ο τρόπος που συνεργάζονται οι εταιρείες με τους καλλιτέχνες έχει αλλάξει επίσης. Οι διαφημιστικές καμπάνιες είναι πιο επινοητικές και επιζητούν να αξιοποιήσουν τη δύναμη του ίντερνετ - όπως έκανε η Trident που συνεταιρίστηκε με την Μπιγιονσέ, οργανώνοντας έναν «χορό - αστραπή» 100 γυναικών που διαφήμιζαν τις ομώνυμες τσίκλες χορεύοντας στο ρυθμό της πρόσφατης επιτυχίας της ποπ σταρ, του «Single Ladies», με την ελπίδα ότι το βίντεο θα προσελκύσει τον κόσμο στο YouTube. Μερικά συγκροτήματα προχωρούν ακόμα παραπέρα. Την περασμένη χρονιά, το ηλεκτρονικό γκρουπ Groove Armada εγκατέλειψε τη Sony για να κλείσει ένα συμβόλαιο με την εταιρεία ποτών Bacardi. Εκτός από το ότι κυκλοφόρησαν όλη την καινούργια μουσική τους μέσω της εταιρείας, εμφανίστηκαν και στις μουσικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε το 2008.
Οι δισκογραφικές εταιρείες μπορεί να προσπαθούν να διασφαλίσουν τα έσοδά τους με τις αποκαλούμενες «συμφωνίες 360», με τις οποίες ελέγχουν όλες τις ροές εισοδημάτων των καλλιτεχνών, από τις πωλήσεις CD μέχρι τις χορηγίες. Ωστόσο, οι μουσικοί και οι μάνατζέρ τους είναι πιο ανοιχτοί παρά ποτέ στο να υπογράφουν απευθείας συμβόλαια με τις εταιρείες, σύμφωνα με τον Τζον Γουέμπστερ, πρόεδρο του Music Managers Forum. «Δεν έχει να κάνει μόνο με τα λεφτά, αλλά και με τον δημιουργικό έλεγχο», λέει. «Οι δισκογραφικές σπανίως διακρίνονται για την ηθική τους στάση, ενώ τα συγκροτήματα ξέρουν καλά τον τύπο της συμφωνίας που θέλουν να κλείσουν». [Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 02/08/2009]
Sunday, August 2, 2009
«Φιλί της ζωής» στη μουσική βιομηχανία
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment