Μόλις 19 χρόνων ήταν ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, όταν ο Μάνος Χατζιδάκις, που υπήρξε και διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος, τον σύστησε στο κοινό. «Ημουν τυχερός που είχα το χάδι της γενιάς μου», παραδέχεται ο ίδιος. Τώρα φαίνεται πως ήρθε η στιγμή που ο Παπαδημητρίου, όντας διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος, θα παρουσιάσει τα έργα φερέλπιδων συνθετών στο αίθριο του Μεγάρου Μουσικής, στις 11 Σεπτεμβρίου, σε μια μουσική παράσταση με τίτλο «Κεραυνός Εν... Αιθρίω».
Το ερχόμενο Σάββατο θα δώσει το «παρών» και στο Ηρώδειο όπου θα πραγματοποιηθεί η «Μεγάλη συνάντηση», δηλαδή η παρουσίαση των μελοποιημένων έργων του Κωνσταντίνου Καβάφη και του Γιώργου Σεφέρη, τα οποία θα ερμηνεύσουν η Μαρία Φαραντούρη και η Φωτεινή Δάρρα, μαζί με τους Γεράσιμο Ανδρεάτο, Ανδρέα Σμυρνάκη και Γιώργο Φλωράκη.
«Δεν βάζω μετρο σύγκρισης με τον Χατζιδάκι, σύμπτωση είναι», διευκρινίζει εξαρχής ο Δ. Παπαδημητρίου, που θα μας «συστήσει» στο Μέγαρο τους συνθέτες Κώστα Κανελλόπουλο, Τάσο Ρουσόπουλο, Χρυσόστομο Καραντωνίου, Σοφία Καμαγιάννη. «Νομίζω ότι είναι μια σημαντική στιγμή για να βγουν νέες φωνές. Η ηλικία δεν παίζει ρόλο, η επιλογή έγινε με βάση την ετοιμότητα των δημιουργών. Στο ωδείο όπου διδάσκω συνάντησα περισσότερα από 180 παιδιά και μέσα στην πανσπερμία προσπάθησα να επιλέξω απ' όλα τα είδη μουσικής, από το κλασικό μέχρι το λαϊκό και το έντεχνο και από όλες τις ηλικίες. Προσπαθώ να πω στο κοινό ότι "αυτός έχει αξία, προσέξτε τον"...».
Ο Παπαδημητρίου, που στο παρελθόν ανακάλυψε και ανέδειξε και τη μούσα του Φωτεινή Δάρρα («όταν άνοιξε τα δικά της φτερά, μου έδωσε μεγάλη χαρά», λέει τώρα) ελπίζει ότι θα υπάρξει και δισκογραφική συνέχεια για τους συνθέτες που προτείνει. «Η δισκογραφία πνέει τα λοίσθια και νομίζω ότι βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό μεταίχμιο για να βγουν νέα πρόσωπα». Δεν κατηγορεί τα παιδιά που πάνε στο φέιμ στόρι. «Είναι η εποχή τέτοια, προσπαθούν να κάνουν κάτι γρήγορο και εύκολο για να πιαστούν», συνεχίζει. Ωστόσο βλέπει ρεαλιστικά τα πράγματα, γνωρίζει το μέγεθος των προβλημάτων που υπάρχουν στον χώρο της μουσικής και αισιοδοξεί ότι θα υπάρξει υπέρβαση: «Οι άνθρωποι περιμένουν έτοιμα δέντρα. Αυτό δεν γίνεται χωρίς να σπείρεις και να καλλιεργήσεις. Οι νέοι συνθέτες που θα εμφανιστούν στο Μέγαρο είναι δενδρύλλια και πρέπει να τους δοθεί η δυνατότητα να γίνουν δέντρα και να δώσουν καρπό...».
Γεννημένος στην Αλεξάνδρεια πριν από 55 χρόνια, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου έπαιζε στο πιάνο μελωδίες πριν ακόμα πάει σχολείο, ενώ αργότερα στην Αθήνα, άφησε τη Νομική για να αφοσιωθεί στη σύνθεση. Ο Καβάφης και ο Σεφέρης είναι οι ποιητές με τους οποίους μεγάλωσε και τους οποίους «ξαναδιάβασε» με νότες. «Οι δύο ποιητές που μοιάζουν να μη συναντιούνται αισθητικά και φιλολογικά, δύο αντίθετοι κόσμοι, η Αλεξάνδρεια και η Αθήνα συνυπάρχουν μέσα μου», λέει για τα έργα που θα ακούσουμε στο Ηρώδειο. «Δεν ήθελα να μεταφράσω το ποιητικό τους έργο, αλλά έψαχνα τρόπο να βρω το είδωλό μου στον καθρέφτη του ποιητή. Ηταν ένα ταξίδι αυτογνωσίας».
«Δεν βάζω μετρο σύγκρισης με τον Χατζιδάκι, σύμπτωση είναι», διευκρινίζει εξαρχής ο Δ. Παπαδημητρίου, που θα μας «συστήσει» στο Μέγαρο τους συνθέτες Κώστα Κανελλόπουλο, Τάσο Ρουσόπουλο, Χρυσόστομο Καραντωνίου, Σοφία Καμαγιάννη. «Νομίζω ότι είναι μια σημαντική στιγμή για να βγουν νέες φωνές. Η ηλικία δεν παίζει ρόλο, η επιλογή έγινε με βάση την ετοιμότητα των δημιουργών. Στο ωδείο όπου διδάσκω συνάντησα περισσότερα από 180 παιδιά και μέσα στην πανσπερμία προσπάθησα να επιλέξω απ' όλα τα είδη μουσικής, από το κλασικό μέχρι το λαϊκό και το έντεχνο και από όλες τις ηλικίες. Προσπαθώ να πω στο κοινό ότι "αυτός έχει αξία, προσέξτε τον"...».
Ο Παπαδημητρίου, που στο παρελθόν ανακάλυψε και ανέδειξε και τη μούσα του Φωτεινή Δάρρα («όταν άνοιξε τα δικά της φτερά, μου έδωσε μεγάλη χαρά», λέει τώρα) ελπίζει ότι θα υπάρξει και δισκογραφική συνέχεια για τους συνθέτες που προτείνει. «Η δισκογραφία πνέει τα λοίσθια και νομίζω ότι βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό μεταίχμιο για να βγουν νέα πρόσωπα». Δεν κατηγορεί τα παιδιά που πάνε στο φέιμ στόρι. «Είναι η εποχή τέτοια, προσπαθούν να κάνουν κάτι γρήγορο και εύκολο για να πιαστούν», συνεχίζει. Ωστόσο βλέπει ρεαλιστικά τα πράγματα, γνωρίζει το μέγεθος των προβλημάτων που υπάρχουν στον χώρο της μουσικής και αισιοδοξεί ότι θα υπάρξει υπέρβαση: «Οι άνθρωποι περιμένουν έτοιμα δέντρα. Αυτό δεν γίνεται χωρίς να σπείρεις και να καλλιεργήσεις. Οι νέοι συνθέτες που θα εμφανιστούν στο Μέγαρο είναι δενδρύλλια και πρέπει να τους δοθεί η δυνατότητα να γίνουν δέντρα και να δώσουν καρπό...».
Γεννημένος στην Αλεξάνδρεια πριν από 55 χρόνια, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου έπαιζε στο πιάνο μελωδίες πριν ακόμα πάει σχολείο, ενώ αργότερα στην Αθήνα, άφησε τη Νομική για να αφοσιωθεί στη σύνθεση. Ο Καβάφης και ο Σεφέρης είναι οι ποιητές με τους οποίους μεγάλωσε και τους οποίους «ξαναδιάβασε» με νότες. «Οι δύο ποιητές που μοιάζουν να μη συναντιούνται αισθητικά και φιλολογικά, δύο αντίθετοι κόσμοι, η Αλεξάνδρεια και η Αθήνα συνυπάρχουν μέσα μου», λέει για τα έργα που θα ακούσουμε στο Ηρώδειο. «Δεν ήθελα να μεταφράσω το ποιητικό τους έργο, αλλά έψαχνα τρόπο να βρω το είδωλό μου στον καθρέφτη του ποιητή. Ηταν ένα ταξίδι αυτογνωσίας».
ΠΑΡΗ ΣΠΙΝΟΥ, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία / 7 - 31/08/2008
No comments:
Post a Comment