Friday, April 11, 2008

ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΜΑΕΣΤΡΟΙ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΟΥΣ

Η εικόνα “http://aeiou.iicm.tugraz.at/aeiou.encyclop.data.image.k/k125695a.jpg” δεν μπορεί να προβληθεί επειδή περιέχει σφάλματα.

Ο πολύς Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ένας από τους μεγαλύτερους αρχιμουσικούς του 20ού αιώνα

Εύχρηστος και απαραίτητος ο τόμος που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Πατάκης»: «Μεγάλοι Μαέστροι - Βιογραφικό Λεξικό» του καθηγητή Ιστορίας Μεσαιωνικής και Βυζαντινών Χρόνων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Αλέξιου Σαββίδη.

Στις σελίδες του συγκεντρώνονται, για πρώτη φορά, βιογραφικά στοιχεία και πληροφορίες για 412 μεγάλους κλασικούς αρχιμουσικούς συμφωνικής, οπερατικής και μπαλετικής μουσικής απ’ όλο τον κόσμο. Ο Αλέξιος Σαββίδης περιλαμβάνει στο βιβλίο του αρχιμουσικούς από την εποχή της πρώτης ολοκληρωμένης πειραματικής ηχογράφησης, στις αρχές της δεύτερης δεκαετίας του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα, την εποχή των digital εγγραφών, των βιντεοσκοπήσεων, των cd, των dvd.

«Το έργο λημματογραφεί τους μαέστρους των οποίων υπάρχουν ηχητικά ντοκουμέντα από συναυλίες, από δισκογραφήσεις των “στούντιο” και από δοκιμές, καθώς και από βιντεοσκοπημένες ερμηνείες (ιδιαίτερα κατά τις τελευταίες δεκαετίες). Χρονολογικά καλύπτει την περίοδο από τον Αρτουρ Νίκις, που πρώτος ηχογράφησε στις αρχές του εικοστού αιώνα ένα πλήρες συμφωνικό έργο [την 5η Συμφωνία του Μπετόβεν (1913/1914)] ως την εποχή μας», σημειώνει στην εισαγωγή του που έχει προσωπικό, αλλά και επεξηγηματικό, ύφος σχετικά με τη μέθοδο που ακολούθησε ο Αλέξιος Σαββίδης.

Από τη μικρή, αλλά περιεκτική, έκταση του κάθε λήμματος περνούν οι καθηγητές και οι μέντορες του κάθε αρχιμουσικού, οι επιρροές και οι επιδράσεις τους, τα χαρακτηριστικά της μουσικής τους διεύθυνσης. Δηλαδή ο μουσικός κόσμος, τα ρεύματα, οι άνθρωποι και οι εποχές κατά τις οποίες στάθηκαν στο πόντιουμ και διηύθυναν τις μεγάλες ή τις μικρότερες ορχήστρες. Οσο για τον καλό διευθυντή ορχήστρας «πρέπει να δείχνει συνεχώς το σωστό τέμπο, η επιλογή και ο καθορισμός του οποίου μας επιτρέπουν να αντιληφθούμε αμέσως αν ο διευθυντής ορχήστρας έχει καταλάβει το κομμάτι ή όχι», σύμφωνα με τον Βάγκνερ.

No comments: