Saturday, June 27, 2009

Λίζα Σελέστ Σιμόν: Καιρός να γνωρίσετε τη νέα Σιμόν

Με δεκάχρονη θητεία στην αεροπορία των ΗΠΑ, η κόρη της Νίνα Σιμόν άργησε να ακολουθήσει τα βήματα της διάσημης μαμάς της. Πριν ανέβει στη σκηνή του Λυκαβηττού, 6 Ιουλίου, για μια συναυλία αφιερωμένη στην αξέχαστη κυρία της τζαζ, μας μιλάει για τις συγκρούσεις μαζί της, το τραγούδι και τον Ομπάμα


«Φυσικά όταν βγαίνω στη σκηνή, όλοι βλέπουν σε μένα, στη φωνή και τις κινήσεις μου τη μητέρα μου. Βλέπουν, όμως, και μια διαφορετική περφόρμερ με τη δική της ξεχωριστή πορεία. Ολος ο κόσμος ξέρει τη Νίνα Σιμόν. Τώρα είναι ο καιρός να γνωρίσει και τη νέα Σιμόν. Θα το δείτε όλοι στην Ελλάδα».

Η Λίζα Σελέστ Σιμόν από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής μιλάει για το αφιέρωμα στη μητέρα της, Νίνα Σιμόν, που θα πραγματοποιηθεί στις 6 Ιουλίου στο Θέατρο του Λυκαβηττού. Με τη συνοδεία της ιστορικής μπάντας, που συνόδευε τη μεγάλη κυρία της μαύρης μουσικής, τέσσερις νεότερες ερμηνεύτριες, η Λιζ Ράιτ, η Νταϊάν Ριβς, η Αντζελίκ Κιτζό μαζί με τη Σελέστ θα ζωντανέψουν τα τραγούδια της Νίνα Σιμόν.

«Η ιδέα ξεκίνησε το 2004 όταν δώσαμε την πρώτη συναυλία στο Κάρνεγκι Χολ», λέει η Σελέστ για το αφιέρωμα. «Τότε είχα τραγουδήσει με την εκλιπούσα τώρα Οντέτα και τη Λιζ Ράιτ. Ετσι, το επαναλαμβάνουμε, ουσιαστικά πέντε χρόνια μετά, σε μια παγκόσμια περιοδεία για να θυμίσουμε τις μεγάλες επιτυχίες της μητέρας μου». Και όχι μόνο τα τραγούδια αλλά και τη μαχητική προσωπικότητα της Νίνα Σιμόν, αφού η περιοδεία ονομάζεται «Sing The Truth».

  • Μιούζικαλ

«Είναι γεγονός ότι η μητέρα μου δεν έκανε πίσω ποτέ», λέει η Σελέστ. «Δεν φοβόταν κανέναν και τίποτα, μιλούσε δυνατά και με σαφήνεια, κατάγγελνε τον ρατσισμό ή την αστυνομική βία, πράγματα για τα οποία δεν μιλούσε κανείς. Τραγουδούσε την αλήθεια σε δύσκολους καιρούς».

Η Σελέστ δεν επέλεξε να γίνει τραγουδίστρια. Αντίθετα, προσπάθησε να το αποφύγει. «Τραγουδούσα από τότε που γεννήθηκα», διηγείται. «Αλλά δεν θέλησα να το κάνω επαγγελματικά. Ετσι, όταν τα σχέδιά μου για να σπουδάσω μηχανικός απέτυχαν, κατέρρευσα. Σε μια φάση απόγνωσης, αποφάσισα να καταταγώ στην αεροπορία. Εμεινα εκεί δέκα χρόνια και τελικά αποφάσισα, έχοντας φτάσει στα τριάντα μου, ότι πρέπει να κάνω κάτι για να γίνω ευτυχισμένη. Εγινα τραγουδίστρια και, όπως βλέπεις, αυτή τη φορά έκανα καλή επιλογή».

Η Νίνα, η μητέρα της, άλλωστε διαφωνούσε με μια καριέρα στις σόου μπίζνες για την κόρη της. «Οπως σε κάθε σχέση μητέρας-κόρης, συγκρουόμουν συχνά μαζί της», εξηγεί η Σελέστ. «Δεν με άφηνε με τίποτα να γίνω τραγουδίστρια. Ούτε φυσικά με ενθάρρυνε. Οταν μεγάλωσα, κατάλαβα ότι δεν ήθελε να ζήσω και εγώ όλες τις άσχημες εμπειρίες που είχε δουλεύοντας στη βιομηχανία του θεάματος. Ημουν το παιδί της. Αναγνώριζε το ταλέντο μου, πίστευε στη φωνή μου. Ετσι από τη μια ήταν περήφανη για όσα έβλεπε ότι μπορούσα να κάνω στη σκηνή και από την άλλη φοβόταν για μένα».

Οπότε η Σελέστ στράφηκε στα μιούζικαλ. «Εντελώς τυχαία έγινε», εξομολογείται. «Βρισκόμουν στην Καλιφόρνια, όπου προσπαθούσαμε με άλλα κορίτσια να φτιάξουμε ένα girl group, όπως στη δεκαετία του '60. Δεν τα καταφέραμε. Ημουν έτοιμη να τα παρατήσω, όταν ένας φίλος μού πρότεινε να πάω σε οντισιόν για το Jesus Christ Superstar. Μου έδωσαν κατευθείαν τον ρόλο και από εκεί και μετά άρχισα να δέχομαι συνεχώς προτάσεις για νέους. Η καριέρα μου στο Μπρόντγουεϊ ήταν σύντομη, αλλά γεμάτη επιτυχίες».

Η Σελέστ, όμως, δεν βολευόταν τραγουδώντας στα μιούζικαλ. «Ηταν δύσκολο, αν σκεφτείς ότι μεγάλωσα με τη φωνή της μητέρας μου. Και στο σπίτι ακούγονταν συνέχεια η Αρίθα Φράνκλιν και η Τσάκα Καν, ο Μάρβιν Γκέι και ο Οτις Ρέντινγκ, όλη η τζαζ και η σόουλ της εποχής». Ετσι, εγκατέλειψε τα μιούζικαλ και μπήκε στη νέα σόουλ σκηνή με έναν δίσκο όπου ερμήνευε τραγούδια της Νίνα, με το δικό της στιλ. «Τότε η μητέρα μου είχε φύγει από τη ζωή και έδωσα μερικές συναυλίες με τα τραγούδια της. Σκέφτηκα ότι ο καλύτερος τρόπος για να με μάθει ο κόσμος ήταν να τραγουδήσω κάποια τζαζ κλασικά κομμάτια με μια μεγάλη ορχήστρα. Εψαξα τη μουσική που μου άφησε η μητέρα μου. Βρήκα πολλά αγαπημένα της τραγούδια που ήξερα τους στίχους από παιδάκι. Ετσι μπήκα στο στούντιο και μέσα σε πέντε μέρες ηχογράφησα όλο τον δίσκο "Simone On Simone"».

Μόλις τελειώσει η περιοδεία της, η Σελέστ ετοιμάζει νέο δίσκο, που θα κυκλοφορήσει στις αρχές του επόμενου χρόνου. «Αν ο προηγούμενος ήταν της μητέρας μου, αυτός θα είναι ο δικός μου», λέει. «Θα έχει τη δική μου μουσική, τη δική μου τεχνική, τα δικά μου τραγούδια. Θα είναι η νέα Σιμόν με μια μουσική γεμάτη ρυθμό και επιρροές από σόουλ, γκόσπελ και μπλουζ».

  • Χαρά για Ομπάμα

Τέλος, με μια μητέρα που μαχόταν για τα δικαιώματα των μαύρων και έγραψε τραγούδια διαμαρτυρίας για τον ρατσισμό στην Αμερική, όπως το «Mississipi Goddam», για τη δολοφονία του μαύρου ακτιβιστή Μέντγκαρ Εβερς, η Σελέστ νιώθει περήφανη για την εκλογή του Ομπάμα. «Είμαι ενθουσιασμένη με την εκλογή του», λέει, «είναι μια ελπιδοφόρα προοπτική για τη χώρα μας. Και σίγουρα γέμισε χαρά όλον τον πλανήτη, αν σκεφτείς τι είχε κάνει ο προηγούμενος πρόεδρός μας. Θεωρώ ότι ήταν η απάντηση στις θυσίες όλων των Αφροαμερικανών, που έδωσαν αγώνα για τα πολιτικά τους δικαιώματα. Και δείχνει και κάτι άλλο. Οτι η απόφασή μας να μην δεχτούμε την τότε κατάσταση, αλλά να σηκωθούμε και να παλέψουμε για να μας αναγνωριστεί το δικαίωμα του πολίτη, ήταν σωστή».

*Δευτέρα 6 Ιουλίου, 9.30 μ.μ., Θέατρο Λυκαβηττού. Τιμές: Γ' ΔΙΑΖΩΜΑ: 40, Β' ΔΙΑΖΩΜΑ: 60 και Α' ΔΙΑΖΩΜΑ: 75 ευρώ. VIP: 90 ευρώ. Προπώληση: PUBLIC, FNAC, www.i-ticket.gr και τηλεφωνικά στο 801-11-60000.

No comments: